تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۷
کد مطلب : 66127
آتش سرخ ناشی از بی توجهی مردم در دامان درختان زاگرس کم بود، اکنون خبر می رسد سوسک های چوبخوار به جان درختان بی دفاع جنگل های کهگیلویه و بویراحمد افتاده اند.
یورش لشکر مرگ به درختان بلوط دامنه های زاگرس
به گزارش زیست آنلاین، انگار همه چیز دست به کار شده که نفس جنگل ها و درختان بلوط حوزه زاگرس گرفته تا ریه های زمین برای همیشه از ریشه خشک شود. 

جنگل های حوزه زاگرس همواره با چالش های بسیاری از جمله تغییر کاربری اراضی، چرای بی رویه دام، آتش سوزی و هجوم آفات روبه رو بوده اند.

آفت سوسک چوب خوار که در همه استانهای زاگرس نشین دیده می شود بیشتر از هر جا کهگیلویه و بویراحمد را مورد هجوم قرار داده و تاکنون زیان ها و آسیب های غیر قابل جبرانی به جنگل ها به ویژه درختان بلوط این منطقه وارد کرده است. 

این حشره زیر پوست درختان بلوط لانه می کند و با قطع آوندی و تغذیه از مواد غذایی درخت بتدریج باعث مرگ درختان تنومند و کهنسال بلوط می شود. 

هر سوسک چوب خوار تعداد ۱۵ تخم می گذارد که پس از دو ماه که تبدیل به حشره کاملی شدند از زیر پوست درخت بیرون می آیند و برای خوردن تنه، شاخ و برگ به درخت حمله می کنند.

وقوع خشکسالی از یکسو سبب خشک شدن سطح خاک که بستر حیات جنگل است می شود و مانع از زادآوری درختان جنگلی می گردد و از سوی دیگر کمبود بارش ها باعث خشک شدن درختان، تقلیل پوشش گیاهی و فرسایش خاک می شود.

یکی از مهمترین مناطق کشور که می تواند به شدت از پدیده خشکسالی متضرر شود، جنگل های زاگرس و گونه غالب آن درختان بلوط است.

جنگل ‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی کشور آغاز و تا مناطق غرب و جنوب غرب گسترده شده است.

این جنگل ها که ۱۲ استان کشور را در برمی گیرد تامین کننده حدود ۴۰ درصد آب کشور و حوضه آبخیز رودخانه های زاینده رود، کارون، کرخه و دز است.

جنگل های بلوط نخستین مانع طبیعی در برابر ورود ریزگردها به کشور است و ریه تنفسی کشور محسوب می شود و نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای جنگل نشین هم دارد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دنبال کاهش بارش باران و پس از آن بروز خشکسالی ، آفت سوسک بلوط خوار در ۱۲۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط این استان لانه کرده است. 

عزت الله بهشتی فر افزود: عوامل طبیعی و انسانی متعددی سالها حیات جنگل های بلوط را به خطر انداخته اند اما خشکسالی و تغییر اقلیم در خشکیدگی و زوال این درختان استراتژیک آثار مخرب تری به عهده داشته است.

از مجموع ۸۴۰ هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد ۹۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: هم اینک آفت سوسک بلوط خوار حدود ۱۰ هزار هکتار از جنگل های استان را به طور کامل خشک کرده است.

بهشتی فر عنوان کرد: از جمله اقدامات لازم برای پیشیری از این این آفت ها قطع درختان خشکیده، کاشت نهال جدید و ایجاد سامانه آبگیر است. 

رئیس اداره منابع طیعی و آبخیزداری بویراحمد نیز گفت: خشکسالی و کم بارشی در سال های گذشته از مهم ترین عوامل ایجاد آفت سوسک بلوط خوار در درختان بلوط بوده است. 

جواد رحیمیان تصریح کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری و مقابله با این آفت خطرناک زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است. 

وی با اشاره به اهمیت درختان بلوط در منطقه زاگرس تاکید کرد: بسیاری از این درختان ۲۰۰ سال به بالا قدمت دارند و زمان زیادی برای اینکه یک درخت به این رشد برسد نیاز است.

معاون فنی اداره منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ افزون بر ۸ هزار هکتار عملیات پایشی شامل بهداشتی کردن جنگل ها، احداث سامانه های آبگیر پای درختان و جنگل کاری با بذر و نهال کاری در استان انجام شده است.

گودرز باقری فر بیان کرد: هم اینک با توجه به کمبود اعتبارات ،تنها پایش حفاظتی و نگهداری جنگل ها توسط این اداره صورت می گیرد.

وی با اشاره به کاهش سطح سفره های زیر زمینی آب در دشت های استان افزود: خشکیدگی درختان بیشتر در حوزه بوستان در باشت، خائیز کهگیلویه و میمند در بویراحمد اتفاق افتاده است.

سوسک های بلوط خوار به درختان خشکیده و ضعیف شده حمله ور می شوند.

این آفت بیشتر در مناطق گرمسیری جهان مانند جنوب آسیا و نواحی گرمسیری افریقا و امریکا دیده شده است . 

به گزارش ایرنا، سوسک چوب خوار ۱۱۰ سال در جهان پیشینه دارد و کانون اصلی آن نیم کره شمالی و در حاشیه دریای مدیترانه است که سرمایه های جنگلی همه این مناطق را نیز در معرض نابودی قرار داده است. 

https://zistonline.com/vdcbz8b0.rhb05piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما