تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 62887
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: با هدف کاهش تلفات جاده ای یوزپلنگ، عملیات فنس کشی محدوده بین میامی تا سبزوار معروف به محور عباس آباد تا آخر خرداد ماه آغاز می شود.
آغاز فنس کشی جاده ای برای حفاظت از یوزپلنگ
هومن جوکار افزود: یکی از راه های تلفات یوزپلنگ این گربه سان در خطر انقراض برخورد آنها با خودروها در جاده ها است که معمولا سالانه شاهد تلف شدن تعداد زیادی از یوزها در جاده هایی هستیم که از میان زیستگاه آنها عبور می کند. 
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از آن، مذاکراتی میان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت و مقرر شد این وزارتخانه مبلغ یک میلیارد تومان برای فنس کشی محدوده ای از جاده عباس آباد اختصاص و کار فنس کشی را انجام دهد. 
جوکار با بیان اینکه اکنون این مبلغ اختصاص یافته است، گفت: تخصیص این مبلغ به اداره کل راه و ترابری استان سمنان ابلاغ شد، آنها اسناد مناقصه را تنظیم و ابلاغ کردند و در حال بررسی درخواست پیمانکاران هستند تا یکی را برای اجرای فنس کشی انتخاب کنند که با اعلام وزارت راه تا آخر خرداد عملیات فنس کشی آغاز می شود. 
جوکار افزود: کل محدوده حادثه خیز در محور عباس آباد حدود ۱۲ کیلومتر است، البته باید در نظر داشته باشیم که برای یوزپلنگ نمی توان کاملا یک مسیر حرکت تعیین کرد در واقع با این کار می خواهیم خطرناک ترین بخش قسمت جاده را تا حدودی ایمن سازی کنیم. 
وی ادامه داد: قرار بود با این مبلغ تمام ۱۲ کیلومتر فنس کشی و ایمن سازی شود اما بعد از بررسی ها متوجه شدیم تمام این محور با این مبلغ به پایان نمی رسد؛ چون تاکید ما بر استفاده از فنس های مرغوب بود از این رو مقرر شد نیمی از مسیر یعنی ۶ کیلومتر در مرحله اول فنس کشی شود و نیمه بعدی در بودجه سال ۹۶ با مبلغ یک میلیارد تومان دیگر انجام شود، بنابراین در مرحله اول ۶ کیلومتر از دو طرف جاده فنس کشی می شود. 
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد: علاوه بر این، رایزنی های دیگری در قالب تمهیدات کاهش سرعت قبل و بعد از این قسمت از جاده و تهیه ۲۵ تابلوی چراغ چشمک زن در قبل و بعد از این بخش از جاده که اکنون در اداره کل محیط زیست شاهرود نگهداری می شود ، صورت گرفته که قرار است همزمان با انجام عملیات فنس کشی نصب شوند، البته ممکن است کار نصب زودتر از فنس کشی انجام شود. 
جوکار اظهار کرد: تمام این تابلوها استاندارد بین المللی دارند، این تابلوها برای جاده هایی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر باید دارای ابعاد ۹۰ در ۹۰ و مجهز به چراغ چشمک زن برای هشدار در شب باشند. 
به گفته وی، عملیات اجرایی فنس کشی جاده محور عباس آباد در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. 
وی اظهار کرد: تراکم ترافیک در آن محور در نوروز و تابستان بسیار زیاد است اما بررسی ها نشان داد این تراکم در نوروز بیشتر است و ما هم ایام نوروز را بدون بروز حادثه ای برای یوزپلنگ ها در این محور پشت سر گذاشتیم که امیدواریم تا نصب فنس ها هم تلفاتی نداشته باشیم. 
جوکار در باره تلفات یوزپلنگ ها گفت: اگر گفته می شود عمده تلفات یوزها جاده ای است شاید خیلی کارشناسانه شده نیست چون میزان بروز تلفات جاده ای به علت در دسترس بودن قابل مشاهده است در حالی که در مساحت ۶ میلیون هکتاری زیستگاه یوزپلنگ ها در مرکز کشور هزاران عوامل از جمله بیماری و درگیری با گوشتخواران دیگر مانند پلنگ و گرگ آنها را تهدید می کند و ممکن است تلف شوند که ما آنها را نمی بینیم، بنابراین پررنگ شدن جاده در تلفات یوز به علت دیده شدن است. 

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdca0ani.49nua15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما