تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : 62271
یک تولید کننده محصول بیولوژیک

محصول سالم خروج ارز را هم کاهش می دهد

زیست آنلاین : تولید زنبورهای تریکو پریما برای از بین بردن آفت ساقه خوار برنج فعالیتی است که فرانک محسنی در راستای اقتصاد سبز انجام می دهد
محصول سالم خروج ارز را هم کاهش می دهد
او در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : استفاده از محصولات بیولوژیک به جای استفاده از کود و سم مساله ای است که چند سالی است که در ایران مورد توجه قرار گرفته است تا به این طریق محصولی سالم تر به دست بیاید .

وی که از سال ۷۸ پرورش زنبور ساقه خوار را شروع کرده است در ادامه می گوید: در سال برای حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی استان گیلان زنبور تولید می کنیم و در کنار ما دو آزمایشگاه دیگر هم قرار دارند که در کل باعث شده بیش از ۲۰ هزار هکتار از زمین های برنج کاری در استان گیلان کود و سم را از چرخه تولید خود حذف کنند و به جای آن از آفت کش های بیولوژیک استفاده می کنند .

وی در ادامه می گوید : این زنبورها در آخر فصل برداشت برنج از مزارع جمع اوری می شوند و در آزمایشگاه تکثیر و تولید انبوه می شود و در زمان مجدد تولید برنج در اختیار کشاورزان قرار می گیرد .

این تولید کننده در ادامه می گوید : یکی از مزایای استفاده از این زنبورها این است که کارگران و صاحبان مزارع در معرض کود و سم قرار نمی گیرند و با توجه به تعریف محصول ارگانیک نمی توانیم بگوییم محصول ارگانیک تولید می شود اما می توانیم بگوییم محصولی سالم تولید می شود . از سوی دیگر ماده اولیه بیشتر کودها و سم ها از خارج وارد می شود و از فرآوری در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در واقع می توان گفت استفاده از این مواد می تواند واردات را کاهش دهد و ارز کمتری از کشور خارج کند و این می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و ان را بهتر بچرخاند .

محسنی در ادامه می گوید: تولید کننده بخش خصوصی بسیار ضعیف است و خصوصا ما که این زنبورها را تولید می کنیم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم . زیرا محصولی که ما تولید می کنیم زیر نظر وزات کشاورزی است و در واقع قسمتی از قیمت ان را کشاورز پرداخت می کند و بخش اعظم آن را وزارت کشاورزی پرداخت می کند و اتفاقا در همین بخش دولتی دچار مشکل هستیم زیرا در بسیاری از مواد معوقات شاید به یک سال بعد منتقل شود و به همین دلیل دریافت ها زمان زیادی می گیرد تا تسویه شود و در واقع ما مورد حمایت قرار نمی گیریم. هر چند در ده  سال اخیر بخش جهاد کشاورزی سوبسید یارانه خودش را افزایش داده است و وضعیت کمی تغییر کرده است.

این تولید کننده در ادامه می گوید : توجیه و ترغیب کشاورز برای استفاده از محصول بیولوژیک نیز برای خودش کلی ماجرا دارد و کشاورزی که سالها از کود و سم استفاده کرده است را به سختی می توان ترغیب کرد که از محصول دیگری برای زمینش استفاده کند .

وی در ادامه می گوید : وقتی نام این زنبور می آید همه فکر می کنند که منظور ما زنبور عسل است اما این زنبور تفاوت های زیادی با زنبور عسل دارد و آنقدر ریز است که با چشم دیده نمی شود و در زمان توزیع تخم آن در مزارع پخش می شود تا بتواند افات را خورده و از ان تغذیه کنند و به این روش حشرات دیگری که در طبیعت وجود دارند از بین نمی روند .

https://zistonline.com/vdchzin-.23niqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما