تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 67214
با استفاده از ام‌آرآی پیشرفته شاید دیگر برای تشخیص تومورهای بدخیم نیازی به نمونه‌برداری بافت(biopsy) نباشد.
تشخیص تومورهای بدخیم با استفاده از ام.‌آر.آی
به گزارش زیست آنلاین، هنگامی که یک تومور در کلیه کشف می‌شود، یک نمونه‌برداری تهاجمی و دردناک مورد نیاز است تا در نهایت، بدخیم یا خوش‌خیم بودن تومور را مشخص کند. پژوهشگران "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی" (UT Southwestern)، روش جدید غیرمنتظره‌ای ابداع کرده‌اند که از فناوری "تصویرسازی تشدید مغناطیسی" (MRI)، برای تشخیص دقیق ترکیب‌بندی و تهاجمی بودن یک تومور بدون استفاده از نمونه‌برداری استفاده می‌کنند.

"جفری کاددو" (Jeffrey Cadeddu)، از نویسندگان این پژوهش جدید توضیح می‌دهد: نمونه‌برداری‌ها کاملا بدون درد و ناراحتی نیستند. در حقیقت، برخی از بیماران، برای دوری از درد نمونه‌برداری، تشخیص ساده سرطان را انتخاب می‌کنند.

این روش جدید، "ام‌آرآی چند پارامتری" (mpMRI) و یک الگوریتم تشخیصی استاندارد را شامل می‌شود که چند تصویر ام.‌آر.‌آی خاص را از توده کلیوی مورد نظر ارزیابی می‌کند. این روش، چند فاکتور را در میان تصاویر ام‌.آر.آی گوناگون در نظر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به حضور چربی بسیار کم در تومور و شدت نشانه در تصویربرداری T۲ اشاره کرد.

"ایوان پدروسا" (Ivan Pedrosa)، دیگر نویسنده این پژوهش می‌گوید: با استفاده از ام.آر.‌آی، می‌توان انواع گوناگونی از تصاویر توده کلیوی را به دست آورد که هریک حاکی از اطلاعاتی در مورد بافت مورد نظر است.

قرار نیست این روش، جایگزینی برای نمونه‌برداری قدیمی باشد بلکه یک مرحله پژوهشی اضافی است که شمار نمونه‌برداری‌های غیرضروری را کاهش می‌دهد یا نیاز به نمونه‌برداری را برای بیمارانی که احتمال دارد از نمونه‌برداری دوری ‌کنند، تایید می‌کند.

روش کنونی که توسط این پژوهش پیشنهاد شده، به پزشکان این امکان را می‌دهد که با کمک اطلاعات ارائه شده توسط این الگوریتم ، بتوانند شایع‌ترین نوع بدخیم تومور کلیه را با اطمینان ۸۰ درصدی تشخیص دهند.

به گزارش ایسنا، پیش از گسترش این روش، باید کار بیشتری برای تایید نتایج انجام شود اما این پژوهش حاکی از آن است که روش کنونی می‌تواند یک تکنیک فرعی ارزشمند در ابزار تشخیصی پزشک باشد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjx8em.uqeavzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما