تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 67161
یکی از مزیت های بانکداری الکترونیک، بانکداری بدون کاغذ یا بانکداری سبز نامیده می شود.
بانکداری به رنگ سبز
به گزارش زبست آنلاین، بانکداری الکترونیک و رواج استفاده از آن، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد می شود. اما بانکداری الکترونیکی مزیت های دیگری هم دارد که فقط در سطح کلان مشخص می شود که یکی از این مزیت ها،  صرفه جویی در مصرف کاغذ است.
این صرفه جویی از دو بعد قابل بررسی است. نخست  آنکه بانکداری الکترونیکی سبب کاهش مصرف کاغذهایی می شود که به عنوان فیش، در چند نسخه در شعب تنظیم می شوند. از سوی دیگر، رشد و توسعه بانکداری الکترونیکی همراه با تبادل مجازی پول باعث کاهش نیاز جامعه به چاپ اسکناس های کاغذی و پول فیزیکی خواهد شد.
امروزه بانکداری بدون کاغذ یا بانکداری سبز در جهان طرفداران زیادی داشته و یکی از اهداف اخلاقی و اجتماعی بانک های بزرگ جهان انجام تمام امور بانکی بدون کاغذ است. از سوی دیگر عبارت بانکداری سبز” به طور عام هر نوع فعالیت بانک ها در جهت حفظ محیط زیست را شامل می شود، بنابراین بانک های سبز جهان به طور عمده در بخش محیط زیست نیز سرمایه گذاری می کنند.
اگر تا اینجا به موضوع بانکداری سبز علاقمند شده اید، بد نیست بدانید بانک های سبز مقررات زیست محیطی خاصی را برای سازمان خود تعریف کرده و آن را رعایت می کنند. به عنوان مثال ساختمان این بانک ها از نقطه نظر مصرف انرژی، یک ساختمان سبز (دوستدار محیط زیست) محسوب می شوند.
به علاوه، بانک هایی که توانسته اند تمام خدمات خـود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، از ارائه سایـر خدمات زیست محیطـی نیز غافل نشده اند  بانک ولزفارگو در ایالت متحده، کارت های خریدی را برای مشتریان طرفدار محیط زیست این بانک صادر کرده تا علاقمندان به محیط زیست بتوانند خرید بذر گل، خاک باغچه و از این دست را به وسیله چنین کارتی انجام دهند.
البته بانکداری سبز یک معامله برنده – برنده برای  تمام طرفهای مرتبط با این قضیه است. از یک سو مشتریان بانک با خدمات الکترونیکی می توانند در اسرع وقت و با کمترین هزینه امور بانکی خود را انجام دهند.  از سوی دیگر، بانک ها علاوه بر صرفه جویی در وقت  نیروی انسانی و کاغذ می توانند مشتریان جدیدی را که طرفدار محیط زیست هستند و این روزها تعدادشان در جهان رو به افزایش است، به سوی بانک سبز جلب کنند.
به گزارش ایبنا، همچنین بانکداری بدون کاغذ علاوه بر حفظ محیط زیست، سبب کاهش سرقت و جعل نیز می شود و این از جمله دیگر دلایلی است که مشتریان را به سوی بانکداری الکترونیکی سوق می دهد.  به هر حال بانکداری بدون کاغذ و در مرحله پیشرفته آن، بانکداری سبز این روزها به یکی از جدیدترین روندهای بانکداری در جهان تبدیل شده است. به نظر می رسد در شرایطی که چاپ اسکناس در کشور به ۱/۴ میلیارد قطعه در سال رسیده و از سوی دیگر تبلیغات  وسیع اما بی نتیجه ای برای استفاده مردم از خدمات بانکداری الکترونیکی در کشور انجام می شود، جلب توجه هموطنان به آثار مثبت زیست محیطی بانکداری الکترونیکی، سبب ایجاد انگیزه در آنان برای استفاده از این خدمات خواهد شد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdca66ni.49n0i15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما