تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 67458
قائم سازمان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: باید با مدیریت کشاورزی و همچنین مدیریت حوزه سرزمینی در اکوسیستم‌های بالادستی، حوزه های آبخیز را تقویت کنیم و سالانه یکی - دو میلیارد مترمکعب از بیلان منفی ۱۱ میلیارد متر مکعبی سفره‌های آب زیرزمینی بکاهیم.
نقش کشاورزی در وضعیت حوزه‌های آبخیز و سفره‌های آب زیرزمینی
به گزارش زیست آنلاین، ناصر مقدسی اظهار کرد: مشکلات منابع آبی کشور و وضعیتی که با آن مواجه هستیم به گونه ای است که باید اکوسیستم های حساس و حوزه آبخیز را به درستی مدیریت کرد.

وی افزود: وضعیت بارندگی مناسب نیست و بسیاری از استان‌ها کمتر از ۵۰ درصد از میانگین بارندگی ‌های اخیر خود بارش داشته‌اند؛ بنابراین شرایط اقتضا می‌کند آب را در همان مکانی که فرود می آید مدیریت و به خوبی جذب کنیم چراکه اگر عرصه های حوزه آبخیز به خوبی مدیریت شود می‌تواند آثار بسیار مناسبی در حوزه های متعدد باقی بگذارد تا ضمن تقویت حوزه های آبخیز و آبخوان ها سفره های آب زیرزمینی نیز تقویت شود.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مهمترین کار در حوزه آبخیز داری تقویت پوشش گیاهی است به گونه ای که در وهله نخست نباید آن چیزی که موجود داریم را از دست دهیم، چرا که همه پژوهش ها نشان می دهد که اگر اکوسیستم‌های طبیعی تخریب شود قدرت بازسازی آن با توجه به شرایط کنونی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. از سوی دیگر باید فعالیت‌های مناسبی از جمله کشاورزی پایدار را مد نظر قرار دهیم، چرا که اگر این برنامه ریزی صورت نگیرد و عمل نشود نه تنها آب زیادی از دست می‌دهیم بلکه فرسایش خاک نیز در انتظار ماست.

مقدسی تاکید کرد: انجام کارهای انتزاعی به تنهایی حلال مشکلات منابع طبیعی نیست؛ بنابراین اگر می‌خواهیم از وضعیت نامناسبی که هم اکنون در آن قرار داریم، خارج شویم و اگر می خواهیم بیلان منفی ۱۱ میلیارد متر مکعبی سفره های آب زیرزمینی را سالانه یکی - دو میلیارد مترمکعب بهبود بخشیم باید مدیریت کشاورزی، برنامه ریزی و مدیریت در حوزه سرزمینی را در اکوسیستم های بالادستی حوزه های آبخیز تقویت کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به افزایش اعتبار فعالیت های آبخیزداری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: فعالیت های حوزه آبخیزداری در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه مسئولان قرار گرفته بودجه آن نیز افزایش یافته است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjoxem.uqeaizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما