تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 67873
زیست آنلاین: محققین جهت ترمیم ترک ها و شکستگی ها در بتن استفاده شده در ساختمان ها، قارچ ها را مورد بررسی قرار داده اند و به نتایج امید بخشی رسیده اند.
قارچی که می تواند کمک به ترمیم ترک در بتن کند
به گزارش زیست آنلاین، نگاهی سریع به بتن مورد استفاده برای ساختن ساختمان ها، جاده ها، پل ها، پیاده روها و زیرساخت های دیگر نشان می دهد که طولی نمی کشد تا ترک ها شروع به ظاهر شدن می کنند، که اگر این ترک ها کنترل نشوند، می تواند به تخریب تمام سازه منتج شود. یک ترک کوچک می تواند آب قابل توجهی را به داخل بتن منتقل کند، که در نهایت می تواند به قطعات فولادی درون بتن رسیده و موجب خوردگی، تضعیف و احتمالا حتی شکستن سازه شود. با در نظر گرفتن ماهیت قدیمی بسیاری از زیرساخت ها در ایالات متحده، ممکن است به زودی به زمانی برسیم که تعداد زیادی از سازه ها نیاز به تعمیرات عظیم یا بازسازی کامل داشته باشند که هر دو فرآیندهای گران قیمت و زمان بری هستند.

با این حال، محققان دانشگاه Binghamton ممکن است به لطف یکی از ناشناخته ترین قلمروهای بیولوژیکی، یعنی قارچ ها، یک راه حل کارآمد برای کاهش این نوع آسیب به مواد معجزه گر معاصر ارائه دهند. اگرچه قارچها یکی از بازیگران پرطرفدار در این سیاره کوچک هستند، و برخی از قارچ شناسان تخمین می زنند که نیمی از گونه های موجود در زمین قارچ ها هستند، در حال حاضر ما تنها نگاهی سطحی به علم قارچ شناسی و کارهایی که قارچ ها می توانند در شرایط مناسب برای ما انجام دهند را داشته ایم. با این حال، تحقیقات جدیدی از پروفسور کنگروی جین دانشگاه Binghamton نشان می دهد که ممکن است بتوانیم برای تعمیر برخی از زیرساخت های بتنی، گونه هایی از قارچ ها را به کار بگیریم.

تیم تحقیقاتی تحت هدایت جین تعدادی از قارچ های مختلف را به عنوان کاندیداهای بالقوه برای استفاده در ساخت بتن به عنوان یک ویژگی خود-ترمیمی مورد بررسی قرار دادند و حداقل یکی از آنها نتایج امیدبخشی در بستن دوباره ترک بتن نشان داد.

این قارچ که Trichoderma reesei نامیده می شود به خوبی در محیط pH بالا حاصل محلول هیدروکسید کلسیم در بتن، جوانه زده و رشد می کند، و بلورهای کلسیت را بر روی میسیلیوم خود رسوب می دهد. این فرآیند طبیعی می تواند قارچ را قادر به پر کردن ترک های بتن با کربنات کلسیم کند و بعنوان یک عامل ترمیم بیولوژیک در بتن مورد استفاده قرار گیرد./منبع: treehugger

https://zistonline.com/vdcaeani.49n0015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما