تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 62602
رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در دولت یازدهم سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌های دولت تاثیرگذار شده‌اند؛ به طوری‌که در استان تهران واکنش سمن‌ها نسبت به بعضی از تصمیمات و پروژه ها که تخریب‌ محیط زیست را در پی داشت سبب توقف پروژه شده است که به عنوان مثال می‌توان به پروژه اتوبان شهید شوشتری اشاره کرد که از وسط پارک ملی سرخه حصار قرار بود عبور کند.
فریبا رضایی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ سمن محیط زیستی در سطح استان تهران فعال هستند، گفت: امروزه یکی از دغدغه‌های مردم مشکلات حاد زیست‌محیطی است که رفع این مشکلات مشارکت همگانی را می‌طلبد. سمن‌های محیط‌ زیستی جریان‌های داوطلبانه و خودجوشی هستند که در جهت حفاظت از محیط زیست در چند دهه اخیر به وجود آمده‌اند و نقش تقویتی مهمی در جهت مشارکت همگانی برعهده دارند.

وی با بیان اینکه سمن‌های محیط زیستی می‌توانند مانع سیاست‌گذاری منفی دولت‌ها در حوزه محیط زیست و تخریب آن شوند، اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل ایفای نقش واسط بین مردم و دولت می‌توانند این دو گروه را به حفاظت از محیط زیست ترغیب کنند همچنین می‌توانند در دعاوی محیط زیستی نقش ذینفع را داشته باشند. مهمترین رسالت تشکل‌های محیط زیستی تغییر نوع نگرش مردم به حوزه‌های مختلف محیط زیست است. ما با کمک این تشکل‌ها می‌توانیم چالش‌های محیط زیستی موجود در ایران را به فرصت تبدیل کنیم.

رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: سمن‌های محیط زیستی در حوزه‌های مختلف تخصصی به وجود آمده‌اند و هرکدام بر اساس تخصص خود در زمینه‌های مختلف محیط زیست انسانی، محیط زیست طبیعی و موضوعات آموزشی و فرهنگی فعالیت می‌کنند. در دولت یازدهم رویکرد دولت نسبت به سمن‌ها بهتر از گذشته شد و شاهد حضور تشکل‌های محیط زیستی در کارگروه‌های تخصصی استانداری‌ها مثل کارگروه تخصصی آمایش سرزمین بودیم.

رضایی در ادامه اظهار کرد: سمن‌ها بر اساس تخصصی که دارند، پروژه‌ها و طرح‌های مطالعاتی خاصی را انجام می‌دهند و در حوزه‌های فرهنگ‌سازی، آموزشی و تنویر افکار عمومی فعالیت می‌کنند. در کشورهای اروپایی تصمیم‌گیری سمن‌ها بر تصمیم‌گیری دولت ارجحیت دارد.

وی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت سمن‌ها نسبت به گذشته آسان‌تر شده است ابراز امیدواری کرد که در آینده حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های مختلف زیست محیطی پررنگ‌تر شود.

رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر ثبت سمن‌ها از طریق وزارت کشور به صورت اینترنتی انجام می‌شود و در مراحل اولیه نیاز به حضور شخص در این وزارتخانه نیست، گفت: ما نیز از تشکیل سمن‌های جدید استقبال خواهیم کرد و به ثبت آن‌ها کمک می کنیم.

سمن های زیست محیطی

رضایی افزود: سمن‌های استان تهران به صورت یک شبکه است که دبیر دارد. با شبکه‌بندی سمن‌ها ارتباط بین آن‌ها بیشتر شده است. در اداره محیط زیست شهر تهران نیز فضایی برای برگزاری جلسات سازمان‌های مردم‌نهاد و تبادل نظر آنان با یکدیگر داریم. 

وی در پایان با تاکیدبر اینکه محیط زیست و مشکلات آن نیازمند مشارکت همگانی و مردمی است و صرفا با دستورات دولتی و حکومتی برطرف نمی‌شوند، گفت: سمن‌ها و نهادهای مردمی غیردولتی می توانند بیشترین سهم را در حل مشکلات محیط زیستی داشته باشند. امیدوارم با حمایت‌های بیشتر از سمن‌ها در آینده بتوانیم در برطرف کردن معضلات زیست محیطی موفق‌تر عمل کنیم.

سلبریتی ها و محیط زیستی هادر صورتی که سلبریتی‌ها همراه محیط زیستی‌ها شوند، عملکرد موفقیت آمیزتری شکل خواهد گرفت. اگر سلبریتی‌های ما همراه بخش خصوصی و یا دولتی محیط زیستی قرار بگیرند، این نهادها بر روی موارد فنی و تخصصی مسئله کار می‌کنند و با توجه به ارتباط مردمی بیشتر، تأثیرگذاری قوی‌تر و اقبال مردمی به سلبریتی‌ها، آنها هم می‌توانند بازویی موثر برای ایجاد حساسیت در مردم و همراه کردن بیشتر مردم باشند و وقتی این اقدام صورت گیرد ما موفق‌تر عمل کرده‌ایم. 

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcf0vdv.w6d0xagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما