تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : 66174
محدود بودن سوخت‌های فسیلی، گران بودن و ضرر‌های ناشی از استفاده از آن، باعث شده که انسان به استفاده از انرژی ها‌ی تجدیدپذیر روی بیاورد. یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر سوخت زیستی است.
سوخت زیستی چیست؟
 به گزارش زیست آنلاین، محدود بودن سوخت‌های فسیلی، گران بودن و ضرر‌های ناشی از استفاده از آن، باعث شده که انسان به استفاده از انرژی ها‌ی تجدیدپذیر روی بیاورد. یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر سوخت زیستی است. 
از منابع اولیه سوخت‌های زیستی می‌توان به ضایعات چوبی، تفاله‌های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات، روغن گیاهان و سبزیجات اشاره کرد. سوخت‌های زیستی از موجودات زنده یا از سوخت و ساز محصولات فرعی (مواد زاید آلی یا مواد غذایی) تولید می‌شود. 
این سوخت از فرآیند فتوسنتز مشتق شده و در نتیجه اغلب به عنوان یک منبع انرژی خورشیدی در نظر گرفته می‌شود. این سوخت توسط یک تبدیل زیست توده ساخته شده است (زیست توده اشاره به موجودات زنده، مانند گیاهان دارد). این زیست توده می‌تواند به انرژی مناسب به سه روش مختلف تبدیل شود: تبدیل حرارتی، تبدیل شیمیایی و تبدیل بیوشیمیایی. فرآیند تبدیل زیست توده منجر به تولید سوخت در سه حالت جامد، مایع و گازی می‌شود. 

زیست توده جدید را می‌توان برای سوخت‌های زیستی استفاده کرد. محبوبیت سوخت‌های زیستی به دلیل افزایش قیمت نفت و نیاز به امنیت انرژی افزایش یافته است. جوانب مثبت و منفی زیادی در مورد استفاده از سوخت‌های زیستی به عنوان یک منبع انرژی وجود دارد. 

زیست توده سلولزی که از منابع غیر غذایی، مانند درختان و چمن به دست می‌آید، به عنوان یک ماده خام برای تولید اتانول توسعه یافته است. اتانول را می‌توان به عنوان سوخت برای وسایل نقلیه در حالت خالص استفاده کرد، اما معمولا به عنوان یک افزودنی بنزین برای افزایش اکتان و بهبود تولید گاز‌های گلخانه‌ای خودرو استفاده می‌شود. 

سوخت زیستی را می‌توان به عنوان سوخت برای وسایل نقلیه در حالت خالص استفاده کرد، اما معمولا به عنوان یک مکمل گازوئیل برای کاهش سطح ذرات، مونوکسید کربن و هیدروکربن‌ها از وسایل نقلیه دیزلی استفاده می‌شود. 

انواع سوخت زیستیدرحال حاضر سوخت زیستی از گیاهان و همچنین میکروب تولید می‌شود. روغن، کربوهیدرات یا چربی تولید شده توسط میکروب‌ها یا گیاهان برای تولید سوخت‌های زیستی تصفیه می‌شود. این انرژی، سبز و تجدید پذیر است که به حفظ سوخت فسیلی کمک می‌کند. 

تقسیم بندی سوخت‌های زیستی نسل اول سوخت‌های زیستی از قند ها، نشاسته، روغن، و چربی‌های حیوانی هستند که با استفاده از فرآیند‌ها یا فناوری‌هایی که در حال حاضر شناخته شده، ساخته شده اند. این سوخت‌ها شامل بیو دیزل، بیو الکل، اتانول و بیو گاز ها، مانند متان گرفته شده از تجزیه زباله‌های دفن شده است.

نسل دوم سوخت‌های زیستی از محصولات غیر غذایی یا ضایعات کشاورزی، به ویژه زیست توده لیگنو- سلولزی مانند بید یا تراشه‌های چوب ساخته شده است. 

نسل سوم سوخت‌های زیستی از جلبک یا دیگر منابع زیست توده ساخته شده است. 

نسل چهارم سوخت‌های زیستی از گیاهان مهندسی شده یا زیست توده که ممکن است عملکرد انرژی بیشتر یا موانع کمتر به شکست سلولزی دارند یا قادر به رشد در زمین‌های غیر کشاورزی یا آب هستند، ساخته شده است. 

مزایای سوخت‌های زیستیقیمت سوخت زیستی :هزینه سوخت‌های زیستی در مقایسه با بنزین و سایر سوخت‌های فسیلی کمتر است. 

مواد اولیه :در حالی که نفت منبع محدودی است و از مواد مشخصی به دست می‌آید، ولی سوخت‌های زیستی از گسترهٔ وسیعی از مواد مانند محصولات زائد، کود و دیگر مواد فرعی به دست می‌آیند. این یک گام موثر در بازیافت مواد است. 

تجدید پذیری سوخت های زیستی :تولید سوخت‌های فسیلی زمان بر است، اما سوخت‌های زیستی با تولید محصولات و جمع آوری زباله‌ها قابل تولید است. 

امنیت سوخت های زیستی :تولید سوخت‌های زیستی را می‌توان به صورت محلی تولید کرد که باعث کاهش وابستگی به کشور‌های خارجی می‌شود. با کاهش وابستگی به منابع سوخت خارجی، کشور‌ها می‌توانند استفاده از منابع انرژی خود را حفظ و آن‌ها را از تأثیرات خارجی امن سازند. 

تحریک اقتصادی :از آنجا که سوخت‌های زیستی به صورت محلی تولید می‌شوند، کارخانه‌های تولیدی سوخت‌های زیستی می‌توانند صد‌ها یا هزاران نفر از کارگران را استخدام کرده و فرصت‌های شغلی جدید در مناطق روستایی ایجاد کنند. 

کاهش نشر کربن :هنگامی که سوخت‌های زیستی سوزانده می‌شوند مقدار کمتری کربن و سموم تولید کرده و جایگزین امن تری برای حفظ کیفیت جوی و آلودگی هوای پایین‌تر خواهد بود. 

معایب استفاده از سوخت‌های زیستیبا وجود بسیاری از ویژگی‌های مثبت سوخت‌های زیستی، همچنین معایب بسیاری در مورد این انرژی وجود دارد. 

خروجی انرژی :سوخت‌های زیستی خروجی انرژی پایین تری از سوخت‌های سنتی دارد و در نتیجه برای تولید همان مقدار انرژی، باید منابع انرژی بیشتری مصرف شود. 

تولید انتشار کربن :مطالعات متعددی به تجزیه و تحلیل کربن از سوخت‌های زیستی انجام شده است، و در حالی که آن‌ها ممکن است برای سوزاندن پاک باشند، دلایل قوی وجود دارد که روند تولید سوخت از جمله ماشین آلات لازم برای کشت محصولات زراعی و گیاهان، دارای انتشار کربن سنگین است. 

هزینه بالا :برای تصحیح و تصفیهٔ سوخت‌های زیستی به خروجی انرژی کارآمد تر، و برای ساخت کارخانه‌های تولیدی لازم برای افزایش مقدار سوخت‌های زیستی، سرمایه گذاری اولیه بالایی مورد نیاز است. 

کمبود مواد غذایی :نگرانی‌هایی وجود دارد که استفادهٔ بیش از حد از گندم زار برای کشت محصولات سوخت می‌تواند بر هزینه‌های مواد غذایی تاثیر داشته باشد و احتمالا می‌تواند به کمبود مواد غذایی منجر شود. 

مصرف آب :مقدار زیاد آب برای آبیاری مناسب محصولات سوخت‌های زیستی و همچنین برای تولید سوخت نیاز است، که می‌تواند منابع آب محلی و منطقه‌ای را تهدید کند.

 

https://zistonline.com/vdcdof09.yt0956a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما