تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : 66005
زباله که از آن به عنوان طلای کثیف نام برده می شود عیار آن در کردستان پایین است به گونه ای که به دلیل جانمایی غیرکارشناسی جایگاه های دفن آن، معضلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.
عیارپایین طلای کثیف در کردستان
به گزارش زیست آنلاین، شهرهای استان کردستان به ویژه سنندج، مریوان، قروه و بانه سال هاست که با معضلات مربوط به جایگاه دفن زباله مواجه هستند و مردم این شهرها به شیوه های مختلف بارها نسبت به این مشکل اعتراض کردند و خواهان ساماندهی آن شدند.

در راستای پیگیری و رفع مشکلات مربوط به دفن اصولی زباله دراین استان مسئولان دستگاه های ذیربط وعده وعیدهای فراوانی دادند که هیچ کدام به طور کامل محقق و منجر به حل این معضل نشده است.

جانمایی جایگاه های دفن زباله در استان کردستان به طور اصولی و کارشناسی انجام نشده و این مسئله با افزایش جمعیت منطقه در چندین سال اخیر و در نتیجه تولید زباله بیشتر بروز و ظهور پیدا کرده است.

علاوه بر بوی نامناسب، نفوذ شیرابه این زباله ها در منابع آبی فریاد اهالی روستاها و مناطق نزدیک محل های دفن زباله در اکثر شهرهای استان را درآورده است و در برخی از شهرها هم مردم به مراجع قضایی پناه برده و نسبت به این مسئله شکایت کردند.

سنندج با جمعیت ۴۶۰ هزار نفری پرجمعیت ترین شهر استان است که روزانه ۳۸۰ تن انواع پسماند اعم از خانگی، تجاری، اداری، صنعتی، عفونی و غیره در این شهر تولید می شود.

از میزان کل پسماند تولید شده دراین شهر ۱۸۰ تن به طور مستقیم به کارخانه بازیافت منتقل وپس از تفکیک و جداسازی مواد آلی ۹۵ تن زباله مجدد برای دفن به محل و جایگاه دفن منتقل می شود.

به طور میانگین در سنندج روزانه ۲۸۵ تن زباله  دفن می شود و شیرابه این میزان زباله هم موجب آلوده شدن منابع آبی روستای محل دفن زباله این شهر شده است.

محل دفن زباله سنندج و روستاهای اطراف با شعاع ۲۰ کیلومتری این شهر وتمام مراکز صنعتی و تولیدی هم اکنون در زمینی به مساحت بیش از ۳۰ هکتار در  جاده سنندج- کامیاران روستای کیلک واقع شده است.

با شکایت یکی از اهالی این روستا مبنی بر اینکه شیرابه های زباله های سنندج موجب آلوده شدن منبع آب آنها شده، در سال ۹۲ دادگاه حکم جابه جایی محل دفن زباله را صادر کرده که تاکنون این حکم بنابردلایل مختلفی اجرا نشده است.

مشکلات موجود در زمینه محل دفن زباله در سنندج موجب شد که کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر سنندج هم جلسه ای را به موضوع زباله های شهری و کارخانه بازیافت اختصاص دهد، هرچند می بایست در دوره های گذشته شورا هم به این مسئله توجه می شد، با این وجود می توان این اقدام را گامی موثر در راستای توجه به مسائل زیست محیطی و سلامت مردم از سوی منتخبان آنها در شوراهای اسلامی دانست.

یک لیتر شیرابه زباله یک میلیون مترمکعب آب را آلوده می کند

به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان مکان یابی جایگاه زباله کار سختی است و اگر قرار باشد محل فعلی دفن زباله سنندج تعطیل شود باید تا ۱۵ سال آینده این محل مدیریت شود.

اقبال حمیدی با اشاره به اینکه تمام شهرهای استان با مشکلاتی مربوط به زباله مواجه هستند، عنوان کرد: علاوه بر ورود شیرابه زباله ها به منابع آبی و آلوده کردن آنها، وجود سگ های ولگرد و گرک در منطقه و انتقال بیماری از این طریق و همچنین تغذیه حیوانات اهلی روستای کیلک از زباله های موجود در این محل هم بر مشکلات دفن زباله در این منطقه افزوده است.

وی با اشاره به اینکه بارها بر فنس کشی و مدیریت جایگاه دفن زباله سنندج تاکید شده است، بیان کرد: در زمان مدیریت امور شهری سابق استانداری کردستان مصوب شده بود ظرف مدت دو ماه مشکل مربوط به شیرابه زباله محل دفن زباله سنندج و فنس کشی این محل انجام شود که تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه یک لیتر شیرابه زباله موجب آلوده شدن یک میلیون مترمکعب آب خواهد شد، اظهارداشت: شیرابه زباله بزرگتربن عامل تهدید منابع آبی و چاه های پایین دست محل دفن زباله سنندج است و بی شک محصولات کشاورزی که از این آب تولید می شوند هم از لحاظ بهداشتی مشکل خواهند داشت.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان اضافه کرد: بزرگترین مشکل شهرداری سنندح منابع مالی است ولی باید در نظر داشت سلامت مردم از هر چیزی مهم تر است لذا باید به بحث دفن اصولی زباله توجه ویژه ای داشت.

آلودگی شیرابه زباله ۱۰ برابر فاضلاب است

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری سنندج با اشاره به اینکه شیرابه زباله ۱۰ برابر فاضلاب آلودگی دارد، گفت: احداث تصفیه خانه شیرابه زباله یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سیروان غفوری عنوان کرد: برای جلوگیری از تعدد محل دفن زباله در اطراف شهر سنندج و حفظ منابع طبیعی و وضعیت زیبا و بکر روستاهای این شهرستان و ممانعت از انتشار آلودگی های ناشی از دفع غیراصولی و غیربهداشتی پسماندها و انتشار آلاینده ها در روستاها و مراکز صنعتی در جاده سنندج-کامیاران روستای کیلک محلی به دفن زباله سنندج و روستاهای واقع در شعاع ۲۰ کیلومتری این شهر اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: از اوایل دهه ۷۰ این محل به دفن زباله های سنندج با تایید تمام نهادهای ذیربط اختصاص پیدا کرده که مدارک آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه شیرابه زباله یکی از معضلات محل دفن زباله سنندج در کیلک شده  ادامه داد:  در سال ۹۲ دادگاه، حکم جابه جایی محل دفن زباله سنندج در روستای کیلک راصادرکرده و دراین راستا ضعف واحد حقوقی شهرداری کاملا مشهود است.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری سنندج افزود: جلسات متعددی با حضور نمایندگان و کارشناسان ادارات زیربط تشکیل دادیم که اکثر این افراد جابه جایی محل دفن زباله سنندج را اشتباه محض و بهترین راهکار را ساماندهی این محل عنوان کردند.

غفوری افزود: جابه جایی محل دفن زباله سنندج مستلزم هزینه میلیاردی است که از توان شهرداری خارج است.

وی عنوان کرد: عده ای هم پیشنهاد لوله گذاری برای هدایت شیرابه زباله ها را دادند که این اقدام کارشناسی برای رفع معضل محل دفن زباله سنندج نیست.

وی میزان مطالبات سازمان بازیافت از اشخاص حقیقی و حقوقی در سنندج را ۲ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: اگر این مبلغ پرداخت شود بخش زیادی از مشکلات سازمان را می توانیم برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری سنندج ادامه داد: ۱۳۵ میلیون تومان از مطالبه سازمان مربوط به مطب و کلینیک های پزشکی  برای عوارض دفن پسماندعای غیرعفونی بی خطر سازی شده، ۲۳۰ میلیون تومان هم ادارات ونهادهای مختلف و ۳۰۰ میلیون تومان هم مربوط به شرکت شهرک ها، میادین میوه و تره بار وتولیدکنندگان انبوه است.

غفوری اظهارداشت: برای رفع مشکلات دفن زباله در سنندج سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومانی را جذب کردیم که پیش بینی می شود برای ۱۶۰ نفر هم در این خصوص اشتغالزایی انجام شود.

اگرچه در برخی از شهرهای استان هم چون سنندج کارخانه بازیافت زباله وجود دارد، ولی ظرفیت آنها پاسخگویی حجم زباله های تولید شده نیست.

فرزاد زارعی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج که وکیل دادگستری نیز هست، در رابطه با حکم دادگاه مبنی برجابه جایی محل دفن زباله سنندج در راستای شکایت اهالی روستای کیلک، گفت: حکم قطعی و لازم الاجراست  و هیچ مقامی نمی تواند جلوی اجرای اینگونه حکم ها رابگیرد.

وی با بیان اینکه نباید با اتخاذ تصمیمات مقطعی موجب ایجاد مشکلات دیگری شد، بیان کرد: شیرابه زباله و عدم فنس کشی جایگاه دفن زباله سنندج معضلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: وجود سگ ولگرد و گرگ درمنطقه جایگاه دفن زباله و آمیزش این دو گونه از حیوانات موجب ایجاد گونه جدیدی با خصوصیات هردوگونه شده است و بی شک چنین اتفاقی خطرهایی در پیش خواهد داشت.

زارعی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی قادر به رفع مشکلات محل جایگاه دفن زباله نیست، بیان کرد: می طلبد راهکارهایی در زمینه هدایت شیرابه زباله ها و رفع آلودگی چاه های آب در منطقه دفن زباله سنندج اندیشیده شود.

ساماندهی وضعیت زباله سنندج باید یکی از اولویت های سرمایه گذاری باشد

رییس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر سنندج گفت: متاسفانه هنوز جمع آوری، انتقال و دفن زباله در سنندج به طور سنتی انجام می شود و باید از تکنولوژی های روز دنیا در این رابطه استفاده شود.

سید انور رشیدی عنوان کرد: از دیگر معضلات شهری ما این است که گاها مشاهده می شود تعدادی از سطل زباله موجود در شهر که می بایست با استفاده از خودروها ویژه به وطور مکانیزه محتویات آن خالی شود، همچنان به صورت دستی وبوسیله نیروهای پاکبان انجام می گیرد.

وی اظهارداشت: بخشی از ادوات و دستگاه های جمع آوری زباله در سطح شهرما مکانیزه است ولی چون سیکل اجرای آن کامل نیست همچنان جمع آوری زباله به طور سنتی انجام می شود.

رییس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر سنندج ادامه داد: از دیگر مشکلات موجود در سطح شهر در ارتباط با زباله مربوط به این است که جانمایی سطل های زباله مشکل دارد و این سطل ها در مکان هایی که کارشناسی شده باشند، تعبیه نشدند.

رشیدی بیان کرد: یکی از اولویت های سرمایه گذاری شورای شهر و شهرداری سنندج باید ساماندهی وضعیت زباله در این شهر باشد.

در برهه های مختلف مردم اکثر شهرهای استان نسبت به وضعیت نامناسب جایگاه های دفن زباله معترض شدند، مسئولان هم در جلسات متعدد وعده رفع مشکلات را دادند ولی گویا هنوز هم سلامت مردم در اولویت قرار ندارد و گرنه می بایست قبل از اعتراضات و شکایات مردمی خود مدیران ما پیگیر مسئله بودند و اقدام به چاره اندیشی می کردند.

حتی امسال موضوع یکی از نمایش های اجرا شده در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان مربوط به معضلات محل دپو و دفن زباله های این شهر در روستای عصرآباد بود که با استقبال  زیادی از سوی تماشاگران مواجه شد.

 متاسفانه عیارطلای کثیف درکردستان بسیارپایین است به گونه ای که در طول این سال ها که در کشورهای مختلف دنیا با استفاده از فناوری های نوین  اقدام به بازیافت زباله و کسب درآمدهای فراوانی از این طریق کردند، در این استان آنگونه که باید و شاید به این مسئله پرداخت نشده و سرمایه گذاری های لازم دراین راستا انجام نشده است.

به گزارش مهر، صنعت طلای کثیف یکی از صنعت های درآمدزا و اشتغالزا در بیشتر کشورها است ولی متاسفانه این بخش هم مانند دیگر بخش هایی که قابلیت توسعه و ایجاد تحرک در جامعه ما را دارد، مورد بی توجهی و غفلت دست اندرکاران قرار گرفته است.

 

 

https://zistonline.com/vdcgnz93.ak93z4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما