تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : 62905
معاون دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست عنوان کرد

مشاغل سبز در مسیر تاييد بين وزارتخانه ها 

زيست انلاين : برخی بحث هاي محيط زيستي حاشيه هايش بيشتر از متن آن است و به همين دليل در مطرح کردن يک موضوع در مجلس با متخصص آن به بحث و تبادل نظر گذاشته میشود به همين دليل است که گاهي اين بحث ها به نظر چراغ خاموش مطرح مي شوند .
مشاغل سبز در مسیر تاييد بين وزارتخانه ها 
سید امیر فاتح وحدتي معاون دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست ، در مورد اشتغال سبز و مرجع تعيين اين مشاغل به عنوان شغل سبز به خبرنگار زيست انلاين مي گويد: 
مشاغل سبز مبحث جديدي در دنيا است و اينکه چهارچوب هاي اقتصاد سبز در دنيا چگونه است هنوز دنبال مي شوند  اما بهترین و ساده ترین تعریف اینست که در عین  بهره وري از منابع و حفظ محيط زيست از آلودگي و پايين آوردن رتبه در رد پاي اکولوژي در جهان ، منافع اقتصادی و رشد کسب و کار در جامعه نیز انجام شود . به همين جهت به دنبال اين هستند که هر کسب و کاري شرايط زيست محيطي خودش را بشناسد و در جهت کاهش آلودگي ان قدم بردارد و بتواند بهره وري را در اقتصاد و محيط زيست توامان با هم  داشته باشد.
وي در ادامه در تعريف شغل سبز مي گويد :مشاغل سبز در واقع مشاغلي هستند که کارکردشان مستقيما به محيط زيست مربوط مي شود و معمولا در ۸ گروه شغلي آنها را دسته بندي مي کنند. حمل و نقل سبز، بازيافت سبز، محصول سبز، انرژي هاي نو و پاک سيستم هاي انرژي و بادي ، کشاورزي ارگانيک، پرورش آبزيان و مديريت تغذيه  برخی از اين گروهها را تشکيل مي دهند . همچنين ساختمان سبز و گردشگري سبز،پرورش  ماهیان وحيات وحش و گونه هاي مثمر و گياهان دارويي  نیز در اين راستا قرار مي گيرد. 
تصفیه پسآب ، باز چرخاني آب،بحث  آب شيرين کن ها، انتقال آب با حفظ آبخيزها و تمام مسائل مربوط به تکنولوژي آب نيز مي تواند در اين دسته بندي قرار بگيرد.  
وحدتي در ادامه تصريح مي کند :اين ها در واقع مسائل و مواردي هستند  که در محيط زيست اثر گذار مي گذارند. هر چند ساير شغل ها نيز بي ارتباط نيستند و هر کسي به طريقي به محيط زيست وصل مي شود به طور مثال شغل تراشکار به نظر مي رسد ربطي به محيط زيست ندارد اما بايد تمام دور ريزهايش را مديريت کند بهره وري منابع آب و انرژی  داشته باشد و سعي در کاهش آلودگي محيط زيست داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه اين مشاغل  در هر صورت مسير جديدي براي کشور است ادامه مي دهد : ما تلاش مي کنيم اين را به صورت قانون دربياوريم و تفاهم نامه هايي با وزارت کار و بانک مرکزي و پیگیری هایی با  سازمان حسابرسي و مالياتي داشته ايم تا بتوانيم آنها را در چهار چوب هاي خاصي قرار دهيم . اين که هر شغلي استاندارد خودش را داشته باشد هنوز مشخص نشده است ومي توان رتبه بندي کرد اما استاندارد سازي  برای همه نوع فعالیتی کار دشواري است .اما براي اينکه به اين استانداردها نزديک شويم، در آموزش هاي فني و حرفه اي اين موضوع را لحاظ کرده ايم و براي انکه فردي مدرک پايان دوره اش  را بگيرد بايد آموزش هاي زيست محيطي را هم بگذراند . به همين منظور براي ۵۰۰ رديف شغلي  اين آموزش هاي محيط زيستي در نظر گرفته  شده است و تا کنون ۴۳۹ شغل از ميان آنها روش استاندارد آموزشی محیط زیستی را طی کرده اند.
اين مقام مسول در سازمان محيط زيست با اشاره به اينکه از اين کسب و کارهاي سبز در صورتي که با محيط زيست همراهي داشته باشند حمايت مي شود مي گويد : بانکداري سبز را از سال گذشته شروع کرديم و قرار است بحث اعطاي تسهيلات به اين مشاغل سبز توسط بانکهای حامی انجام شود در واقع در حال حاضر به دنبال اين هستيم که موارد قانوني را به عنوان سند ملي اشتغال سبز با وزارت کار وسایر دستگاه ها  تکميل کنيم . راهبردهای  سند ملي اشتغال سبز چندي پيش با تلاش سازمان محيط زيست و وزارت کارتعاون و رفاه اجتماعی  رونمايي شد اما هنوز تکميل آن ادامه دارد و هنوز قابل استناد نيست .اما به دنبال اين هستيم که همه موارد را در يک قالب قرار دهيم تا بعد از نهايي شدن مراحل اجرایی برای مشاغل سبز و سبز سازی مشاغل قابل استناد باشد. هنوز در مرحله پيش نويس قرار دارد و مراحل تکميلي آن در حال انجام است. 
وحدتي در پاسخ به سوال زيست آنلاين که  آیا مشاغل سبز بايد تحت استانداردهاي خاصي قرار بگيرند مي گويد: انچه که به کسب و کار مربوط است را وزارت کار تعيين مي کند در واقع اعلام استانداردها يک کار فني است و حد و حدود استاندارد را مراجع تخصصي بايد مشخص کنند در واقع استاندارد يک حد و حدود و چارچوبي دارد که در برخی موارد  بالا تر و پايين تر از آن ، حدود قرمز آن را مشخص مي کنند .استاندارد در موضوعات کلي و فرادستي به صورت توصيه و دستورالعملی است و اينطور نيست که يک شغل در قالب استاندارد خاصي گنجانده شود. حتي گواهي دادن نيز بايد وقتي صورت گيرد که با احصا کردن تمامي ملاحظات زيست محيطي صورت گيرد. مديريت آب ،انرژی ،  پسماند، آلودگي ها را رعايت کند تا اعلام شود که شغل سبز شده است اما هنوز بر سر اينکه چه مرجعي بايد اين گواهي نهایی را صادر کند موضوعي است که بايد  به بحث گذاشته شود

وي در ادامه مي گويد البته فرايند آن در حال طي شدن است و اگرشغل سبزي بخواهد تسهيلات بگيرد و از معافيت مالياتي برخوردار شود بايد مسير سبز شدن را طي کرده باشدما بحث اکوليبل یا برچسب زیست محیطی را هم داريم و به کسب و کارهايي تعلق مي گيرد که در يک فرايند سبز ، محصول سبز را توليد کند .هم فرايندش و هم خود محصول ملاحظات زیست محیطی را دارا باشند  .مساله اين است که براي توليد يک محصول سبز در طي يک فرايند سبز بايد دستگاههاي ديگر هم دخيل باشند و آن را رصد کنند . فرض کنيد محصول کشاورزي ارگانيکي توليد مي شود که نه کود مصرف کرده است و نه سم به پاي ان ريخته است و در فرايند توليد،  آب را مديريت کرده و از انرژي پاک استفاده کرده است به عنوان محصول سبز معرفي مي شود و برند اکو ليبل مي گيرداما همه اينها بايد توسط سازمان حفاظت  محيط زيست،  وزارت جهاد کشاورزي،وزارت نيرو و حتی سازمان استاندارد پایش شده ونظر بدهند . البته کار در حال طي شدن مسير است و اميدواريم چالش هاي پيش روی آن نيز برداشته شود .
وي در پاسخ به سوال خبرنگار زيست آنلاين که آيا امکان دارد  اين رویه به شرکت هاي خصوصي واگذار شود چنين توضيح مي دهد :اگر قرار باشد شرکت هايي اين مسوليت را قبول کنند بايد مورد قبول اين سازمان هايي که در استاندارد سازي محصول دخيل هستند باشند .درست است که معتبر بودن اين شرکت ها در مجامع بين المللي به نظر آنها را تاييد مي کند اما شرط کافي نيست قطعا تولیداتی که در داخل کشورمان است مختص ما است و در بسياري از موارد در تکنولوژي و نحوه استفاده با ساير کشورها متفاوت هستيم . به طور مثال ممکن است در فرايندی ،  ماندگاری  محصول بسته بندي شده در کشور ما مثلا در مدت ۲۰ سال باشد و در حالي که در کشوري ديگر اين مدت به ۱۵ سال کاهش داشته باشد ویا برعکس  و به همين دليل برخي مسائل را نمي توان با سرزمين ديگري مقايسه کنيم و بايد بر اساس داده ها و ملاک هاي خودمان آن را مورد عمل قرار دهيم . 
وي درخصوص آنکه چرا برخي از لوايح مربوط به محيط زيست مانند ماليات سبز با چراغ خاموش مطرح مي شود مي گويد : بنظرم همین که شما میدانید و  میگویید یعنی چراغ خاموش نیست اما در برخی موارد  وقتي موضوعي مطرح مي شود اگر افرادی که  در ان تخصص نداشته باشند مواردی را در آن دخيل کنند که اصل موضوع را مخدوش کند  و يا سوء استفاده ای  در جريان آن به راه بيفتد که اصل ماجرا را تحت تاثير خودش قرار دهد به همين دليل ترجيح مي دهيم اين مسائل در کميسيون مربوط به خودش در رویکرد قانونی مورد بررسي قرار بگيرد تا حاشيه ها کمتر به آن وارد شوند .البته قطعا در مسیر بررسی و تایید نظرات متخصصین و سازمانها  اخذ خواهد شد.

https://zistonline.com/vdcbs9b0.rhb5gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما