تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۵۳
کد مطلب : 62283
زیست آنلاین : مدیریت ارگانیک به زیر شاخه های متفاوتی از جمله مدیریت ارگانیک مزارع، برداشت از عرصه طبیعی تحت مدیریت ارگانیک،باغات ارگانیک ، دامپروری ارگانیک،آبزی پروری ارگانیک،نهاده های مجاز در کشاورزی و فرآوری محصولات ارگانیک تقسیم می شود .
ارگانیک و زیر شاخه های ان
 

مدیریت ارگانیک مزارع از جمله مسائلی است که باید به آن به صورت علمی نگاه شود و نیازمند برنامه ریزی دقیق و پیش بینی موضوعات مختلف در مدیریت برنامه تناوبی است. به همین منظور مجموعه ای از فعالیت ها باید صورت گیرد و درصورت نیاز باید از گونه ها و ارقام مناسب، شیوه های مناسب برای تناوب،کاشت حبوبات ،کود سبز یا گیاهان با ریشه های عمیق مطابق با یک برنامه تناوب چند کشتی مناسب ، کشت مکانیکی،حفاظت از دشمنان طبیعی آفات ،استفاده از دشمنان طبیعی شامل رهاسازی شکارگرها و انگل ها، پوشانیدن با مالچ و علف زنی،چرانیدن دام ها،کنترل مکانیکی مانند تله گذاری، استفاده از موانع، نور و صوت سترون سازی با بخار در مواردی که تناوب خاک و تجدید آن امکانپذیر باشد و از بین بردن علف های هرز با شعله افکن استفاده کرد. دوره گذار در زراعت ۲ سال قبل از کاشت تعریف می شود  که تحت شرایط ویژه امکان کوتاه سازی دوره گذار وجود دارد.

اما برداشت گیاهان طبیعی نیز در صورتی در بازارهای بین المللی و ملی معتبر شناخته می شود که عنوان ارگانیک روی این محصولات قرار گیرد.اما این محصولات در صورتی ارگانیک عنوان می شوند که  اصول و قوانین مرتبط با آن را در حین برداشت و فرآوری محصول ارگانیک رعایت شود  از جمله موارد مطرح شده در این خصوص مدیریت برداشت گیاه مدنظر بر اساس دستورالعمل های ویژه است تا ضمن جمع آوری صحیح آسیبی به محیط زیست و اکوسیستم از طریق برداشت وارد نشود. افراد بهره بردار و جمع آوری کننده باید آموزش های لازم را در این خصوص سپری کنند.

نکته قابل توجه این است که نباید در سه سال قبل از کاشت گیاه ارگانیک این مزارع  نباید رنگ کود و سم شیمیایی را دیده باشند .

باغ ها نیز وضعیت مشابهی دارند چرا که در باغات ارگانیک بکارگیری مواد شیمیایی مصنوعی به عنوان تقویت کنندگان خاک وآفت کش ممنوع است. به همین دلیل  مدیریت مناسب و استفاده از تکنیک های ویژه چه برای تقویت حاصلخیزی خاک و چه برای کنترل آفت ضروری است. یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص تبدیل باغات معمول به باغات ارگانیک مطرح است دوره گذار است . در باغات هم زمینی که قرار است محصول ارگانیک تولید کند نباید سه سال کود و سم خورده باشد.

اما بخش دیگر از محصولات که نام ارگانیک یدک می کشند دامپروری است که می تواند بازار خوبی را نیز به خود اختصاص دهد .

دامپروری ارگانیک جزئی یکپارچه از یک واحد کشاورزی ارگانیک است که براساس آن، حفظ و بهبود حاصلخیزی خاک، مدیریت پوشش گیاهی خاک از طریق چرای دام، افزایش تنوع زیستی و تسهیل فعل و انتقالات مکمل هم در مزرعه و افزایش تنوع سیستم های کشاورزی و دامداری باید صورت پذیرد. دسترسی به فضای باز برای دامها، تغذیه دامها با خوراک ارگانیک و حفظ آسایش سلامت و رفاه دام مهمترین اصولی است که در دامپروری ارگانیک باید رعایت شود. بر اساس نوع دام و قابلیت استفاده از دام، دوره گذار متفاوتی برای دام ها بر اساس نوع استاندارد تعریف می شود.

مهدی مهدی پور -رئیس هیات مدیره بیوسان گواه

https://zistonline.com/vdcaeuni.49nua15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما