تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : 66095
باراه اندازی تصفیه خانه شهر شیراز محقق می شود:

ارتقا سلامت و محیط زیست شهروندان شیرازی

زیست آنلاین :مهم ترین اثراتی که بانک جهانی در پروژه تصفیه خانه شماره ۲ شیراز برای اعطای وام مدنظر قرار داد مسئله سلامت و بهداشت مردم بود
ارتقا سلامت و محیط زیست شهروندان شیرازی
به گزارش زیست آنلاین ،نادر ناصری، سرپرست نظارت پروژه تصفیه خانه شماره ۲ در ابتدای صحبت های خود موضوع وام بانک جهانی به پروژه تصفیه خانه شماره ۲ شهر شیراز را اینگونه مطرح کرد: شهر شیراز یک شهر توریستی-زیارتی محسوب می شود و یکی از شهرهای مهم ایران به شمار می آید و این دو موضوع عاملی شد که شیراز مورد توجه و قبول بانک جهانی قرار گیرد و بتواند در زمینه احداث شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب از وام بانک جهانی استفاده نماید.

وی افزود: بانک جهانی به عنوان یک مرجع معتبر در دنیا بر روی پروژه ها شناخت دارد و بعد از انجام مطالعات لازم فنی و زیست محیطی، وام را به کشور یا پروژه مربوطه اختصاص می دهد و اولین مطالعاتی که بر روی پروژه تصفیه خانه شماره ۲ انجام گرفت، مطالعات زیست محیطی بود. بنابراین در این پروژه که به بانک جهانی معرفی گردید علاوه بر توجیه فنی و اقتصادی طرح، توجیه زیست محیطی هم مورد مطالعه قرار گرفت و در راستای همین مسئله، کارشناسان بانک جهانی سفرهایی را به ایران داشتند، در جلسات متعددی که برگزار شد تمامی مدارک و مستندات مربوط به اثرات مثبتی که این پروژه بر شهر شیراز داشت را مورد بررسی قرار دادند.

ناصری ازجمله اثرات مثبتی که این پروژه بر شهر شیراز خواهد داشت را رفع مشکل تداخل اب چاه های جذبی فاضلاب و آب زیرزمین دانست و ادامه داد: سطح آب زیرزمینی در شهر شیراز بالاست و چون در مصرف کنندگان خانگی دفع فاضلاب از طریق چاه های جذبی است در نتیجه چاه های جذبی با آب های چاههای آبرفتی تداخل پیدا کرده و در نتیجه امکان آلودگی آب مصرفی شهر وجود دارد بنابراین این مسئله ای بود که بایستی هرچه سریع تر حل می شد. بانک جهانی هم که به این پروژه وارد شد، با بررسی شرایط به این باور رسید که چنانچه این طرح عملیاتی شود، از لحاظ سلامت، بهداشت و رفاه مردم، مشکلاتی که اکنون وجود دارد برطرف خواهد شد. از سوی دیگر شیراز یکی از شهرهای پیشرو در زمینه اجرای فاضلاب است و بخشی از این فاضلاب روانه تصفیه خانه موجود در شهر می شد و مابقی به سمت دریاچه مهارلو می رفت و درنتیجه دریاچه به سمت آلودگی کشیده می شد. ماحصل تمامی این مسائل سبب شد شیراز یکی از شهرهای منتخب برای دریافت وام بانک جهانی باشد. این انتخاب اهمیت شرایط شهر و خطر بالقوه ای که شهر را از لحاظ محیط زیستی تهدید می کرد نشان می داد.

وی در جواب این سوال که اثرات مثبت پروژه تصفیه خانه شماره ۲ بر دریاچه مهارلو چیست و بانک جهانی چقدر بحث های زیست محیطی دریاچه را مدنظر قرار داد؟ اظهار داشت: اثرات مثبت تنها به دریاچه محدود نمی شود بلکه اجرای این پروژه بیشتر به بهداشت مردم شهر باز می گردد. برای نمونه در برخی مناطق شهر شیراز که حتی امکان احداث چاه های جذبی برای دفع فاضلاب نیز وجود نداشت، فاضلاب در شهر جاری بود و این یعنی همان ارتباط پروژه با بهداشت مردم، و بانک جهانی موضوعی را که مورد بررسی قرار داد همین موضوع بهداشت مردم و اثرات زیست محیطی در این زمینه بود. بنابراین بر روی این مسئله که دریاچه به دلیل فاضلاب آلوده شده یا خیر اظهار نظری نمی کنم. اما بررسی های کارشناسی اولیه نشان داد فاضلاب به دریاچه وارد نشده بلکه پیش از ورود به دریاچه، به سمت مزارع کشاورزی هدایت شده و این همان مسائل زیست محیطی و خطرات بهداشت عمومی است.

وی تصریح کرد: بعد از آنکه بانک جهانی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز را تایید و اعلام کرد که وام به آن تعلق می گیرد، پروژه ها شامل احداث شبکه های فاضلاب و احداث تصفیه خانه شماره ۲ شیراز آغاز شد تا در ابتدا فاضلاب های جذبی و همینطور فاضلاب های روان جمع آوری شده و سپس تصفیه گردند. در نهایت مناقصات پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب انجام و طرح با پیمانکاران متفاوت اجرا شد و حتی عملکرد مطلوب در اجرای آن سبب شد شیراز به عنوان شهر برتر به جهت اتمام پروژه شبکه فاضلاب شناخته شود. همزمان طرح تصفیه خانه نیز با همکاری شرکت ژیان و یک شرکت اتریشی اجرایی شد. البته بعد از تحریم ها و عدم امکان تامین از طریق وام بانک جهانی، این پروژه توسط دولت و محل اعتبارات دولتی در حال انجام است.

https://zistonline.com/vdcftxdv.w6dv1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما