تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : 62399
رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به زیست آنلاین مطرح کرد

رتبه نهم ایران در تولید کربن ،زیبنده ایران نیست

زیست آنلاین :ایران در حال حاضر از نظر تولید کربن رتبه نهم را دارد و این اصلا رتبه مناسبی نیست و علت آن هم فعالیت های صنعتی نامناسب، وسایل نقلیه غیر استاندارد و مصرف سوخت فسیلی بالا است.
رتبه نهم ایران در تولید کربن ،زیبنده ایران نیست
علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر به زیست آنلاین می گوید: اقتصاد سبز تابع مجموعه ای از اقدامات است که باید در کشور اتفاق بیفتد تا اقتصادی سازگار با محیط زیست در کشوربه وجود بیاید و اقتصاد سبز شود . می توان گفت که اقتصاد سبز نتیجه فعالیت های تولیدی خدماتی ، و صنعتی کم کربن تعریف می شود.

نماینده مردم بهشهر در مجلس در ادامه می افزاید: درحال حاضر واحدهای صنعتی که در کشور ما وجود دارند ،دارای خط تولید قدیمی و عمدتا فرسوده و انرژی بر هستند و با سوخت فسیلی کار می کنند. مصرف سوخت بیشتر نیروگاههای ما از سوخت فسیلی تامین می شود و واحدهای صنعتی و تولیدی مثل ذوب فلزو فولاد و یا تولید سیمان با مصرف انرژی بسیار بالا و بر اساس سوخت فسیلی کار می کنند. واحدهای تولیدی نیز همین وضعیت را دارند .در کنار این مصارف خانگی و تجاری و وسایط نقلیه موتوری نیز از مصرف کنندگان سوخت های فسیلی به حساب می آیند

وی در ادامه می گوید : در نهایت می توانیم بگوییم بیشتر واحدهای منابع ثابت صنعتی و صنایع متحرک مصرف کننده سوخت فسیلی هستند . میزان سوخت فسیلی در کشور اعم از نفت گاز ، نفت سفید، بنزین، گازوئیل، مازوت بیش از ۸۰۰ میلیون لیتر در روز است و این رقم ۴ برابر متوسط کشورهای پیشرفته است .اما در این میان شدت مصرف انرژی هم بالا است و با ازای هر واحد تولیدی در صنعت و در سایر بخش ها ۱۰ برابر سایر کشورها انرژی مصرف می کنیم .

شاعری با اشاره به اقداماتی که باید در این خصوص صورت بگیرد در ادامه می گوید: در واقع می توانیم بگوییم راه حل رسیدن به اقتصاد سبز چند اقدام اساسی است .اول آنکه صنایع کشور را باید نوسازی و بازسازی کنیم. دوم کاهش مصرف سوخت فسیلی و جایگزین کردن سوخت تجدید پذیر به جای سوخت فسیلی در کشور است و اقدامات دیگر مانند توسعه جنگل ،فضای سبز، پوشش گیاهی از کارهای دیگری است که باید در کشور انجام شود . نکته بعد این است که هر واحد صنعتی و واحد مسکونی و هر خودرویی که در کشور تولید و ساخته می شود، باید مجوز و ارزیابی محیط زیست را اخذ کند تا بر اساس استاندارد ساخته شود و محیط زیست ورود آن را به جمع خودروها براساس استانداردهای محیط زیستی ارزیابی کند.

وی در ادامه می گوید: یکی از شاخصه های مهم تولید سبز این است که مصرف انرژی اش منطبق بر استانداردهای روز دنیا و همچنین میزان آلایندگی اش در حد استانداردهای مجاز در دنیا باشد.

شاعری تاکید می کند  : ۳ دودکش داریم که آلاینده هایش واحد هوا می شود که هیچ انطباقی با آنچه مطرح شد ندارد اول دودکش واحدهای صنعتی ،دوم دودکش واحدهای تولیدی، مسکونی و اداری و سوم دودکش وسایل نقلیه. این در حالی است که این مساله در بسیاری از کشورها ضابطه مند شده است.

وی در ادامه تصریح می کند :خانه سبز، صنعت سبز ، خودروی سبز را در قانون هوای پاک مشخص کردیم و میزان و حدودآلایندگی را برای صنایع مشخص کرده ایم و جرائم را نیز در نظر گرفته ایم و امید داریم که محیط زیست، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی،نیروی انتظامی ، شهرداری ها با کمک مردم بتوانیم با اجرای این مقررات از مصرف انرژی و آلودگی هوا جلوگیری کنند و امیدوارم با نظارت دقیق، قانون اجرا شود و با  انطباق با قانون مراکز صنعتی، وسایل نقلیه،  منابع اداری و تجاری مصرف سوختشان را منطبق با استانداردها انجام دهند.

این نماینده مجلس در پایان می گوید: اگر این نکاتی که گفته شد انجام شود اقتصاد سبز خواهیم داشت و تولید کربن به حداقل میزان خود خواهد رسید در حال حاضر از نظر تولید کربن رتبه نهم را داریم و این اصلا رتبه مناسبی نیست و علت آن هم فعالیت های صنعتی نامناسب وسایل نقلیه غیر استاندارد و مصرف سوخت فسیلی بالا است.

https://zistonline.com/vdci3paq.t1ar32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما