تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : 64703
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب انسان و محیط زیست امسال برای اولین بار در پایه یازدهم تدریس می شود، گفت: هرگونه شایعه مبنی بر حذف مسائل محیط زیستی از جمله تصویر دریاچه ارومیه از کتابهای درسی صحت ندارد.
تدریس کتاب انسان و محیط زیست درپایه یازدهم
به گزارش زیست آنلاین، محمود امانی طهرانی اظهار داشت: تدریس این کتاب در تمامی مدارس و رشته ها به عنوان یک درس اجباری در قالب دو ساعت در هفته از ابتدای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ آغاز شده است.
وی ادامه داد: در رابطه با تدریس این کتاب، دوره های آموزش ضمن خدمت با همکاری سازمان محیط زیست برای معلمان برگزار شد و از معلمان زمین شناسی، جغرافیا، زیست شناسی و علوم پایه برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست استفاده شده است.
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری بیان داشت: محیط زیست از جمله موضوعاتی است که در کتابهای درسی همواره مورد توجه قرار گرفته و امسال با ارائه کتاب انسان و محیط زیست، درس ها به صورت پودمانی تنظیم شده و در هر درس یک موضوع مهم محیط زیستی با روش مساله محور طرح شده است.
امانی طهرانی با بیان این مطلب که این درس کاملا دانش آموز محور است، تصریح کرد: آموزش و پرورش با این اقدام اولین گام را برای حفظ محیط زیست برداشته و اینک نوبت دیگر بخش ها و نهادها است تا به مساله محیط زیست نگاه ویژه داشته باشند.
به گفته وی کتاب انسان و محیط زیست هفت موضوع آب، خاک، هوا، انرژی، تنوع زیستی، گردشگری و زباله را به عنوان مهمترین مسائل زیست محیطی جهان مورد توجه قرار داده است.
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی با بیان اینکه در این کتاب تعادل برقرار شده و به هیچ وجه درباره موضوعات مختلف افراط و تفریط نشده است، گفت: به عنوان مثال در مساله سدسازی که برخی به شدت مخالف و عده ای موافق این کار هستند، در کتاب تشریح شده که سدسازی یک موضوع علمی است و اثرات مثبت و یا منفی می تواند به همراه داشته باشد.
امان طهرانی همچنین به شایعات مبنی بر حذف تصویر دریاچه ارومیه از کتاب های درسی اشاره کرد و افزود: این حذف صرفا ناظر به یکی از نقشه مرزهای منطقه در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم بوده است که در این نقشه جزئیات هیچ کشوری ارائه نشده و تنها مرزها باید از روی این نقشه مورد بررسی قرار می گرفت و نام کشورها در آن گنجانده شده بود.
وی ادامه داد: در این درس با نام «ایران و همسایگان آن» در صفحه ۹۷، نقشه‌ای ترسیم شده که در این نقشه ایران در مرکز و همسایه‌های آن در اطراف هستند و به جزئیات کشورها از جمله رودخانه ها، دریاچه ها و اسامی شهرها هیچ گونه اشاره ای نشده است، بنابراین نبود دریاچه ارومیه در این نقشه امری طبیعی است.
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی با اشاره به اینکه درج نام دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان در این نقشه نیز به این دلیل است که به عنوان مرزهای مرتبط مطرح هستند، تصریح کرد: البته در ادامه درس زمانی که به جزئیات کشورها می رسیم، بعضی از مهمترین عوامل طبیعی مثل دریاچه ارومیه ذکر شده و در سایر نقشه‌های کتاب‌های درسی نیز این دریاچه دیده می‌شود بنابراین شایعه حذف دریاچه ارومیه از کتاب‌های درسی درست نیست. 
امانی طهرانی اضافه کرد: همچنین عکس نقشه‌های هوایی با بازه‌های زمانی مختلف از این دریاچه در کتاب‌ درسی قرار داده‌ شده تا اتفاق تلخ خشک شدن این دریاچه به شکل ملموس‌تری به بچه‌ها نشان داده شود و در عین حال در بخش‌هایی از کتاب به آنها امیدواری داده شده که این دریاچه نجات پیدا می‌کند و با اقداماتی که در حال انجام است،‌ سطح آب بالا آمده است.
وی یادآور شد: متاسفانه با دسترسی عموم به فضای مجازی، موضوعات مختلف به سرعت منتشر می شود و مخاطبان نیز توجهی به صحت و سقم مطالب ندارند، مساله ای که وزارت آموزش و پرورش سعی کرده در کتاب تفکر و سواد رسانه ای که از سال قبل وارد کتاب های درسی دانش آموزان شده، به آن به صورت ویژه بپردازد تا افراد قابلیت دروازه بانی خبر را پیدا کنند و هر شایعه ای را بدون تحقیق نپذیرند.
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی افزود: توجه به مطالب نادرست منتشر شده در فضای مجازی این روزها گریبان برخی مسئولان را نیز گرفته است به گونه ای که پاره ای از موضوعات را پذیرفته و درباره آن عکس العمل نشان می دهند حال آنکه ممکن است آن مطلب از اساس، نادرست باشد.

 

 

https://zistonline.com/vdcjtaem.uqexyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما