تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 64918
روند رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گرچه به کندی پیش رفته اما اکنون شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه هستیم؛ تا جایی که می‌توان این انرژی را چتر نجات صنعت برق دانست.
تجدیدپذیرها چتر نجات صنعت برق
به گزارش زیست آنلاین، سال ۱۳۷۲نخستین جرقه‌های فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در وزارت نیرو زده شد. با اینکه قبل از آن هم در زمینه احداث نیروگاه‌های برقابی فعالیت‌های بزرگی انجام شده و کمک کننده به حفظ محیط زیست بود،ولی روند شروع فعالیت‌های نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و ... به اوایل دهه ۷۰باز می‌گردد.
تا سال گذشته تجدید پذیرها رشد چندانی نداشتند تا اینکه در سال ۱۳۹۵نقطه عطف تجدیدپذیرها به ثبت رسید، چراکه براساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، خرید تضمینی برق انجام و برای اولین بار نرخ‌های معقول خرید تضمینی برق تدوین و ابلاغ شد که مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت و دستاورد حاصله از سال ۱۳۹۵تا سال ۱۳۹۶باعث شد تا دولت در فاصله دو سال مستقیماً در
سرمایه گذاری انرژی‌های تجدید پذیر دخالت نکند و دست بخش خصوصی را در این مورد باز بگذارد.
این در حالی است که بخش خصوصی علاقمند است تا تمام نیازهای مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر را برطرف کند، اما تنها معضل بخش خصوصی قیمت خرید تضمینی برق بود که در مقایسه با قیمت‌های یارانه ای انرژی امکان رقابت نداشت.
این استقبال سبب شده تا در فاصله دو سال از ابلاغ طرح خرید تضمینی برق توسط دولت، ظرفیت دو مگاواتی تبدیل به حدود ۱۰۰مگاوات تا پایان سال‌جاری برسد، آنچه موجب نگرانی شده این است که چگونه حجم تجدید پذیرها را در سال‌های آینده با توجه به عدم زیرساخت‌های لازم کنترل شود.
از سال ۱۳۹۵که موضوع خرید تضمینی برق مطرح شد و بخش خصوصی به این روند اعتماد کرد تا کنون حدود ۱۰۰۰مگاوات نیروگاه ۵کیلوواتی به صورت پراکنده در کشور ایجاد شد که باعث اشتغالزایی خانوارهای بیکار و کم درآمد شده است.
در همین راستا صادق زاده رئیس سازمان ساتبا می گوید: قرار است در سال‌های آتی ۵۰۰۰مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور احداث شود که اگر این میزان به صورت نیروگاه‌های کوچک خانگی و ۵کیلواتی نصب شود حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.
صادق زاده با اشاره به اینکه به دلیل معضل کمبود آب در حال از دست دادن کشاورزی هستیم و این شرایطی است که تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین بر کشور ما تحمیل کرده است، می افزاید: با استفاده از نصب پنل های خورشیدی و بادی در زمین‌های کشاورزی می‌توان ضمن جلوگیری از بیکاری اشخاص و ایجاد اشتغال و درآمدزایی و تأمین برق مورد نیاز کشور از مهاجرت روستائیان به شهرها هم جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته در یک فضای محدود می‌شد با استفاده از سوخت‌های فسیلی ۱۰۰۰مگاوات برق تولید کرد و سرمایه گذاری آن بایستی به صورت متمرکز در یک نقطه انجام می‌شد، تصریح می کند: در مورد نیروگاه‌های تجدیدپذیر چنین نیست و با حداقل
سرمایه ۱۰میلیون تومان می‌توان از یک پنل ۳۰۰وات یا توربین ۷۰۰کیلواتی یک نیروگاه کوچک خورشیدی و یا بادی ایجاد کرد.
امروزه ۱/۴میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر وجود دارد که حدود ۴۰۰میلیون دلار آن وارد، نصب و به بهره برداری رسیده، حدود ۵/۱ میلیارد دلار آن هم وارد شده یا در حال وارد شدن و احداث نیروگاه است که بخشی از آن تا پایان سال و مابقی در سال‌های آینده بهبهره برداری می‌رسد.
همچنین براساس برنامه ریزی صورت گرفته امسال حداقل ۵۰توربین بادی در کشور نصب خواهد شد و طبق وعده مسئولان ۱۰۰مگاوات نیروگاه بادی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
علاوه‌بر این هم اکنون قریب به ۱۱هزار و ۵۰۰مگاوات نیروگاه‌های برقابی در حال بهره‌برداری است که از این تعداد ۱۷۹۸مگاوات در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده همچنین در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۸مگاوات ظرفیت تولید برق بادی و خورشیدی در حال بهره برداری بود که هم اکنون این رقم هم به ۴۰۰مگاوات رسیده است.

 

 

منبع: اطاعات

https://zistonline.com/vdch6wn-.23nkzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما