تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : 62134
متخصصان طب سنتی معتقدند این عرصه می تواند جای رشد داشته باشد

اشتغال سبز با صنعت گیاهان دارویی

زیست آنلاین :طب سنتی و گیاهان دارویی می توانند بیش از ۵ میلیون شغل ایجادکنند .به این معنا که اگر هر پزشک طب سنتی بتواند ۱۰۰ نیرو به کار بگیرد و این ظرفیت در همه شهر ها و روستاها گسترش یابد، می توان امیدوار بود که به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل های سبز ایجاد شود.
اشتغال سبز با صنعت گیاهان دارویی
 

این را دکتر قدیر محمدی متخصص طی سنتی عنوان می کند و می گوید : با اقتصاد سبز می توان در روستاها هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای روستاییان شغل ایجاد کرد و به این طریق از مهاجرت  به شهرها کاست.

این متخصص طب سنتی  در گفت و گو با زیست آنلاین در ادامه می گوید: بحث صادرات و نقش آن در اقتصاد بسیار اهمیت دارد. زیرا علاوه بر مصرف داخلی ،مصرف خارجی هم دارد . قیمت این داروها در اروپا ۲۰ تا ۱۰۰ برابر داخل ایران است. این در حالی است که تنوع گیاهان دارویی در داخل کشور ما نسبت به اروپا بسیار بالا است .زیرا ما در ایران ۴ فصل را داریم اما در اروپا اینطور نیست  .شرایط آب و هوایی در اروپا به گونه ای است که باعث می شود بیشتر روزها هوا ابری و بارانی باشد.آنها  تابستان گرم و شرایط متعادل پاییز ما را تجربه نمی کنند. ما در کشورمان در یک زمان چهار فصل را با هم داریم.  مثلا الان می توانید به دامنه های سهند و سبلان سفر کنید و ببینید که زمستانی است به کویر بروید تابستانی است و شمال هم هوا کاملا بهاری است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از کود و سم از کیفیت گیاهان دارویی ایران می کاهد می گوید: استفاده از کود و سم گیاه را از حالت ارگانیک بودنش خارج می کند و آن را غیر طبیعی می کند و نه تنها خاصیت گیاه را از بین می برد ،بلکه ممکن است آن را برای انسان و محیط زیست ضرر رسان هم کند .

قدیری در ادامه می گوید: در بازار رقابت خریداران گیاهان دارویی که شرکت های تولید گیاهان دارویی  هستند، خود به خود به سمت کشت هایی می روند که گیاهان را از مزارعی تهیه کنند که کشت آنها زیر نظر خودشان باشد و مطمئن باشند که از سم و کود استفاده نمی کنند تا به نتیجه ای که می خواهند برسند و هزینه مضاعف نکنند که گیاهان را از هم جدا کنند .زیرا مجبورند هزینه های بسیار زیادی را برای جدایی گیاهان خالص از گیاهانی که با کود و سم رشد کرده اند ،بپردازند.این تنها مشکل نیست و استفاده از سم و کود صادرات این گیاهان را نیز دچار مشکل می کند .زیرا این گیاهان پس از صادر شدن با استانداردهای اروپا سنجیده می شود و سموم آنها را کاملا می سنجند . این اتفاق چند سال پیش حتی پسته ما به خاطر داشتن آفت افتاد .صادرات پسته  متوقف شد و در این زمینه ضربه خوردیم.

وی در ادامه می گوید :  گیاهان دارویی هم می تواند مبتلا به این قضیه شود ،الان برای مبارزه با آفات متاسفانه از سموم غیر استاندار استفاده می شود و خصوصا برای پیازکه همه فکر می کنند پیاز خودش میوه ای ضد سم است و تصفیه کننده بدن است اما داروها و سمومی که برای آن استفاده می شود، فوق العاده مخرب است و سرطان زا است .

وی با اشاره به اینکه برای هر گیاهی آفتی هم در خود گیاهان یافت می شود، در ادامه می گوید: در طب سنتی برای مبارزه با آفات ،گیاهان متفاوتی داریم که می توانیم از آن استفاده کنیم . مثلا برای مبارزه با خیلی از آفات، اسپند داروی خوبی به حساب می آید و اسپند می تواند دفع کننده خوبی به حساب بیاید.

در واقع می توانند  اسپند را فرآوری کنند و به جای کود و سم از آن استفاده کنند یا اینکه از گیاهی به نام آغرغرحا برای از بین بردن حشرات و آفات استفاده کنند. این گیاه می تواند ضد حشره باشد و در حال حاضر نیز بعضی از حشره کش ها را از آن تولید می کنند

این متخصص طب سنتی در ادامه می گوید: شیخ فضل الله همدانی کتابی به نام نباتات و طبابت دارد که ۸۰۰ سال پیش آن را تحریر کرده است.  در این کتاب به بحث مبارزه با آفات با خود گیاهان پرداخته است مثلا در این کتاب متذکر شده که می توانیم برای مبارزه با آفات از چه گیاه دیگری استفاده کنیم .یعنی در واقع توصیه می کنند که از خود گیاهان  استفاده شود نه ازسموم و کودها زیرا این سموم نه تنها ضرر نمی رسانند بلکه باعث می شود گیاه به صورت طبیعی تر رشد کند و اثر دارویی خود را از دست ندهد . در واقع  دنیا به این سمت و سو می رود ما نیز باید با یک نهضت جهادی به این سمت و سو حرکت کنیم و در راستای حفظ سلامت و محیط زیست قدم برداریم 

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه آن اوایل که وزارت جهاد این سموم و کودها را بین روستاییان و کشاورزان توزیع می کرد ، همه دوست داشتند کود و سم بیشتری دریافت کنند می گوید :  در آن زمان کشاورزان فکر می کردند با استفاده از کود و سم  هم  محصولاتشان بیشتر می شود  و هم پر بارتر بدون انکه بدانند چه بلایی سر اصل جنس آمده است .آنها نمی دانستند که کودهایی که مصرف می کنند،  شاید به ظاهر موردی نداشته باشد اما در اصل عامل بیماری است. البته باید گفت خود دولتمردان و مقامات به تازگی متوجه شده اند که این کودها تا چه اندازه مضراست و مصرف  بی محابا سموم درست نیست .زیرا  این کود و سم ها باید حداقل استاندارهایی را داشته باشد . حتی سمومی که از اروپا وارد می شود یک چارچوبی دارد اما سمومی که از هند و چین وارد می شود این چارچوبها را ندارد و می تواند سلامتی ما را تهدید کند

https://zistonline.com/vdcfjydv.w6d0magiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما