تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 67600
ولفگانگ نئومان مطرح کرد:

ایران پیشرو در حل مسایل محیط زیستی

ولفگانگ نئومان بنیان‌گذار بنیاد انرژی در مصاحبه با سایت زیست آنلاین از اهداف برگزاری جلاس جهانی انرژی در ایران و آینده این بنیاد برای فعالیت های خود صحبت کرد. در ادامه گفت و گوی کوتاه سایت زیست آنلاین با ایشان را خواهید خواند.
ایران پیشرو در حل مسایل محیط زیستی
زیست آنلاین : لطفاً بفرمایید فلسفه و هدف بنیاد انرژی در برگزاری اجلاس جهانی انرژی چیست؟

از یک طرف برخی کشورها ادعا می کنند که تغییر اقلیم وجود ندارد.  از طرف دیگر بقیه کشورهای جهان معتقدند که ما با تغییرات اقلیم مواجه هستیم. اتفاقی در حال رخ دادن است و ما نمی دانیم که چیکار کنیم. من فکر می کنم که مهمترین هدفی که در این جایزه جهانی انرژی دنبال می شود این است که اقدامات و ایده های عملی شاخص را معرفی شود. ما ۲۰۰۰ پروژه شاخص از حدود ۱۸۰ کشور جهان در زمینه پایداری و محیط زیست را معرفی می‌کنیم. من می توانم اینجا ادعا کنم که برای هر مسئله و چالش محیط‌زیستی و پایداری یک راه حل هم داریم. اما زمانی زیادی نداریم و نمی‌توانیم فقط حرف بزنیم. الان زمان عمل کردن است. من می دانم در ایران شما دوست ندارید تنها حرف بزنید. شما مایلید که عمل کنید. ایران از طریق این اجلاس دارد به جهان اعلام می کند که ما نگران مسئله پایداری هستیم. ایران به عنوان پیشرو در طرح مسئله پایداری در عمل در جهان خود را مطرح می کند. نزدیک به ۶۰ ملت در این اجلاس  به معرفی پروژه های خود می پردازند. 

من این اجلاس را به عنوان یک نقطه شروع می بینم که اعلام می دارد که بیاید با هم همراه و همگام شویم تا زمین و جهان خود را نجات دهیم.

زیست آنلاین: فایده برگزاری این اجلاس در تهران، برای کشور ایران چیست؟ 

من فکر می کنم برگزاری چنین اجلاسی که خبر آن در تمام جهان منتشر می شود، تصویر جدیدی از ایران به عنوان پیشرو و دغدغه مند در مسئله پایداری و محیط زیست در جامعه جهانی ارائه خواهد کرد. در تصویر جدید جهان در حوزه محیط زیست، ایران وجود تاثیرگذاری خواهد داشت. من بر این باورم که با هم می توانیم همه چیز را تغییر دهیم. 

زیست آنلاین:  آیا تا کنون توانسته‌اید از طریق این اجلاس‌ها به همکاری سیاسی بین کشورها دست یابید؟ چه موفقیت‌هایی تا کنون کسب کرده اید؟

صاحبنظران و دانشمندان رده بالای جهانی می‌گویند که اگر ما کاری انجام ندهیم، در ۳۰ یا ۴۰ سال آینده یک فروپاشی اکولوژیکی و بشری خواهیم داشت. ما امکان و بستر همکاری بین کشورهای مختلف را فراهم کرده‌ایم. بنابراین نیاز است که کشورهایی چون ایران، بپذیرند که این موضوع برای پایداری جهان بسیار مهم است. به دنبال آن، همه کشورهای جهان هم عقیده خواهند شد که باید کاری کرد. این موضوع اما نیاز به یک رهبر و پیشگام دارد. من این امکان و فرصت را برای اینکه ایران این نقش پیشگامی را بازی کند، می‌بینم. بقیه به اشتباه بر این باورند که چون ایران یک کشور دارنده و تولیدکننده منابع نفت هست، ضرورتی به پرداختن به مسئله پایداری ندارد. این اجلاس یک فرصت استثنایی برای ایران است تا به جهان اعلام کند که با وجودی که برای ما ضروری و لازم نیست اما ما بر این باوریم که باید با هم کار کرده تا جهانی پایدار داشته باشیم و جهانی مناسب برای زیست خوب را برای نسل آینده باقی بگذاریم. 

زیست آنلاین: نحوه اجرای برنامه‌ها برای برگزاری این اجلاس و استقبال از آن را چگونه می بینید؟ 

در اجرا همه چیز بسیار خوب پیش رفت و استقبال بی نظیر بود. 

زیست آنلاین: هدف بعدی شما برای آینده چیست؟ 

هدف ما برای سال آینده این خواهد بود که یک شبکه و جماعتی را برای موضوع پایداری پی ریزی کنیم تا از طریق آن دولت‌ها، شرکت‌ها و تشکلهای مردم نهاد با هم کار کنیم تا به مسائل زیست محیطی و پایداری بپردازیم. این شبکه یک بستر اجتماعی برای همکاری کشورها و جوامع مختلف در موضوع پایداری فراهم خواهد کرد. 

 

 

 

 

 

https://zistonline.com/vdciuqaq.t1ayu2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما