تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 63013
زیست آنلاین : با آغاز فصل گرما آتش سوزی جنگل ها به اخبار روزانه کشور تبدیل شده است بدین معنا که هر روزه شاهد آتش سوزی یکی از جنگل های کشور هستیم که این موضوع خود می تواند آثار منفی بسیاری را بر جای بگذارد. با این اوصاف می توان این ادعا را داشت که جنگل های ایران در شرایط بحرانی به سر می برند چرا که تعداد دفعات حریق نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
به گزارش زیست آنلاین، گفتنی است در فصل گرما به علت گرم شدن بدنه درختان افزایش آتش سوزی های گسترده و متعدد در جنگل ها و مراتع سطح کشور به دور از ذهن نیست اما در این مجال باید متذکر شد که  تنها ۵ درصد از علت آتش سوزی ها را می توان به طبیعت اختصاص داد و در مقابل عوامل انسانی  ۹۵ درصد دلایل بروز آتش سوزی جنگل ها به حساب می آید افرادی که به علت سهل انگاری باعث تخریب سرمایه همگانی و بین نسلی یعنی جنگل می شوند.

 باید توجه داشت که طبق بررسی های به عمل آمده مسوولان ارزش مادی هر هکتار جنگل که دچار آتش‌سوزی می‌شود را  در حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد کرده اند.  این در حالی است که علاوه بر آسیب های اقتصادی ، آتش سوزی می تواند تبعات زیست محیطی و  در پی آن خسارت به خاک جنگل را به دنبال داشته باشد.به گونه ای که کارشناسان بر این باور هستند که آتش سوزی در مقام اول تخریب محیط زیست قرار دارد که می تواند علاوه بر تخریب محیط زیست آسیب های اقتصادی بسیاری را بر کشور وارد می سازد.

بیشتر بخوانید: آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی است تا پول برق ندهند

یکی از آثار منفی آتش سوزی جنگل ها  تاثیرات منفی این مهم بر خاک است به عبارت ساده تر آتش سوزی جنگل ها از سه بعد فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیک می تواند اثرات منفی را بر خاک بگذارد تا جایی  حتی آتش می‎تواند سبب تغییر در پوشش و فعالیت‎های گیاهی شود.

بدیهی است جنگل نقش تاثیر گذاری را در طبیعت ،زندگی افراد و یا زیبایی مناظر بر جای می گذارد  چرا که همان گونه که می دانیم جنگل مهم ترین مانع فرسایش خاک است چرا که از  شسته شدن خاک بویژه در دامنه‌های تند جلوگیری می‌کند، همچنین با توجه به گسترش گرد و غبار می توان به این مهم نیز اشاره کرد که وجود جنگل ها مانع اصلی بروز گرد وغبار محسوب می شود به گونه ای که طبق آمار موجود هرهکتار جنگل می‌تواند معادل ۶۸ تن گرد و غبار را جذب کند. به عبارت ساده تر در واقع ۶۰ درصد اکسیژن مورد نیاز کره زمین به‌وسیله درختان جنگلی تأمین می‌شود. صاحبنظران معتقدند در صورتی كه روند تخریب جنگلها به شكل فعلی ادامه یابد، تا ۵۰ سال دیگر، نقطه سبزی در ایران نخواهد ماند.

آنچه مسلم است بخش عظیمی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در مناطق نزدیک به جاده‌ها  و یا در جاهایی که پیشرفت‌های خانه‌سازی است رخ می دهد که این مهم مبین وجود ارتباط معنادار میان تراکم جمعیت و تعداد آتش‌سوزی‌های است از این رو اولین گام برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها را می توان فرهنگ سازی نام برد.

بدیهی است تاریخ انقضای راه های مقابله با آتش سوزی در جنگل ها امروزه  فرا رسیده است به گونه ای که می توان این ادعا را داشت که فاصله محسوسی میان طرح های مقابله با آتش سوزی در کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد که این مهم خود جای اندکی تامل دارد.

آتش سوزی در جنگل

چه میزان از جنگل‌های کشور در آتش سوختند؟سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره آتش‌سوزی مراتع و جنگلهای کشور در ایام تعطیلات نوروز سال ۹۷ اظهار کرد: متاسفانه  در ۱۵ روزه نخست سال ۹۷ شاهد آتش‌سوزی‌های کم سابقه در مناطق شمالی کشور بودیم.

وی افزود: بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی‌ها در طی ۱۰ سال اخیر در استانهای شمالی کشور ایجاد شد و نزدیک به ۱۵۰ هکتار از مراتع و جنگلها طعمه حریق شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها با بیان اینکه در دو هفته نخست سال ۹۷ حریق در استانهای گیلان، مازندران و گلستان به‌وقوع پیوست، توضیح داد: حریق در تمام شهرستانها اعم از آستارا، تالش، صومعه سرا، رودبار، منجیل، سیاهکل، نور، چالوس، کجور، آمل، بابل، ساری، نکا، شهرستان گرگان و جهان نما ایجاد شد.

سبزعلی تصریح کرد: با اقدامات به موقعی که صورت گرفت و با استفاده از بضاعت مردمی و دستگاههای دولتی و همچنین تجهیزاتی که در منابع طبیعی وجود داشت، خسارت زیادی صورت نگرفت.

وی افزود: باید فرهنگسازی لازم در ایامی که مردم بیشتر به مسافرت می‌روند صورت گیرد چراکه بیشترین حریق‌ها در این ایام خاص ایجاد شده است و متاسفانه صددرصد حریق‌ها هم عامل انسانی دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها خاطرنشان کرد: البته در حریق‌هایی که امسال به‌وقوع پیوست، عواملی مانند افزایش دما، وزش بادهای گرم و صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی برای مهار آتش نیز تاثیرگذار بوده است.

به گفته سبزعلی، حریق‌های کوچکی که بر اثر عامل انسانی ایجاد می‌شد، بر اثر وزش بادهای گرم به نقاط مختلف تسری می‌یافت و این موضوع مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرد که در هر حال خوشبختانه آسیب جدی وارد نیامد.

وی تصریح کرد: متاسفانه وضعیت حریق‌های ایجاد شده و و سعت آن در ابتدای سال نامناسب بود اما امیدواریم با برنامه‌ریزی در سال جدید اعم از فرهنگسازی و آموزش و همکاری بین دستگاهی آمار را به حداقل برسانیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها اظهار کرد: حدوداً در ایام تعطیلات ۱۵۰ هکتار از جنگلها در آتش سوخت که از این میزان نیز تقریباً ۱۰ درصد آسیب جدی به جنگلها وارد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات اخیر برخی آتش‌ سوزی در مراتع و جنگلهای استان‌های فارس، اصفهان و ... هم به‌وجود آمد اما آسیب اصلی آتش‌سوزی در شمال کشور ایجاد شد.

دلایل آتش سوزی

 

https://zistonline.com/vdcc1xqe.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما