تاریخ انتشار :شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : 67949
کارشناسان تغییرات اقلیمی در یک مطالعه جدید هشدار دادند که در آینده وقوع آتشفشان‌های مهیب متداول‌تر می‌شود.
احتمال وقوع آتشفشان در اثر تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس این مطالعه که در مجله "ژئولوژی" به چاپ رسیده، فوران‌های شدید آتشفشانی در روزهای اخیر در فیلیپین بیش از ۵۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد و ابری وسیع از خاکستر غلیظ را در آسمان پخش کرد. همچنین فوران کوه آتشفشانی در یک ایستگاه اسکی در شمال توکیو موجب وقوع بهمن و کشته و گرفتار شدن چندین کوهنورد شد.

این موارد از وقوع آتشفشان‌ها تنها نمونه‌ای از آن چیزی است که در قرن‌های پیش‌رو جهان با آن روبرو خواهد بود. نتایج یک مطالعه اخیر حاکی از آن است که فعالیت کوه‌های آتشفشانی با گرم شدن کره زمین بر اثر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسانها افزایش می‌یابد.

کارشناسان در این بررسی به مطالعه روی فوران آتشفشان‌ها از چند هزار سال قبل در ایسلند پرداختند که وضعیت آب و هوایی آن نسبت به زمان حال خنک‌تر بوده‌ است.

کارشناسان در بررسی‌های خود مشاهده کردند که تعداد فوران آتشفشان‌ها با سرد شدن وضعیت آب و هوایی و افزایش پوشش یخبندان کاهش داشته‌ است. همچنین در مقابل با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی فعالیت کوه‌های آتشفشانی افزایش پیدا می‌کند.

محققان دانشگاه لیدز همچنین اظهار داشتند: درحالیکه رابطه بین ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و افزایش فوران آتشفشان‌ها به طور کامل درک نشده‌ اما احتمالا این ارتباط می‌تواند ناشی از فشاری باشد که پهنه‌های یخ بر سطح زمین وارد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی فشار سطح زمین کاهش می‌یابد و مواد مذاب به راحتی به لایه سطحی نفوذ پیدا کرده و فوران می‌کنند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdceoo8p.jh8fei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما