تاریخ انتشار :شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب : 67944
زیست آنلانین: استدلال های ضد و نقیضی درمورد انرژی هسته ای به عنوان منبع برق پاک وجود دارد. اگر بخواهیم هزینه های انتقال انرژی، هزینه های اولیه ساخت نیروگاه و بسیاری از هزینه های زیرساخت کشور را در نظر بگیریم ممکن است انرژی هسته ای فعلا ارزان باشد.
آیا انرژی هسته ای واقعا آنقدر گران است؟
به گزارش زیست آنلاین، بهای انرژی هسته ای بین ۱۱۲ تا ۱۸۳ دلار در هر مگاوات ساعت است در حالی که ارزش انرژی خورشیدی و باد در محدوده ۳۰ تا ۶۰ دلار در هر مگاوات ساعت می‌باشد. بنابراین انرژی هسته ای مقرون به صرفه نیست، حداقل نه به سرعت! این هزینه ها، هزینه های ساخت اولیه نیروگاه را نیز شامل شده است که در نتیجه منجر به گران شدن هزینه برق می شود.

نیروگاه Diablo Canyon که به تنهایی ۹ درصد از نیروگاه برق کالیفرنیا را تامین می کند، قرار است در سال ۲۰۲۴ بسته شود. مردم مخالف و منتقد آن می گویند اگر آن را ببندیم و پولی را که ما تا به حال به دست آوردیم در انرژی باد و خورشید صرف کنیم، از ادامه این مسیر ارزان تر خواهد بود. در واقع  طرفداران محیط زیست و مخالف انرژی هسته ای بر این باورند که تعطیل کردن این نیروگاه در بلند مدت هزینه های تولید برق را کاهش می دهد. اما طرفداران محیط زیست موافق نیروگاه به درستی اظهار دارند که انتخاب های سیاسی است که تولید برق در این نیروگاه را گران می کند.

در حال حاضر برق تولیدی توسط نیروگاه Diablo Canyon ارزان است، اما احتمالا این قیمت تغییر خواهد کرد. لوکاس دیویس، اقتصاددان انرژی در دانشگاه کالیفرنیا در Berkeley گفت که به دلیل اینکه کالیفرنیائی ها قبلا برای ساخت Diablo Canyon مبالغی را پرداخت کرده اند، هزینه تولید برق احتمالا حدود ۲۷ دلار در هر مگاوات ساعت است که شامل هزینه حقوق، سوخت، مدیریت پسماند و تمام هزینه های عملیاتی دیگر می‌شود. این قیمت بسیار ارزان است و افراد موافق این قیمت ها را در برخی محل ها نقل می کنند.

با این حال، اگر این نیروگاه تا سال ۲۰۲۴ از شبکه خارج نشود هزینه تولید برق افزایش خواهد یافت. یک کمیته نظارتی در کالیفرنیا این نیروگاه را برای ساخت یک سیستم بازیافت آب چند میلیارد دلاری ملزم کرده است. این سیستم پیچیده به طوری برنامه ریزی شده است که در هنگام برداشت آب از اقیانوس، به تخم گذاری ماهی ها آسب وارد نمی کند. همچنین ساخت برج های خنک کننده برای استفاده مجدد از آب نیز قیمت ها را افزایش خواهد داد.

دیگر گلوله اقتصادی که Diablo Canyon را هدف قرار داده است، انرژی های تجدیدپذیر است. کالیفرنیایی‌ها سالانه  برق زیادی مصرف نمی کنند و دولت نیز یارانه بیشتر انرژی های تجدیدپذیر را می دهد. هر دانش آموز اقتصادی می داند که اضافه کردن عرضه بدون افزایش تقاضا منجر به پایین تر کشیده شدن قیمت ها می‌شود این امر نتیجتا باعث می شود که نیروگاه های قدیمی تر سخت تر به رقابت بپردازند.

آیا انرژی تجدید پذیر ارزان تر است؟

Severin Borenstein، یکی دیگر از اقتصاددانان انرژی در Berkeley اظهار داشت: "افراد مخالف انرژی هسته ای می گویند که انرژی خورشیدی و باد ارزان تر است." اما افراد طرفدار نیروگاه می گویند: "اگر هزینه برق اضافی در زمان مصرف کم و هزینه کمبود برق در زمان پر فشاری را در نظر بگیریم اینگونه نیست".

واضح است که تحقیقات بیشتری باید انجام بشود. اما یک عامل مهم که از نظر ها پنهان مانده است آن است که اگر بخواهیم منابع انرژی را  به انرژی خورشیدی و باد بسپاریم، مجبور خواهیم بود که دیگر پروژه های زیربنایی بزرگی مانند خطوط انتقال ولتاژ بالا را تعطیل کنیم. اگر بخواهیم منطقی بحث کنیم، نباید این موارد را از قلم بیندازیم./منبع: grist

https://zistonline.com/vdcjxhem.uqeaxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما