تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۵۳
کد مطلب : 63584
.اقتصاد سبز بر پایه سرمایه گذاری دولتی و خصوصی پیش می رود و حمایت دولت های این کشورها از بخش خصوصی سبب شده است که نفع سود این اقتصاد به جیب هر دو بخش سرازیر شود.
اقتصاد سبز راهی به سوی کاهش بیکاری
زیست آنلاین :امروزه دیگر بحث توسعه یافتگی با افزایش درآمد تعریف نمی شود و پیشرفت اقصادی در کشورهای پیشرفته وقتی تعریف می شود که در کنار آن حفظ محیط زیست نیز مطرح شود و در این میان کشوری مانند آلمان توانسته بر اساس الگوی اقتصاد سبز تولیدات صنعتی خود را به نحوی به پیش ببرد که آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند .
اقتصاد سبز بر پایه سرمایه گذاری دولتی و خصوصی پیش می رود و حمایت دولت های این کشورها از بخش خصوصی سبب شده است که نفع سود این اقتصاد به جیب هر دو بخش سرازیر شود.
با وجود آنکه متخصصان اقتصادی  انرژی تجدیدپذیر، معماری سبز، حمل ونقل سبز، مدیریت آب، مدیریت پسماند و مدیریت زمین را محورهای یک اقتصاد سبز می‌دانند اما با این وجود این بخش در داخل کشور ما هنوز به جایگاه خوبی نرسیده است و سهم اقتصاد سبز از اقتصاد ایران نیم درصد است. این در حالی است که شاخص مذکور در برخی کشورها از جمله کشورهای اسکاندیناوی و آلمان ۲۰ درصد و در کشورهای در حال توسعه به‌طور میانگین کمتر از ۱۰ درصد رسیده است .
متاسفانه در بسیاری از موارد به رشد ۴۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ در ایران اشاره می شود و کارشناسان این مساله را یکی از عوامل عدم دستیابی  به توسعه پایدار می دانند .
برای رسیدن به توسعه پایدار در شهرها تنها ابعاد زیست محیطی و اجتماعی مهم نیست و اقتصاد نیز در این میان بسیار پر اهمین است .پیش بینی ها نشان می دهد تا سال  ۲۰۳۰ تقاضای جهانی انرژی ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که قیمت نفت ۱۸۰ دلار در بشکه خواهد شد و افزایش گازهای گلخانه ای به انداره ۴۵ درصد به این معنا است که این مقدار ۵ برابر میزانی است که زمین توان جذب ان را دارد
در واقع می توان گفت رشد اقتصادی حلال مشکلات کشورهای در حال توسعه است اما اگر این رشد با با پیوست های محیط زیستی همراه نباشد نه تنها به پیشرفت پایدار نمی رسد بلکه جوامع را با مشکلات پیچیده تری مواجه می کند.
به همین دلیل  تکیه بر اقتصاد سبز یکی از راهکارهای دست یابی به توسعه پایدار منهای خطرات زیست محیطی است، و این موضوعی است که از سازمان های بین المللی مطرح شده است تا به دولت ها در اجرای سیاست های بخش حامی محیط زیست کمک کند زیرا به نظر آنها اقتئصاد سبز راهی بی بدیل به سوی اقتصاد جهانی است.
به همبن دلیل آنها پیشنهاد می کنند که یک درصد درآمد سالانه «GDP» به سرمایه گذاری اقتصاد سبز تعلق بگیرد زیرا سرمایه گذاری در بخش انرژی می تواند مشاغل جدید ایجاد کند و این مساله بحران کار را که معضل مهمی شده است را حل می کند
طبق این نگاه اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش مدیریت یکپارچه منابع آب، کشاورزی ارگانیک، حمل ونقل و انرژی، طرح‏های آبخیز داری و کنترل و هدایت سیلاب، جنگل‏ها، شهرها، توریسم، و … باید افزایش یابد.

https://zistonline.com/vdcfjtdv.w6dmcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما