تاریخ انتشار :شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : 63486
هدایت فهمی برای بهره وری آب تاکید کرد

واگذاری مدیریت آب به بخش خصوصی کلید حل مشکل

زیست آنلاین : هدایت فهمی دکترای منابع آب و مدیر دفتر برنامه ریزی آب و آبفای وزارت نیرو به انتقال مدیریت آب به بخش خصوصی تاکید کرده و می گوید دولت برای تولید ،فروش و بازار آب ناگزیر است که آب را به بخش خصوصی واگذار کند .
واگذاری مدیریت آب به بخش خصوصی کلید حل مشکل
او در گفت و گو با خبرنگار زیست آنلاین  در این باره می گوید : وقتی می گوییم کاهش مصرف آب منظورمان این نیست که از مصرف ضروریات بکاهید .در واقع بحث درست مصرف کردن است .
محاسبات ما در کشور نشان می دهد که میزان تاب آوری کشور در بالاترین سطحش قرار دارد و به سطح ناپایداری رسیده است این در حالی است که باید ۶۰ درصد از منابع تجدید پذیر استفاده کرد که این رقم در کشور ما بسیار بالاتر قرار دارد و اولین و ضروری ترین اقدام در این خصوص کاهش این مصرف است به همین دلیل شورای عالی آب برنامه ریزی کرده است تا این مساله را به همه اعلام کند یعنی به همه اعلام کند که آب شما این مقدار است و این مقدار هم می توانید مصرف کنید به این معنا که این کار در همه مراحل قابل برنامه ریزی و مصرف است .
 فهمی در ادامه با اشاره به اینکه ایران پایین ترین بهره وری را دارد در ادامه می گوید : ما در جهان جزو کشورهایی هستیم که در همه زمینه ها بهره وری پایینی داریم و به همین دلیل بهره وری باید چه در ارتقای فیزیکی محصولات و چه در اقتصاد آن افزایش پیدا کند . یعنی محصولی که مثلا اگر یک کیلو گرم است باید آن را به دو و یا دو و نیم کیلو ارتقا داد در اقتصاد نیز این اتفاق مهم است در حال حاضر اقتصاد کشاورزی و بهره وری آن با انضمام صادرات ۳۰ سنت است در حالی که این رقم باید به یک دلار برسد.
وی به ترسیم نقشه راه برای سازگاری با اقلیم اشاره کرده و در ادامه می گوید : نقشه و برنامه ای در هیچ زمینه ای در کشور وجود ندارد .حقیقت اقلیم، تغییر اقلیم و شرایط اقلیمی که در ان قرار گرفته ایم از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار دهیم و باید از هم اکنون نقشه ای برای ان داشته باشیم .
مدیر دفتر برنامه ریزی آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه تصریح می کند : این که فکر کنیم باید با تغییر اقلیم مقابله کنیم تفکر اشتباهی است و برنامه های که سازگار با تغییرات اقلیمی است را باید تدوین و فرا راهمان قرار دهیم  تا به این طریق به بهره وری مطلوب تری دست پیدا کنیم .
وی به بحث اصلاح ساختار اقتصادی اشاره کرده و در ادامه می گوید : این ساختار ساختار معمولی نیست و از دو وجه قابل بررسی است .دولت آب را تهیه می کند و این در حالی است که قیمت تمام شده آن برایش ۱۲۰۰ تومان می افتد و این آب را ۴۵۰ تومان می فروشد در بخش کشاورزی نیز برای هر متر مکعب آب ۱۵۰ تومان هزینه می کند و ۱۰ تومان آن را می فروشد و به همین دلیل است که این بخش نمی تواند خودش را اداره کند و خودکفا باشد. در بخش کشاورزی در بیشتر کشورها یارانه تعلق می گیرد هزینه های این بخش تامین می شود این در حالی است که نظام یارانه در کشور ما بسیار نادرست است.
اما از سوی دیگر بسیاری از منتقدان به این روش ایراد وارد می کنند و مدام انتقادهایی را به این بخش دارند .بسیاری از این انتقادها نیز به جا است زیرا در همه کشورها دولت ها نه تولید کننده خوبی هستند و نه تاجران خوبی و باید برای حل این مشکل کارها به بخش خصوصی واگذار شود تا رقابت در تولید آب ، فروش آب و بازار آب رخ دهد و به طبع مردم هم از کسی آب را می خرند که برایشان با قیمت ارزانتری آن را محاسبه کندو به این طریق بازار آب به وجود بیاید  .
وی در خصوص آب شرب ادامه می دهد : اما مساله در مورد آب شرب متفاوت است و تامین آب شرب وظیفه ذاتی وزارت نیرو است که به هر ترتیبی که شده آن را تامین کند .

https://zistonline.com/vdcg3t93.ak9w74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما