تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۸
کد مطلب : 67723
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان گفت: تاخیر در ارائه مجوز منابع طبیعی برای تغییر کاربری زمین‌های شخصی برای احداث نیروگاه خورشیدی مانع پیش روی این طرح است.
مشکلات احداث نیروگاه خورشیدی در اصفهان
به گزارش زیست آنلاین، سارا صالحی اظهار کرد: با وجودی که اکنون ۲۸ سرمایه گذار برای احداث نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیتی بالغ بر ۵۵ مگاوات داریم، اما هنوز در شبکه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان نیروگاهی که به بهره‌برداری رسیده و متصل به شبکه باشد، نداریم.

وی با اشاره به اینکه تنها یک نیروگاه خورشیدی تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان داریم، گفت: ظرفیت این نیروگاه ۱۰ مگاوات است که با بهره برداری از این نیروگاه، برق مشترکین منطقه جرقویه تامین می‌شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان افزود: افراد زیادی متقاضی سرمایه گذاری در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی هستند و تا نیمه نخست امسال، تعداد ۴۵ پرونده سرمایه‌گذاری با ظرفیت تولید ۱۱۱ مگاوات در حوزه شهرستان اصفهان تشکیل شد.

وی افزود: این در حالیست که امکان واگذاری به تعدادی از متقاضیان میسر نبود و تعدادی از تقاضا‌ها هم به دلیل درخواست سرمایه گذار باطل شد.

صالحی گفت: در حال حاضر ۲۸ سرمایه‌گذار برای احداث نیروگاه خورشیدی داریم که با تعیین شرایط اتصال به شبکه، از طرف شرکت توزیع، مجوز‌های لازم برای سرمایه گذار صادر شده و امیدواریم تا تابستان سال آتی، حداقل سه مورد از این طرح‌های سرمایه‌گذاری نیروگاه خورشیدی، به بهره برداری برسند.

وی افزود: بیشترین مشکل سرمایه‌گذاران در فرآیند احداث نیروگاه خورشیدی، بحث تغییر کاربری زمین‌های شخصی و یا گرفتن امتیاز تملک موقت و بلندمدت زمین از سازمان منابع طبیعی است که ممکن است فرایند آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت شش‌ماه تا یک سال به طول انجامد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان ادامه داد: هزینه سرمایه‌گذاری هر مگاوات نیروگاه خورشیدی متغیر و بستگی بسیار به شرایط تامین مالی و البته تامین تجهیزات دارد.

وی اظهار کرد: اینکه سرمایه‌گذار کاملا داخلی باشد یا تامین سرمایه از منابع خارجی صورت گیرد و یا مشارکت تولیدکنندگان تجهیزات در فرآیند سرمایه‌گذاری و مدل‌های تامین مالی وجود دارد یا خیر تاثیر عمده‌ای در نرخ سرمایه‌گذاری به ازای هر مگاوات دارد. همچنین چگونگی و نحوه تصرف زمین، می‌تواند در نرخ سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد.

به گزارش برق نیوز، صالحی افزود: برای نیروگاه‌هایی با ظرفیت متوسط، به ازای هر مگاوات، هزینه سرمایه‌گذاری معادل ۴۰ الی ۴۲ میلیارد ریال لازم است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcexf8p.jh8fwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما