تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 66242
زیست آنلاین: پروژه «مدیریت آبرسانی معدن مس سرچشمه » توسط کشور ایران حاضر در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی که طی روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه ۹۶ در سالن اجلاس سران تهران برگزار خواهد شد معرفی می شود.
مدیریت آبرسانی معدن مس سرچشمه ایران / برنده جایزه بنیاد جهانی انرژی
به گزارش زیست آنلاین، معدن مس سرچشمه جهت فعالیت نیاز به آب قابل توجهی دارد. از آنجایی که این معدن در منطقه خشک کرمان قرار دارد، دسترسی به منابع آب سطحی بسیار سخت است. بنابراین جهت آبرسانی به این معدن از یک برنامه کلان مدیریت جامع آب استفاده شد. در این برنامه از انواع منابع آبی همچون سدهای خاکی و حتی تأسیسات تصفیه پساب استفاده شد.

وضعیت اولیه

معدن سرچشمه در یکی از مناطق بسیار خشک کشور واقع شده است و دسترسی مناسبی به منابع آب ندارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و اقلیم خاص منطقه کرمان، تنها منبع آبی قابل استفاده، سفره های زیرزمینی است. میزان احیای این سفره ها سالانه ۵/۶ میلیارد متر مکعب و میزان مصرف این سفره ها ۶/۷ میلیارد متر مکعب در سال برآورد شده است. بنابراین بیلان آبی این سفره منفی است. این بیلان منفی منجر به کاهش ذخایر سفره در سطح کل دشت می باشد که در نتیجه آن سالانه بین ۲۲ تا ۳۰۰ سانتیمتر کاهش ارتفاع سفره رخ می دهد. همچنین خط تولید کاتد نیز میزان بار مصرفی این سفره را افزایش داده است. با توجه به وضعیت منطقه، دسترسی به منبع آب پایدار و قابل اطمینان در این منطقه غیر ممکن می باشد.

راه حل

بهترین راه حل، احداث سیستم بازیافت آب با استفاده از روش های مدرن است. بر همین اساس برنامه کلان مدیریت جامع آب در این منطقه شروع به پیاده سازی کرد. این فرآیند منجر به بهبود مصرف آب شیرین از طریق مدیریت بهینه منابع آب و بازیافت کامل آب مصرف شده می شود. علاوه بر این، در این برنامه اثرات زیست محیطی با توجه به آخرین استانداردهای زیست محیطی جهان مورد بررسی قرار گرفته و پیاده سازی خواهد شد. در این طرح از دانش بین المللی و متخصصین خارجی استفاده شد. در طرح جدید، جهت افزایش بهره وری آب به مقدار حداکثر، از تکنولوژی استخراج آب از خمیر نیز استفاده شد.

نوآوری

این پروژه نوآورانه ۴ نکته اصلی دارد:

احداث تأسیسات بازیافت پساباستفاده از آب سد رودخانه شور با استفاده از پمپ های آب شناور روی دریاچهپروژه متراکم سازی خمیر جهت انتقال مواد و همچنین استخراج کامل آب خمیر جهت استفاده دوباره آناحداث سد جهت دفع پسماندهای نهایی به صورت فشردهبنابراین، سه روش اول تنها جهت بهبود مدیریت آب و تأمین آب معدن ارائه شده است./منبع: energyglobe

شرکت در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی

بنابراین گزارش علاقه مندان جهت  حضور در این دوره با شماره های ۸۸۵۱۵۵۲۶-۸۸۵۱۵۴۲۱-۸۸۵۱۵۳۲۸ تماس بگیرید یا به نشانی http://www.iran-gma.com مراجعه کنید

https://zistonline.com/vdcj88em.uqemxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما