تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : 63177
گیاهان دارویی طلای سبز ایران به حساب می آیند

گردش مالی گیاهان دارویی 123 میلیارد دلار

زیست آنلاین :در کل تبادلات جهانی بیش از ۱۲۳ میلیارد دلار برای خرید و فروش داروهای گیاهی جابه جا می شود
گردش مالی گیاهان دارویی 123 میلیارد دلار
این در حالی است که صادرات فرش که سهم مهمی را به خودش اختصاص می دهد این رقم تنها ۵ میلیارد دلار است و این تفاوت فاحش میان این اعداد اهمیت بالای گیاهان دارویی رانشان می دهد . با این وجود  متاسفانه گیاهان دارویی جایگاه مناسبی در محاسبات اقتصادی و زیست محیطی ندارد.

امروزه چین و آمریکا و ژاپن و آلمان بزرگترین واردکنندگان داروهای گیاهی به حساب می آیند و عمده فعالیت این کشورها به این صورت است که گیاهان دارویی را خریداری کرده و پس از فرآوری آن را دوباره به کشورهای دیگر دنیا می فروشند . 

در خود ژاپن بیش از ۵۰ هزار تن  گیاه دارویی وارد می شود و ۱۳ هزار تن صادر می شود اما همین میزان صادر شده قیمت بیشتری نسبت به واردات دارد و این موضوعی است که در کشور ما به آن اهمیت داده نمی شود .

ایران از ۱۳ اقلیم شناخته شده ۱۱ اقلیم را در خود جای داده است و بین سردترین و گرمترین نقطه آن بیش از ۵۰ درجه اختلاف دما وجود دارد و این شرابط اگولوژیک فرصت خوبی برای رشد گیاهان دارویی به وجود می اورد از سوی دیگر تنوع این گیاهان نیز در خور تامل است و کمتر گیاهی دارویی در جهان وجود دارد که نمونه آن در ایران وجود نداشته باشد.

دکتر محمد یزدانی مسول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با زیست انلاین می گوید :تا به حال بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاه شناسایی شده است که ۹۰ درصد این گیاهان در ایران وجود دارند و مانند این است که ایران موقعیت استثنایی در بحث گیاهان دارویی دارد و می توان به آن طلای سبز بگوییم . در واقع می توانیم بگوییم از ۸۰۰۰ گونه گیاه دارویی بیش از ۲۰۰۰ نوع ان دارویی است و ۱۰۰ نوع ان نیزدر طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. 

وی در ادامه می گوید : آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که بیشتر این گیاهان دارویی به مصرف داخلی می شود و صادرات گیاهان دارویی ۳۰۵ میلیون دلار ارزآوری در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی برای کشور داشته است. از این رقم، ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به زعفران، ۱۰۰ میلیون دلار صادرات گل محمدی و پنج میلیون دلار مربوط به دیگر گیاهان دارویی است.

این مقام مسول با اشاره به اینکه این روند در کشور ما صعودی است و به سرعت رو به گسترش است در ادامه می گوید : از آنجا که تولید این گیاهان توجیه اقتصادی دارد می توان به آن به عنوان عاملی برای اشتغالزایی نام برد و می توان در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف و جای بگیرد.این در حالی است که می توان از جوامع محلی دراین راستا کمک گرفت تا با برنامه های پیش رو که ایجاد ۵۵۰ هزار هکتار رویشگاه طبیعی تا سال ۱۴۰۴ است محقق شود .

وی به کاهش و ساماندهی برداشت های غیرقانونی از عرصه های طبیعی و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار اشاره کرده و می گوید : هدف از این کار افزایش درآمد زایی جوامع محلی ، کاهش تخریب منابع طبیعی و توسعه رویشگاههای طبیعی است

https://zistonline.com/vdcd5f09.yt0s56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما