تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۴۴
کد مطلب : 64175
رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد:

عزم جدی وزارت نیرو در تامین و رهاسازی حقابه ها

زیست آنلاین :معاون آب و آبفای وزیر نیروگفت: یکی از کارهای بزرگی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد و در برنامه ششم نیز پیش بینی شده، تامین و رهاسازی حقابه زیست محیطی (۱۰.۸ میلیارد مترمکعب) است. وزارت نیرو در این کار پیش قدم شده و درمورد آب واقعا محیط زیستی تر از سازمان محیط زیست عمل کرده است.
عزم جدی وزارت نیرو در تامین و رهاسازی حقابه ها

رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در گفت و گو با زیست آنلاین با اعلام این خبر که مجوز زیست محیطی کوهرنگ ۳ در مرحله اداری جهت تمدید شده است گفت: از تشکل ها و NGOها که دلسوزانه به فکر محیط زیست هستند نقاضا دارم ایجاد دغدغه و نگرانی نکنند چراکه این پروژه مجوز دارد و مراحل اداری خود را طی می کند تا تمدید شود و احداث سد را آغاز کنیم.
وی در توضیح این مسئله و مجوز زیست محیطی کوهرنگ ۳ اظهار داشت: کوهرنگ ۳ پروژه ای مربوط به ۲۵ سال قبل است که ارزیابی زیست محیطی دارد و تنها این مجوز نیازمند تمدید است و یکسری مراحل اداری دارد و نمی شود که تمدید نشود چراکه در طول این سال ها تونلی ۲۳ کیلومتری حفر شده و به اتمام رسیده است. اکنون سد کوهرنگ ۳ در حال اجراست.
رحیم میدانی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس آب معتقدم این پروژه هیچ مشکل زیست محیطی ندارد و در قالب همان حقابه زیست محیطی یعنی ۱۰.۸ میلیارد مترمکعب، وقتی آبی را از رودخانه کوهرنگ به حوزه زاینده رود منتقل کنیم قطعا با روش های علمی نیاز زیست محیطی رودخانه رهاسازی می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بزرگی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد و در برنامه ششم نیز پیش بینی شده، تامین و رهاسازی حقابه زیست محیطی (۱۰.۸ میلیارد مترمکعب) است. وزارت نیرو در این کار پیش قدم شده و درمورد آب واقعا محیط زیستی تر از سازمان محیط زیست عمل کرده ایم و در انتظار تصمیم آنها نماندیم.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با تصریح این مطلب که در حوزه زاینده رود به شدت نیازمند این انتقال هستیم و اگر این انتقال انجام شود کمک شایانی به احیای تالاب گاوخونی می شود اظهار داشت: در حوزه زاینده رود قطعا برخوردها جدی تر شده چه در زمینه کشاورزی و چه صنعت و حتی جلوی توسعه صنعت در این بخش گرفته شده است. اخیرا جهاد کشاورزی طرح ۳ هزار هکتاری گلخانه در آن محدوده ارائه داده بود و ما اعلام کردیم موافق توسعه گلخانه هستیم اما در اراضی که هم اکنون به صورت سنتی آبیاری می شود.
وی توضیح داد: می دانید که از ۳ سال قبل بارگذاری جدید در حوزه زاینده رود ممنوع اعلام شده و پیشنهادها به گونه ای مدیریت می شود که طبق مقررات بخش کشاورزی تغییر کاربری به صنعت صورت گیرد.
رحیم میدانی در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید کوهرنگ ۳ تا چه زمانی به بهره برداری برسد؟ گفت: تونل کوهرنگ ۳ به بهره برداری رسیده و حتی توانستیم حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب به زاینده رود منتقل شد و اگر بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تامین نماییم، این پروژه تا سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید و با افتتاح سد، آب به صورت طبیعی به زاینده رود منتقل می شود.
وی به این مطلب هم اشاره کرد که با راه اندازی این سد منطقه اصفهان بزرگ شامل استان اصفهان و تمامی شهرهای اطراف اصفهان و کاشان از آب شرب این سد استفاده خواهند کرد و منتفع می گردند. این سد تامین بلندمدت آب اصفهان را فراهم خواهد کرد و به تامین حقابه گاوخوبی کمک خواهد کرد.

https://zistonline.com/vdccpsqe.2bq0m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جالبه كه وزارت نيرو هم بر خلاف گذشته نه چندان دورش به اهميت محيط زيست پي برده و حتي پيشتاز شده. خوشحال شديم