تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب : 65850
روحانی گفت: در کنار توجه به مسائل مربوط به کشاورزی باید اصول حفاظت از محیط زیست نیز به طور جدی مدنظر قرار گیرد و محیط زیست نباید از ناحیه تولید محصولات کشاورزی آسیب ببیند.
محیط زیست نباید از کشاورزی آسیب ببیند
به گزارش زیست آنلاین، حسن روحانی روز سه شنبه در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز با بیان اینکه کشاورزان، امنیت غذایی را برای کشور فراهم می‌کنند، گفت: آرامش جامعه ما در سایه تلاش و بازوان قدرتمند کشاورزان است.

روحانی تأکید کرد: اگر کشور روزی برای تأمین مواد غذایی خود دچار اضطراب و نگرانی باشد، اوضاع نابسامانی پیش خواهد آمد.

وی با اظهار خوشحالی از اینکه کشاورزان کشور در طول حدود ۵ سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم تاکنون موفقیتهای خوبی در عرصه های مختلف کشاورزی به دست آورده اند، گفت: منبع اصلی ما در تولیدات کشاورزی و تامین غذا، آب و خاک است. این دو، سرمایه های بسیار ارزشمند کشور هستند. ما به دنبال کشاورزی پایدار و تولیدات کشاورزی پایدار هستیم و آب و خاک پایه کشاورزی پایدار هستند.

روحانی با انتقاد از اینکه متاسفانه قدر نعمت بزرگ خاک حاصلخیز را که خدا به وفور در کشورمان قرار داده است، به خوبی نمی دانیم، افزود: باید از خاک حراست کنیم و نگذاریم خاک فرسوده شود. خاک مستعد کشاورزی نعمت بزرگی است که چون ما همواره از آن برخوردار بودیم، قدر آن را به خوبی نشناختیم.

رییس جمهور اظهار کرد: در طول دولت یازدهم تلاش فراوانی کردیم از کشاورزان حمایت کنیم و نمونه آشکار و واضح این حمایت مدیریت قیمتهای خرید تضمینی محصولات بود. اما باید در نظر داشته باشیم که کمک دولت به کشاورزان نیز باید پایدار باشد و شرط ثبات و پایداری کمک دولت این است که صحیح مدیریت شود.

روحانی تصریح کرد: کشاورزی کشور باید بتواند با بازار محصولات کشاورزی در منطقه و جهان رقابت کند. این حرف درستی است که عموم دولتها از بخش کشاورزی حمایت کرده و به آنها یارانه می دهند، اما این حمایتها نباید به شکلی باشد که توان رقابت کشاورزان ما را در بازار محصولات کشاورزی در منطقه و جهان تضعیف کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی ما در ۴ سال گذشته کار بزرگی انجام داده و تولید محصولات کشاورزی را با ۲۱ میلیون تن افزایش، از ۹۷ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن رسانده است که این افتخاری بزرگ برای کشور و کشاورزی ماست. در نتیجه همین تلاشها تراز تجاری محصولات کشاورزی کشور از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳.۰۹ در سال ۹۵ رسید و واردات محصولات کشاورزی کشور نیز از ۱۳.۴ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۷.۷ میلیارد در سال ۹۵ رسیده است.

روحانی این دستاوردها در بخش کشاورزی را مایه افتخار کشور و نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: دولت حمایتهای موثری از بخش کشاورزی داشته است. بنا به اطلاعی که دیشب از آقای نوبخت گرفتم نیز تمام مطالبات کشاورزان در طرح خرید تضمینی گندم سال ۹۶ به ارزش بیش از ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۸.۸ میلیون تن گندم، پرداخت شده است ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که استمرار همیشگی پرداخت این رقم فشار زیادی را به بودجه کشور وارد می کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه حمایت دولت از بخش کشاورزی تنها در بخش خرید تضمینی محصولات نبوده و تامین ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، کانال کشی و آب رسانی، زه کشی و تبدیل شیوه های آبیاری را نیز شامل شده است، اضافه کرد: وعده دولت در تجهیز ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام به آبیاری مدرن در حال انجام است و ۳۱۲ هزار هکتار از این طرح تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد. همچنین ۴۶ هزار هکتار زمین نیز در سیستان و بلوچستان به سیستم های مدرن آبیاری تجهیز خواهند شد.

روحانی با اشاره به دستاوردهای دیگر در عرصه تولید محصولات مهم کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی نیز باید کارها به مردم واگذار شود. خانه کشاورز باید در این مسیر به دولت مساعدت فکری و عملی بدهد. حمایت از کشاورزی باید هدفمند شود و نهادهایی مثل خانه کشاورز می توانند در این مسیر دولت را یاری کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: باید حمایت از کشاورزی را با مولفه هایی مثل میزان مصرف آب، سم، کود و صرفه تولید محصول هدفمند کنیم نه اینکه مثل پرداخت یارانه ها که به همه بدون در نظر گرفتن شرایط شان به یک اندازه یارانه پرداخت می شود، یارانه های کشاورزی نیز غیرهدفمند پرداخت شود.

روحانی خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان حمایت از کشاورزی با خرید تضمینی محصولات وضع شده مربوط به ۲۸ سال پیش است و امروز که شرایط کشور تغییر کرده است، باید این سیاست اصلاح و به روز شود.

رییس جمهور تاکید کرد: در کنار توجه به مسائل مربوط به کشاورزی از جمله بهبود کیفیت و کمیت تولید محصولات باید اصول حفاظت از محیط زیست نیز به طور جدی مدنظر قرار گیرد و محیط زیست نباید از ناحیه تولید محصولات کشاورزی آسیب ببیند. باید مشکلات را به شکل جامع دید و برای حل و فصل آنها تدبیر کرد. ما حداقل ۱۵ سال است که در شرایط خشکسالی هستیم و اوضاع اقلیمی در حال تغییرات خطرناک است و باید خودمان را برای یک تحول اساسی آماده کنیم.

روحانی گفت: دو نکته مهم را باید مدنظر داشته باشیم. اول اینکه محصولات کشاورزی ما باید بازار صادرات پیدا کنند و بتوانند در سطح منطقه و جهان رقابت کنند و دوم اینکه باید کشت فراسرزمینی را جدی تر از قبل دنبال کنیم تا محصولاتی که کشت آنها در داخل صرفه ندارد را در خارج از کشور بتوانیم تولید کنیم. هیچ اشکالی ندارد که محصولی را با لحاظ صرفه از کشور صادر کنیم و همان محصول را از کشوری دیگر وارد کنیم؛ مهم تراز تجاری بخش کشاورزی است که باید بهبود یابد.

رییس جمهور اضافه کرد: برخی محصولات کشاورزی جایگاهی فراتر از یک محصول صرف کشاورزی و غذایی دارند. گندم از آن جمله است و لذا باید تولید آن به هر ترتیبی در کشور مورد حمایت قرار گیرد. اما نکته مهم تر این است که باید در تخصیص یارانه ها به بخش کشاورزی تعادل ایجاد کنیم تا مردم نیز در تولید و تامین مواد غذایی احساس آرامش و امنیت بیشتری کنند.

روحانی همچنین اظهار کرد: باید از فضای مجازی در عرصه توزیع محصولات کشاورزی کمک بگیریم تا با حذف واسطه های اضافه، اولا فاصله قیمت محصولات را از تولید تا مصرف کاهش دهیم و در ثانی با نظم بخشیدن به توزیع سود اصلی نصیب تولیدکنندگان شود.

https://zistonline.com/vdcdzj09.yt0kk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما