تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : 63244
کارشناس حوزه انرژی خورشیدی

قیمت برق خورشیدی برای مصارف خانگی

زیست آنلاین : در منازل مسکونی شهرها  امکان استفاده پنل های انرژی خورشیدی به ظرفیت یک تا ۱۲ کیلووات ساعت پنل های خورشیدی وجود دارد که باید در پشت بام یا حیاط خانه نصب شود.
قیمت برق خورشیدی برای مصارف خانگی
به گزارش زیست آنلاین، واقعیت این است که به دلیل گران بودن این برق نسبت به برق معمولی در منازل شهری که امکان استفاده از سیستم برق نیروگاهی وجود دارد استفاده از آن به صرفه نیست .محمدرضا شعبانی معتقد است انرژی خورشیدی منبع رایگان خورشید است و حدود ۲۰۰۰ کیلووات تابش سالانه در کشور داریم که این موضوع از میانگین جهان بالاتر است و به همین دلیل در صورتی که زیر ساخت ان فراهم شود استفاده از انرژی خورشیدی بسیار به صرفه خواهد بود  و نوسان بازار یا عوامل سیاسی و بین المللی در تأمین آن دخالتی نخواهد داشت.از سوی دیگر برقی که نور خورشید ان را تولید می کند پاک ترین نوع انرژی است و قابل مقایسه با برق نیروگاههای گازی نیست. 
کارشناس یکی از شرکت های خصوصی در حوزه انرژی خورشیدی در گفت و گو با زیست انلاین می گوید :واقع شدن ایران بر روی کمربند خورشیدی باعث شده ۹۰ درصد وسعت کشور از این تابش ها بهره مند باشد و ۷۰ درصد قابلیت استفاده داشته باشد. این موضوع در شرق کشور بیشتر وجود دارد و ما سعی کرده ایم  صفحات خورشیدی یا همان پنل های فتوولتائیک در روستاهای دورافتاده و مناطق سخت گذر که امکان برق رسانی از طریق شبکه سراسری اقتصادی نیست، را با این پنل های خورشیدی جبران کنیم . در منازل مسکونی شهرها نیز امکان استفاده از این نیروگاه های کوچک به ظرفیت یک تا ۱۲ کیلووات ساعت وجود دارد که باید در پشت بام یا حیاط خانه نصب شود.اما واقعیت این است که به دلیل گران بودن این برق نسبت به برق معمولی در منازل شهری که امکان استفاده از سیستم برق نیروگاهی وجود دارد اما استفاده از آن  به صرفه نیست .

انرژی خورشیدی


وی با اشاره به مزیت های این انرژی ها می گوید :صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و کاهش انتشار کربن، استفاده از سرمایه های کوچک، دفاع غیرعامل برای مناطق مسکونی در زمان حوادث مانند زلزله، سیل و فروش مازاد مصرف به شبکه سراسری از مزیت های استفاده از پنل های خورشیدی است که می تواند در مناطق دور دست استفاده شود .
وی در ادامه می گوید : استفاده از این انرژی برای مصارف خانگی مقرون به صرفه نیست و تنها در مصارف شهری می توان از آن استفاده کرد زیرا قیمت پنل های خورشیدی بین ۵ تا ۴۲ میلیون تومان متغییر است و بر اساس استفاده و نوع مصرف ان نیز قیمت ان متفاوت است. اما یک نوع ان هم که ارزان و قابل حمل هست که قیمت ان زیر یک میلیون است که این پنل می تواند تا ۸ ساعت یک لامپ را روشن نگه دارد.که بیشتر کوهنوردها از ان استفاده می کنند در واقع برای استفاده از هر کدام از این پنل ها باید مشخصات جا و مکانتان را در موقع خرید ارائه کنید تا بر اساس نیاز و استفاده پنل مورد نیاز به شما ارائه شود . 
در مورد سیستم های متصل به نیروگاههای خورشیدی نیز این مساله توجیه اقتصادی دارد زیرا با توجه به تزریق برق  به شبکه سراسری و خرید تضمینی ۲۰ ساله برق هر سیستم بین ۴ تا ۵ سال بازگشت سرمایه دارد.
شعبانی  با اشاره به اینکه این سیستم ها خرابی ندارد و تا ۲۵ سال کار می کند در ادامه میگوید تنها باتری این پنل ها هر ۴ سال یکبار باید تعمیر شود.

(بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیر)

سیستم برق خورشیدی خانگی به چه صورت است؟متصل به شبکه (On Grid)در سیستم متصل به شبکه برق تولید شده از انرژی خورشید به شبکه برق سراسری تزریق می شود. در حقیقت در این سیستم کاربر، برق تولیدی خود را به سازمان انرژی های نو ایران (ساتبا- وزارت نیرو) می فروشد. در این روش، برق تولید شده پس از تبدیل شدن بوسیله اینورتر مخصوص سیستم های متصل به شبکه و با استفاده از کنتورهای مخصوص دوطرفه، به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد. در این حالت کاربر در حقیقت یک نیروگاه کوچک خورشیدی در خانه خود احداث نموده است که با توجه به سرمایه و فضا می تواند از یک تا ۲۰ کیلووات در خانه نیروگاه احداث نماید.

منفصل از شبکه (Off Grid)در این نوع سیستم، برق تولید شده از پنل خورشیدی، وارد باتری شده و در آن ذخیره می گردد. سپس برق ذخیره شده در باتری پس از تبدیل شدن به برق متناوب توسط اینورتر مخصوص سیستم های منفصل از شبکه، وارد مدار برق خانه می شود. در این روش یک کاربر می تواند همه یا بخشی از برق خانه خود را با استفاده از برق خورشیدی تامین نماید. در ادامه به توضیح سیستم برق خورشیدی منفصل از شبکه و همچنین برآورد هزینه برای یک خانه پرداخته می شود.

 قیمت برق خورشیدی خانگی چگونه محاسبه می شودبرآورد قیمت براساس یک فرمول محاسباتی می باشد و این فرمول تابع شدت تابش خورشید است. میانگین تابش مفید خورشید در ایران پنج ساعت و نیم است که برآورد قیمت ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان نیز براساس نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی است. از طرف دیگر این فرمول بر پایه شرایط تابش خورشید محاسبه می‌شود که پیش‌بینی آن نیز به طور روزانه است. البته این مبلغ نباید کم‌تر از ۶۰۰ هزار تومان شود و از ۹۰۰ هزار تومان هم بیشتر نمی‌شود.

گفتنی است که قیمتی که وزارت نیرو بابت هر یک کیلووات انرژی در ساعت برای مصرف خانگی پرداخت می‌کند، حدود ۸۰۰ تومان است.

طی سه تا چهار سال اولیه سرمایه کاربر به طور کامل باز می‌گردد. همچنین این طرح دارای پنج سال گارانتی است. بنابراین ۱۶ سال بعدی برای کاربر تماما سودآوری محسوب می‌شود. همچنین دولت برای نرخ تورم تضمین می‌دهد بدین ترتیب اگر تورم بالا برود، مقدار پرداختی نیز افزایش می‌یابد.

 

هزینه پنل خورشیدی خانگی

(بیشتر بخوانید: توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر راه عبور از خاموشی های سال ۹۸)

 قیمت پنل خورشیدی برای نصب خانگی چقدر استهزینه نصب سیستم های خورشیدی خانگی در حالت on-grid (متصل به شبکه) برای فروش به شبکه بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است ولی سیستم خورشیدی off-grid (منفصل از شبکه) چون برای ذخیره برق نیاز به باتری دارد که در ساعات غیر آفتابی مورد استفاده قرار گیرد حدودا ۱۰-۱۱ میلیون تومان خواهد بود.
 
در شرایط فعلی برای تامین برق یک خانه با وسایل برقی معمولی در حالتی که اصلا به شبکه برق نیاز نداشته باشد و قبض برقی پرداخت نکند حداقل ۵ کیلووات باید نصب نماید که هزینه آن حدودا ۵۵ میلیون تومان خواهد بود. ولی اگر همین مشترک بخواهد برق خود را به شبکه بفروشد با ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان (برای ۵ کیلووات) می تواند سیستم خورشیدی نصب کند و به شبکه برق خود را بفروشد که اداره برق حدودا ماهی ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان به آنها پول می دهد.
 
مشترکین خانگی و یا صنعتی می توانند حداکثر به اندازه انشعاب فعلی خود نیروگاه نصب نمایند و در غیر اینصورت قیمت خرید تضمینی برق آنها کمتر محاسبه می شود. معمولا خانه ها از ۱ تا ۱۰ و حتی ۲۰ کیلووات امکان نصب دارند و مشترکین کشاورزی و صنعتی و... هم تا ۱۰۰ کیلووات امکان نصب دارند که سرمایه گذاری پرسودی تلقی می شود چرا که دولت یارانه های خوبیبرای نصب این سیستم های خورشیدی در نظر گرفته است.

برق خورشیدی خانگی در مقایسه با برق سراسری به صرفه تر است؟در شرایط فعلی، مشترکینی که هم اکنون از شبکه برق استفاده می کنند بهتر است سیستم خورشیدی نصب کرده و برق آن را بفروشند تا اینکه برای مصرف خود استفاده نمایند. چراکه برقی که مشترکین از شبکه می گیرند کیلووات ساعتی حدودا ۸۰ تومان محاسبه می شود در حالی که برق تولیدی خورشیدی مشترک را اداره برق حدودا ۸۰۰ تومان می خرد.
 

https://zistonline.com/vdci5raq.t1ap52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سلام‌خیلی‌دوست‌دارم نصب‌کنم‌ولی پول‌ندارم‌خدایش‌توایران‌خوب‌جواب‌میده‌بااین‌آب هوا