تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 62293
یک نیروگاه خورشیدی جدید در جنوب نوادا این قابلیت را دارد که هم در طول روز و هم در طول شب انرژی تولید نماید و از این رو بر بزرگترین مشکل نیروهای خورشیدی غلبه کرده است.
تولید برق از آفتاب و نمک
نیروگاه خورشیدی کرسنت دیونزنیروگاه خورشیدی کرسنت دیونز که در حدود ۲۲۵ مایلی شمال غربی لاس‌وگاس واقع شده قادر است ۱۱۰ مگاوات انرژی تولید نماید. این میزان انرژی برای تأمین انرژی مورد نیاز ۷۵۰۰۰ خانه کافی است.

اگرچه این نیروگاه هنوز با ظرفیت کامل کار نمی‌کند، اما سولار رزرو اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، این کارخانه در سال ۲۰۱۶ به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید.

این نیروگاه خورشیدی از بیش از ۱۰ هزار آفتاب‌یاب (خوریاب یا هلیواستت) استفاده می‌کند که در زمینی به مساحت ۶۵۰ هکتار قرار گرفته‌اند.

 این آفتاب‌یاب‌ها نور خورشید را بر برج مرکزی ۱۹۵ متری این نیروگاه که با نمک مذاب پر شده است متمرکز می‌کنند. نمک توسط نور خورشید تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود. سپس از این گرمای ذخیره شده برای تبدیل آب به بخار آب و راندن ژنراتورهای تولید برق استفاده می‌شود.

نیروگاه خورشیدی کرسنت دیونز

نقش نمک در در این نیروگاه خورشیدیاین سیستم به نیروگاه خورشیدی این امکان را می‌دهد که به هنگام نیاز و نه فقط به هنگام تابش خورشید به تولید انرژی بپردازد.

نمک می‌تواند گرمای درون خود را برای چند ماه حفظ نماید بنابراین ابری بودن آسمان نمی‌تواند تولید انرژی توسط نیروگاه را مختل نماید.

علاوه بر این میزان آلودگی و انتشار کربن این نیروگاه صفر است، میزان استفاده از آب حداقل است و هیچ نوع پسماند خطرناکی به عنوان محصول جانبی این نیروگاه تولید نمی‌شود.

مدیرعامل سولار رزرو بیان می‌کند که گیرنده نمک مذاب تا کنون بسیار بهتر از آنچه انتظار می‌رفت عمل کرده است.

اگر این فناوری با همین روند مطلوب به کار خود ادامه دهد، می‌تواند به عنوان راهکار اصلی تولید انرژی خورشیدی پایدار شناخته شده و شاید نهایتا بتواند بر مزایای زغال‌سنگ یا گاز غلبه نماید.

بر طبق گفته سولار رزرو یکی دیگر از مزایای این نیروگاه این است که بر خلاف سایر نیروگاه‌ها این کارخانه مشکل سوزاندن پرنده‌هایی که به اشتباه به منطقه نیروگاه نزدیک می‌شوند را مرتفع کرده است.

هزینه و مدت زمان احداث این نیروگاهکارخانه انرژی خورشیدی کرسنت دیونز در طول مدت حدود ۴ سال و با هزینه‌ای معادل یک میلیارد دلار ساخته شده است.

حدود ۷۳۷ میلیون دلار از این مبلغ توسط وام فدرال تامین شده است. اگرچه این عدد بسیار بزرگی است اما این پروژه باعث شده تا بیش از ۱۰۰۰ نفر در شهر نزدیک این نیروگاه اقامت کنند که خود این امر باعث شکوفایی کسب و کارهای محلی شهر شده است.

علاوه بر این، این نیروگاه دومین منبع درآمد مالیاتی شهر نای‌کنتی ایالت نوادا، با پرداخت ۳ میلیون دلار مالیات سالیانه خواهد شد.

استفاده از آفتاب و نمک برای تولید برق

نحوه کار نیروگاه حرارتی خورشیدیاین نیروگاه بوسیله تعداد بسیار زیادی آیینه که نور خورشید را بر روی یک نقطه به عنوان دریافت کننده مرکزی که بالای یک برج در وسط آیینه ها قرار دارد منعکس می کند، کار می کند. این انعکاس نور و انرژی دریافت شده باعث ایجاد بخار و به حرکت در آوردن توربین می شود.

منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcbf5b0.rhb59piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما