تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۵
کد مطلب : 68063
اولین دوره نمایشگاه های بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین و داروهای گیاهی در اسفندماه به طور سلسله وار برگزار خواهد شد.
سهم ۷۰ میلیون دلاری ایران از بازار جهانی گیاهان دارویی
به گزارش زیست آنلاین، نشست مطبوعاتی اولین نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین و داروهای گیاهی بعدازظهر امروز (سه شنبه ۱۰ بهمن ماه) در محل شهر آفتاب برگزار شد.

سیاستگذاری مشترک در جهت رونق طب سنتی هدف اصلی برگزاری نمایشگاه طب سنتی

در این نشست محمدرئوف قادری مدیرعامل شهر آفتاب با اعلام این خبر که اولین نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد، گفت: از دوم تا چهارم اسفندماه برگزاری سلسله وار ۵۰ نمایشگاه تخصصی طب سنتی و داروهای گیاهی در محل شهر آفتاب که از موقعیت استراتژیک در خاورمیانه برخوردار است، برگزار خواهد شد.

وی افزود: توسعه اقتصادی، موفقیت در بازار جهانی و سیاستگذاری مشترک دستگاه های مربوطه به منظور هم افزایی بیشتر از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است، همچنین باید به این نکته اشاره شود که رونق حوزه طب سنتی کشور می تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد اقتصاد کلان کشور و در پی آن منابع پایدار دولت و شهرداری را تامین کند.

قادری یادآور شد: سازمان توسعه تجارت، شهرداری و شورای شهر نقش موثری در برگزاری نمایشگاه های بین المللی تخصصی داشته و در واقع از حامیان اصلی این پروژه هستند.

سهم ۷۰ میلیون دلاری ایران از بازار جهانی گیاهان دارویی/ آمادگی اولین گروه پزشکان عمومی آموزش دیده برای ارائه خدمات طب سنتی

محمد پناهی رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه برای اولین بار بعد از دو دهه بی توجهی به این حوزه از سوی مسئولان برگزار شده است، گفت: سازمان توسعه تجارت و شهرداری تهران به عنوان حامیان این نمایشگاه با رویکرد ارتقای این حوزه اقدام به برگزاری سلسله وار ۵۰ نمایشگاه تخصصی به مدت ۳ روز از دوم تا چهارم اسفندماه کرده اند.

وی با اشاره به اهداف تخصصی برگزاری این نمایشگاه افزود: هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه همکاری جهت ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در جامعه بوده است، همچنین کمک به تقویت بازار رقابتی فرآورده های طب سنتی و داروهای گیاهی از دیگر اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه است.

پناهی با بیان اینکه گردش مالی حاصل از عرضه گیاهان دارویی در دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار است، یادآور شد: به رغم اینکه ایران دارای تنوع گیاهان دارویی بوده، به طوری که میزان آن با کل قاره اروپا برابری می کند، اما از نظر جایگاه رقابتی تنها از سهم ۷۰ میلیون دلاری از بازار عرضه گیاهان دارویی در دنیا برخوردار است که این امر جای تاسف دارد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت ایران در بازار جهانی به نبود شرایط استخراج گیاهان "های تک" باز می گردد تا جایی که کشورهای توسعه یافته گیاهان دارویی را از ایران خریداری کرده و آن را به دارو تبدیل می کنند و چندین برابر گرانتر از آنچه برای خرید گیاهان دارویی پرداخت کرده اند، به کشور می فروشند.

پناهی با تاکید بر اینکه باید در کشور بستری به منظور ایجاد توانایی برای تولید داروهای گیاهی و صادراتی به سایر کشورها مطابق با استانداردهای بین المللی فراهم شود، خاطرنشان کرد: بی تردید حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای گیاهی می تواند یکی از عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد، از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی شرایطی را فراهم می آورد تا بتوانیم نواقص موجود در این حوزه را برطرف کرده و با ارتقای جایگاه ایران بر مبنای سند چشم انداز ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه دست یابیم.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی عنوان کرد: هم اکنون ایران در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در جهان حرفی برای گفتن دارد، بنابراین باید با تبادل تجربیات خود با کشورهای صاحب سبک همچون چین، کره و ژاپن به ارتقای هدفمند این حوزه بپردازیم و به سمتی حرکت کنیم که آرمان های نظام و حوزه سلامت محقق شود.

پناهی با اشاره به روال برگزاری نمایشگاه سه روزه طب سنتی گفت: روز نخست افتتاح نمایشگاه بوده  و روز آخر بازدید برای عموم آزاد بوده، روز دوم متخصصان به هم اندیشی و مبادله اطلاعات و تجربیات خود در حوزه طب سنتی خواهند پرداخت و روز سوم نیز از پزشکان، دانشکده های سمبل دانش بوعلی، انجمن های علمی، محققان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، کارآفرینان و مدیران موفق فعال در حوزه طب سنتی تجلیل خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه توسعه صنعت گردشگری سلامت در حوزه طب سنتی می تواند یکی از موارد قابل اعتنا در تامین اقتصاد غیرنفتی باشد، بیان کرد: هم اکنون وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت و درمان دست به دست هم داده اند تا از ظرفیت درمانی در حوزه طب سنتی برای جذب گردشگران حوزه سلامت استفاده کنند، ضمن اینکه به دنبال این هستیم با برجسته سازی الزام مدیران برای رفع چالش های موجود به منظور اتحاد بین دستگاه های متولی و تصمیم سازان در حوزه سلامت چاره اندیشی کنیم.

پناهی در اعلام خبری خوش در سطح جامعه مطرح کرد: اولین گروه از پزشکان عمومی که دوره های آموزشی طب سنتی را سپری کرده اند، در آینده نزدیک به ارائه خدمات خواهند پرداخت، این امر باعث می شود تا فضای تخلف در این حوزه کمرنگ شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که وزیر بهداشت به شدت تلاش می کند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی در پایان با یادآوری اینکه رویکرد کلان نظام سلامت در جهت حمایت از مراکز علمی و ۶ دانشکده طب سنتی بوده است، به مردم توصیه کرد که از مراجعه به عطاری ها به منظور بهره مندی از خدمات درمانی بپرهیزند و برای استفاده از روش های طب سنتی تنها به مراکز درمانی و سایت های معتبر مراجعه کنند.

 

 

https://zistonline.com/vdcc1xqe.2bq4e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما