تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : 67673
تحقیقات جدید نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی غیرمعمول عامل اصلی از بین رفتن یخ‌های موجود در سطح دریای منجمد شمالی است. با وجود این که ارتباط بین گرمایش زمین، افزایش دمای قطب و از دست رفتن یخ‌های قطبی به اثبات رسیده است، در سرعت و شدت وقوع این رخداد تغییراتی وجود دارد.
تغییرات اقلیمی روند ذوب شدن یخ ها را تسریع کرد
به گزارش زیست آنلاین، دو تحقیق علمی که توسط محققان سوییسی انجام شده نشان می‌دهد الگوهای آب و هوایی غیرمعمول علت اصلی این تغییرات هستند. 

اکنون محققان نشان دادند بین سیستم‌های پرفشار و افزایش غیرطبیعی سرعت ذوب شدن یخ های قطبی در تابستان سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ ارتباط وجود دارد. 

در این تحقیقات معلوم شد همزمان با افزایش سرعت یخ‌ها در دوسال مذکور، سیستم‌های کم‌فشار شمال اقیانوس‌های اطلس و آرام موجب ورود حجم زیاد هوا به اتمسفر قطب شمال شده است. حجم زیاد هوا سیستم پرفشاری را در سطوح زیرین اتمسفر ایجاد کرد که موجب شد چندین روز دمای هوا کاهش نیابد. 

آب و هوای غیرمعمول نیز امکان تابش مستمر خورشید روی یخ‌ها را به مدت دوهفته فراهم کرد. تابش نور خورشید مهمترین عامل ذوب شدن یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی است.

البته میزان یخ این اقیانوس در زمستان‌ها افزایش می‌یابد. اما در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی در پایان ماه دسامبر، دمای هوا چندین روز بالاتر از صفر درجه بود و محققان توانستند ترکیب نایابی از جریان‌های هوای گرم را در منطقه شناسایی کنند. یکی از این جریان‌ها در اثر فشردگی و دیگری در اثر گرمای سطح اقیانوس، گرم شده بود. جریان سوم نیز هوای گرم سطح صحرای بزرگ آفریقا را به همراه آورده بود. 

به گزارش ایرنا و به گفته محققان با وجود این که گرمایش زمین عامل اصلی ذوب شدن یخ‌های قطبی در درازمدت محسوب می‌شود، هنوز به درستی مشخص نیست تغییرات آب و هوایی در شرایط منحصر به فرد مورد مطالعه در این تحقیقات چه نقشی داشته‌اند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است. 

https://zistonline.com/vdcipqaq.t1ayy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما