تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : 67173
رشد بیت‌کوین نگرانی‌هایی در خصوص تاثیرات آن بر محیط زیست از جنبه مجموع انرژی مورد نیاز برای قدرت بخشیدن به یک پول مجازی در دوران تغییرات اقلیم به وجود آورده است.
۱۳ تراوات‌ساعت برای بیت‌کوین!
به گزارش زیست آنلاین، سی‌تی‌وی نیوز به بررسی تاثیرات زیست محیطی بیت‌کوین پرداخته است و با طرح سوالاتی به این موضوع اشاره کرده است که بیت‌کوین چقدر انرژی مصرف می‌کند و تاثیر آن بر میزان احتراق سوخت‌های فسیلی چیست؟
 بیت‌کوین چیست؟
بیت‌کویت محبوب‌ترین پول مجازی دنیاست که در سال ۲۰۰۹ به عنوان روشی جدید برای پرداخت قیمت بدون نیاز به بانک است.
نگرانی در مورد بیت‌کوین که اقتصاددانان و محیط زیست شناسان بر آن تاکید دارند ریشه در فرآیند استخراج آن دارد.
استخراج‌کنندگان از کامپیوتر برای محاسبات پیچیده خود استفاده می‌کنند که معاملات بیت‌کوین را بررسی می‌کنند. این امر مقادیر بسیار قابل توجهی انرژی را از طریق کامپیوترها و سرورها در تمام دنیا استفاده می‌کنند. از این رو نگرانی‌هایی در خصوص مقادیر سوخت‌های فسیلی برای تولید برق مصرفی کامپیوتر به وجود می‌آورد. برخی تخمین می‌زنند که اثرات انرژی بیت‌کوین بیشتر از انرژی مصرفی کشورهای کوچک است.
بیت‌کوین چقدر جذاب است؟
بیت‌کوین نوعی پول دیجیتال است که بستگی به بانک و دولت ندارد و ارزش آن به سرعت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ رشد کرد.
ارزش یک بیت‌کوین در اواخر دسامبر ۲۰۱۷ حدود ۱۶۵۰۰ دلار بود در حالی که در ماه مارس همین بیت‌کوین برابر با ۱۰۰۰ دلار ارزش داشت.
قیمت این پول نوسان هم دارد، این قیمت در ابتدای دسامبر به نزدیک ۲۰ هزار دلار هم رسید.
اما به هر حال بیت‌کوین خود یک خط کد کامپیوتری است. و وقتی از یک دارنده به دارنده دیگر منتقل می‌شود امضای دیجیتالی پای آن قرار می‌گیرد.
چرا منتقدین نگران میزان انرژی مصرفی بیت‌کوین هستند؟
بیت‌کوین بدون کامپیوتر وجود خارجی ندارد، که خود این کامپیوتر هم بدون وجود منبع انرژی ارزشی ندارد. و تعداد کامپیوترها و انرژی مورد نیاز آن‌ها در حال افزایش است.
رشد ارزش بیت‌کوین به طور مستقیم بستگی به میزان انرژی مصرفی آن دارد. استخراج کنندگان بیت‌کوین را با محاسبات پیچیده و منحصربه‌فرد به دست می‌آوردند. با بالا رفتن ارزش بیت‌کوین، معما هم مشکل‌تر شده و نیاز به کامپیوتر پرقدرت‌تری برای محاسبات آن است.
برخی تخمین‌ها می‌گویند که بیش از ۶۰ درصد از برق مصرفی استخراج بیت‌کوین مربوط به چین است که به احتراق سوخت‌های فسیلی وابسته است. زغال سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی بزرگ‌ترین تولید کننده برق دنیا هستند و بزرگ‌ترین عامل تغییرات اقلیم. این سوخت‌ها دی‌اکسید کربن و عامل گرمایش زمین را تولید می‌کنند.
این وابستگی به سوخت‌های فسیلی تردیدهایی در خصوص انرژی مصرفی این روش استخراج پول مجازی با ادامه محبوبیت آن شده است.
بیت‌کوین چقدر انرژی مصرف می‌کند؟
تخمین‌ها متفاوت است و در واقع نمی‌توان یک عدد دقیق را برای آن به دست آورد. با این حال الکس د ورییز هلندی که گرداننده وب سایتی دیجی‌کونومیست است برآوردهایی برای آن آورده است.
او می‌گوید اگر استخراج کنندگان بیت‌کوین از کارآمدترین روش‌های ممکن استفاده کنند، کمترین مقدار برق مورد نیاز برای آن‌ها ۱۳ تراوات ساعت است. این مقدار انرژی برابر با  کل برق مصرفی اسلوونیاست.
از طرفی او می‌گوید بیت‌کوین می‌تواند به اندازه کل ایرلند برق مصرف کند، مصرف برق ایرلند دو برابر اسلوونی و ۰.۷ درصد کل ایالات متحده است.
مشکل این است که این وضعیت در حال بدتر شدن است. او تخمین می‌زند انرژی مصرفی توسط بیت‌کوین در هفته آخر سال ۲۰۱۷ به پنج برابر شده باشد.
حق با چه کسی است؟
تاثیرات بیت‌کوین در محیط زیست همیشه محل مناقشه بوده است.
در حالی که د ورییز می‌گوید که مصرف انرژی بیت‌کوین دیوانه‌وار است بقیه می‌گویند وضعیت فعلی بسیار ترساناک‌تر است.
برخی معتقدند که بیت‌کوین سالانه نزدیک به چهار تا پنج تراوات ساعت برق مصرف می‌کند که کمتر از مصرف برق سالانه چراغ‌های کریسمس در ایالات متحده است.
به گزارش انرژی امروز، از سویی بیت‌کوین باعث شده است که پرداخت پول بسیار کارآمدتر شود و به مردم کمک می‌کند که از تورم دور باشند، و هزینه زیست محیطی هم ندارد. اما با این حال نمی‌توان به دقت گفت بیت ‌کوین چقدر سودآوری محیط زیستی دارد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdsf09.yt0556a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما