تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۴
کد مطلب : 66247

حذف کربن از اقتصاد

پنج عامل کلیدی
زیست آنلاین: گذار به اقتصاد مبتنی بر منابع تجدید پذیر تنها نباید به بخش انرژی محدود شود، بلکه کل مواد مصرفی بشر باید مورد تحول قرار گیرد. با این حال، فوریتی ترین فعالیت ها باید متمرکز بر بخش انرژی باشد.
حذف کربن از اقتصاد
به گزارش زیست آنلاین، گذار به اقتصاد بدون کربن یک جهش بسیار پیچیده است و نباید آن را دست کم گرفت. این فرآیند به پنج عامل کلیدی وابسته است که در این گزارش به آنها اشاره مختصری می شود.

موانع و پتانسیل های تکنیکیموانع و فرصت های مالیعزم سیاسیظرفیت سازمانیارزش ها و چشم اندازهای مردمیامروزه تکنولوژی انرژی های تجدید پذیر توسعه قابل توجهی یافته است، اما هنوز هم تکنولوژی دگرگونی صنعت انرژی تغییری نکرده است. اگر چنین تکنولوژی ابداع شود می تواند تمام سیستم انرژی بشر را متحول کند. در حال حاضر جدیدترین تکنولوژی ها، تکنولوژی سلول های خورشیدی و باتری های ذخیره کننده هستند. توسعه تکنولوژی ذخیره انرژی منجر به فائق آمدن بشر بر مسائل مربوط به نامنظم بودن تولید انرژی از منابع خورشیدی و بادی می شود. اما مساله ای که در اینجا مطرح است، آن است که چه تکنولوژی ارزانتر، ساده تر و قابل اطمینان تر از سوخت فسیلی است. اگر زمانی چنین تکنولوژی ابداع شود، صنعت سوخت های فسیلی با اختلال مواجه خواهد شد و آثار مخرب ناشی از شکست صنعت سوخت فسیلی عواقب قابل توجه و ناپایداری زیادی در اقتصاد به همراه خواهد داشت. ترس صنعت سوخت های فسیلی از این تغییر منجر شده است تا سیاستمداران این صنعت را به گردش انداخته و تغییر تکنولوژی را عقب بیاندازند. اما بالاخره این تغییر رخ خواهد داد.

محدودیت های تکنیکی و مالی تغییر صنعت انرژی به انرژی های تجدید پذیر در ایالات متحده مربوط به مسائل شبکه برق رسانی می شود. یک مساله، توسعه توزیع ارزان انرژی الکتریسیته و منابع تأمین آن است. اگر مصرف کنندگان برق، خود به تولید کنندگان برق تبدیل شوند، تنها هزینه ای که مایل به پرداخت آن هستند، هزینه کاهش نوسانات برق است، اما آن ها مایل نیستند تا با توسعه سیستم خود هزینه ای بیش از آنچه هم اکنون پرداخت می کنند، بپردازند. البته این امکان نیز وجود دارد که تکنولوژی باتری تا حدی پیشرفت کند که یک شخص بتواند به طور کامل خانه خود را از شبکه خارج کند. این امر منجر می شود تا خانوارهایی که از شبکه استفاده می کنند هزینه بیشتری برای نگهداری شبکه پرداخت کنند.

در همین هنگام سوخت های فسیلی توسط دولتمردان پشتیبانی می شوند. بعنوان نمونه در ایالت فلوریدا، شرکت های قدرت، نصب صفحات خورشیدی در منزل را درست نمی دانند. در برخی ایالت ها نیز ممکن است مخالفت هایی با توسعه نصب سلول های خورشیدی در سقف منازل دیده شود. پشتیبانی قابل توجه سیاستمداران از سوخت های فسیلی در برخی از ایالت های آمریکا ناشی از هزینه های پایین سوخت های فسیلی است، چه بسا در آینده ای نزدیک هزینه برق تولید شده از انرژی های تجدید پذیر به قدری کاهش یابد که مسئولین به جبهه انرژی های تجدید پذیر بپیوندند و از این صنعت پشتیبانی کنند. فرمانداران دو ایالت کالیفرنیا و نیویورک تمهیدات مناسبی در زمینه توسعه انرژی های تجدید پذیر انجام داده اند و تا کنون به نتایج خوبی دست یافته اند و هم اکنون توسعه صنعت انرژی های تجدید پذیر در این دو ایالت به طور ثابتی رو به رشد است.

امروزه دیگر کسی برای خطوط تلفن ثابت ثبت نام نمی کند، جوانان نیز دیگر برای استفاده از تلویزیون از آنتن استفاده نمی کنند و تنها به اینترنت متصل می شوند. بنابراین، غیرممکن نیست که چنین الگویی از تغییر را در صنعت انرژی نیز شاهد باشیم. با این حال نیاز به انرژی بسیار حیاتی تر از نیاز به ارتباطات و سرگرمی بوده و بسیاری از لوازم منزل همچون یخچال، تهویه، روشنایی و ... وابسته به آن هستند. بنابراین، مستقل شدن در این زمینه ریسک هایی به همراه دارد و همانند آن است که در صحرای آریزونا بدون سیستم تهویه زندگی کنید.

البته مسائل مربوط به ظرفیت سازمانی در گفتگوهای مربوط به مسأله حذف کربن از اقتصاد در نظر گرفته نمی شود. اقتصاد تنها زمانی جایگزینی را می پذیرد که جایگزینی همراه با کاهش هزینه باشد. اما زمانی که دولت تعداد کارمندان زیادی دارد و برنامه های مهاجرتی و آموزشی زیادی را مورد حمله خود قرار می دهد، آموزش متخصصین مورد نیاز در زمینه انرژی های تجدید پذیر بسیار محدود می شود. گرچه حذف کربن از منزل می تواند کاری ساده باشد، اما حذف کربن از کارخانه ها، دفاتر و شرکت های تجاری به این سادگی ها اتفاق نخواهد افتاد و چالش های اجرایی زیادی خواهد داشت.

مرتفع ساختن این چالش ها نیاز به همکاری پیچیده بخش خصوصی و دولتی کشور دارد. نقش دولت در این بخش ارائه قوانین مربوط به بخش انرژی، افزایش آموزش های تکنیکی، ایجاد زمینه های سرمایه گذاری در طرح های پژوهشی و خارج کردن کربن از تأسیسات خود دولت است. بخش خصوصی نیز باید تأسیسات انرژی های تجدید پذیر را تولید کرده، آن را به بازار عرضه کند و آن را در محل های مشخص نصب نماید و در نهایت پشتیبانی کاملی از مجموعه نرم افزاری و سخت افزاری سیستم فراهم آورد.

بنابراین در نهایت باید گفت که امکان توسعه تکنولوژی های تجدید پذیر در بلند مدت وجود دارد. زیرا با چنین روندی که مشاهده می شود، می توان انتظار داشت تا در آینده ای نزدیک توجیه اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر بهتر از توجیه اقتصادی سوخت های فسیلی باشد./منبع: huffingtonpost

https://zistonline.com/vdcefw8p.jh8pei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما