تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 66228
زیست آنلاین: شرکت نت پاور در کارولینای شمالی یک نیروگاه گاز سوز احداث کرده است که دی اکسید کربن حاصل از سوخت گاز را در تولید انرژی مورد استفاده قرار می دهد و در نتیجه هیچ آلودگی ندارد.
اولین نیروگاه فسیلی بدون دی اکسید کربن
به گزارش زیست آنلاین، این شرکت ۱۵۰ میلیون دلار روی سیستم ابداعی خود سرمای گذاری کرده است که مبتنی بر تکنولوژی توربین است. گرچه این تکنولوژی در طی ۱۵۰ سال هیچ تغییری نکرده است. اما تفاوت کلیدی توربین های مورد استفاده توسط این شرکت با توربین های قبلی، در استفاده از دی اکسید کربن است. در این توربین ها، جهت انتقال انرژی، به جای استفاده از ترکیب گاز داغ، از دی اکسید کربن استفاده می شود که در نهایت انرژی گاز به انرژی مکانیکی و در نتیجه برق تبدیل می شود. این شرکت امیدوار است که چنین ایده ای در مقیاس بزرگ عملکرد خود را ثابت کرده و بتوان در تمام نیروگاه های گازی دنیا از این تکنولوژی استفاده کرد.

تکنولوژی توربین های مورد استفاده توسط این شرکت بر اساس طرح چرخه Allam است که به نام طراح این ایده، Rodney Allam نام گذاری شد. این محقق طرح خود را تنها با استفاده از خودکار و کاغذ و یک ماشین حساب معمولی طراحی کرد. این طرح امروز توسط شرکت نت پاور با کمک متخصصین روی نرم افزار پیاده شده و مورد ارزیابی قرار گرفت. چرخه Allam از خصوصیات غیر عادی دی اکسید کربن در دما و فشار بالا استفاده می کند. در این حالت، دی اکسید کربن خصوصیات یک ماده جامد و مایع را به طور همزمان دارد. اثبات شده است که دی اکسید کربن در این حالت می تواند یک استخراج کننده انرژی گرمایی کارآم از توربین باشد.

شرکت نت پاور با همکاری توشیبا این توربین ها را به گونه ای طراحی کرد که با چرخه Allam سازگاری داشته باشد. به دلیل عملکرد بالای این توربین ها در زمان طراحی، اندازه این توربین ها ده برابر کوچکتر از توربین های عادی است. این شرکت پیش بینی کرده است که پس از برخی آزمایشات نهایی و اصلاح ایرادات سیستم، این نیروگاه در سال ۲۰۱۸ فعال خواهد شد. این نیروگاه در حداکثر ظرفیت می تواند برای ۴۰ هزار منزل مسکونی برق تولید کند. شرکت نت پاور به جای آنکه خود این نیروگاه ها را احداث کند، گواهی این تکنولوژی خود را به ثبت خواهد رساند که بهترین اقدام در این شرایط رقابتی بازار است. با این حال، اگر دوره شکوفایی استفاده از گاز در صنعت انرژی به قوت خود باقی باشد، این شرکت امیدوار است تا بتواند این تکنولوژی را برای استفاده در سایر نیروگاه ها قابل پیاده سازی کند./منبع: inhabitat

https://zistonline.com/vdcdjx09.yt09x6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما