تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب : 62561
محققان اعلام کردند: گراز ماهی در معرض خطر انقراض است.
انقراض گراز ماهی
مطالعات جدید نشان داده است، گراز ماهی (vaquita) نوعی پستاندار دریایی است که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

این حیوان به دلیل ظاهر متمایز خود، پاندای دریا هم شناخته می‌شود و از کوچکترین آب‌بازسانان است. محققان هشدار دادند اگر از این حیوان محافظت نشود تا سال ۲۰۱۸ امکان انقراض آن وجود دارد. گراز دریایی یا واکیتا بومی کالیفرنیاست. صید ماهی و تجارت غیرقانونی، عاملی برای انقراض این ماهی دریایی است که جمعیت آن نیز در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است. تعداد بسیار کم این حیوان نشان می‌دهد که چگونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

کوچک‌ترین " گرازماهی " جهان در آستانه انقراضدر یک بررسی جدید آشکار شد به رغم ممنوعیت استفاده از تور ماهیگیری اکنون تنها ۶۰ گرازماهی مکزیک باقی مانده است.

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند: اکنون گونه گرازماهی بومی مکزیک که کوچک‌ترین گونه این آبزی در جهان است به طور جدی در معرض انقراض قرار گرفته است.

جمعیت این گراز ماهی در سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۱۰۰ قطعه رسیده در حالیکه تعداد آنها در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۰۰ قطعه بوده است. طبق اعلام صندوق جهانی طبیعت از ماه ژانویه تعداد این گونه که به دلیل گیر افتادن در تور ماهیگیری تلف شده‌اند، ۲۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش روزنامه گاردین، در آوریل سال ۲۰۱۵ "انریکه پنیانیتو" رییس‌جمهور مکزیک از طرح دو ساله ممنوعیت استفاده از گیل‌نت (تور ماهیگیری) و افزایش ۱۰ برابری منطقه حفاظت شده برای این گونه جانوری خبر داده بود.

 خطر انقراض گراز ماهی         

تجارت غیرقانونی عامل انقراض گراز ماهی هاکیسه هوای خشک شده حاصل از دو گونه دریایی شامل ماهی "توتو ابا" و کوچکترین و نادرترین پستاندار آبزی جهان موسوم به "واکیتا" یا گرازماهی به دلیل قیمت بسیار بالای آن در بازارهای چین تحت عنوان "کوکائین دریایی" نام گرفته است.

کارشناسان محیط زیست تخمین زدند در صورتی که تجارت غیرقانونی کیسه هوای این دو گونه آبزی ادامه پیدا کند هر دو تا سال ۲۰۱۸ منقرض می‌شوند.

به گفته کارشناسان محیط زیست، هردو گونه جانوری به شدت در معرض خطر انقراض هستند و تنها در خلیج کالیفرنیا یافت می‌شوند. کیسه هوای ماهی "توتو ابا" از اعضای داخلی آن است که کمک می‌کند در آب شناور بماند و خشک شده این عضو از بدن ماهی با قیمت بالایی در بازارهای آسیایی خرید و فروش می‌شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که به ازای هر کیلوگرم کیسه هوای خشک شده ماهی توتو ابا، ماهیگیران مبلغ ۸۵۰۰ دلار در بازارهای سیاه محلی به دست می‌آورند. تقاضا برای این اندام‌ داخلی ماهی از فوائد درمانی اثبات نشده آن ناشی می‌شود که نه تنها تهدیدی برای این گونه نادر است بلکه موجب به دام افتادن گرازماهی‌های کمیاب و در معرض خطر در تورهای ماهیگیران می‌شود.

در حقیقت تنها کمتر از ۱۰۰ قطعه گرازماهی که کوچک‌ترین گونه آب‌باز در جهان است در خلیج کالیفرنیا باقی مانده و کارشناسان محیط زیست برآورد کرده‌اند در صورتی که روند فعلی کاهش آن‌ها ادامه پیدا کند این گونه جانوری تا سال ۲۰۱۸ منقرض می‌شود.

به گزارش مونگابی، برای حفظ ماهی "توتو ابا" در قوانین مکزیک و آمریکا، تجارت این ماهی و اعضای بدن آن غیرقانونی اعلام شده‌ اما با این وجود ماهیگیران همچنان به روش‌های مختلف متوسل شده تا از راه تجارت غیرقانونی آن‌ها به سود برسند. 

گراز ماهی گرفتار در تور ماهیگیران

حفاظت دلفین ها از گراز ماهی هارافائل پاسچیانو، وزیر محیط‌ زیست مکزیک ضمن اعلام این طرح گفته هدف این است که دلفین‌ها آموزش دیده بتوانند دسته‌های گرازماهی را شناسایی و آنها را به سوی منطقه دریایی حفاظت شده رم دهند.

هم‌زمان مکزیک استفاده از تورهای ماهی‌گیری که گمان می‌رود یکی از دلایل اصلی کاهش گرازماهی‌ها است، ممنوع کرده است.

آقای پاسچیانو گفته پروژه دلفین‌ها از سپتامبر آینده به اجرا درخواهد آمد.

«ما و نیروی دریایی آمریکا طی یکسال گذشته مشترکا روی تربیت یک گروه دلفین‌ها کار کرده‌ایم که تا پیش از این از آنها برای پیدا کردن غواصانی که در زیر آب مفقود شده بودند استفاده می‌شده است.»

«حالا آنها را آموزش داده‌ایم که بتوانند موقعیت گراز‌ماهی‌ها را ردیابی کنند.»

"باید تا آنجا که می‌توانیم گراز‌ماهی‌های بیشتری پیدا کنیم تا شانس نجات آنها از انقراض را داشته باشیم."

دولت مکزیک همچنین دیروز (جمعه ۳۰ ژوئن) استفاده از تورهای ماهی‌گیری ویژه‌ صید ماهی توتابا را ممنوع کرد؛ ماهی توتابا در چین برای تهیه داروهای سنتی کاربرد فراوان دارد.

لئوناردو دی کاپریو، هنرپیشه سرشناس هالیوود که از شهرت خود برای آگاهی‌رسانی و کمک به برنامه‌های نجات گرازماهی‌ها استفاده می‌کند، در توییتی از ممنوع شدن استفاده از این نوع تورهای ماهی‌گیری استقبال کرده و از رئیس جمهوری مکزیک برای امضای این دستور تشکر کرده است. /منبع: ایسنا

 

https://zistonline.com/vdcjviem.uqe8mzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما