تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب : 67799
مجری طرح استانی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از افزایش ۲۵ درصدی تولید گیاهان دارویی در استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
افزایش 25 درصدی تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی
به گزارش زیست آنلاین، احمد اسدی  اظهار کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی سال جاری در استان مرکزی حدود ۸۰ هکتار در شهرستان های استان مرکزی نظیر ساوه، زرندیه، اراک، آشتیان، فراهان، دلیجان، خنداب، خمین، تفرش، محلات، شازند و کمیجان است و بالغ بر ۸۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در این سطح تولید شده است.  

وی گفت: ارزش ریالی ۸۰۰ تن گیاه دارویی تولید شده در استان مرکزی بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال ارزیابی می شود که به نظر می رسد این میزان با توجه به تشکیل کارگروه استانی گیاهان دارویی از روند رو به رشد برخوردار شود.

اسدی به انواع محصولات گیاهان دارویی تولید شده در استان اشاره کرد و گفت: این گیاهان شامل آویشن، مریم گلی، زوفا، مرزنجوش، بادرنجبویه، نعناع فلفلی، اسطوخودوس، گل گاوزبان، آلوئه ورا، بابونه آلمانی، سنبل ‌ الطیب و سایر محصولات هستند که در واقع گیاهان دارویی هستند که در اراضی کشاورزی کشت می شود. بخشی از گیاهان دارویی تولیدی استان نیز در خارج از اراضی کشاورزی و در اراضی ملی تولید می شوند که در حیطه وظایف منابع طبیعی استان است.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه به ارائه تسهیلات اعتباری از سوی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل نگاه ویژه کشور به گیاهان دارویی و گنجانده شدن این گیاهان در برنامه ‌ های اقتصاد مقاومتی و بالا بودن پتانسیل تولید آن در سطح کشور، تولید، فرآوری و بازاریابی فروش آن مورد توجه قرار گرفته و تسهیلاتی برای اشتغال در این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی از دو محل اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اولویت ارائه تسهیلات فراگیر اشتغال روستایی در حوزه گیاهان دارویی است و متقاضیان می توانند درخواست ‌ های خود را به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها ارائه و با ارائه طرح اقدام به ثبت نام کنند و پس از انجام مراحل اداری برای استفاده از تسهیلات چهار و ۶ درصدی به صورت بلند مدت با دوره بازپرداخت هفت ساله و دوره تنفس یک تا دوساله معرفی می شوند.

اسدی با اشاره به آغاز بکار سامانه ثبت نام تسهیلات در استان مرکزی اظهار کرد: با گذشت دو هفته از آغاز ثبت ‌ نام در این سامانه بالغ بر ۶ هزار هکتار از اراضی استان برای درخواست جهت کشت گیاهان دارویی ثبت شده است.

به گزارش ایسنا،وی از جمله اقدامات ترویجی جهادکشاورزی برای معرفی بیشتر گیاهان دارویی را گنجاندن مباحث مربوط به معرفی و شناساندن گیاهان دارویی در کتب دبیرستانی و هنرستان دانست که به گفته وی، به آموزش و پرورش پیشنهاد شده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdchwqn-.23nqwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما