تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : 62068
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مسئولان از مشکلات زیست محیطی بسیار سخن می‌گویند بر لزوم اقدام عملی مسئولان در مقابله با مشکل گرد و غبار و ریزگردها تأکید کرد.
مشکلات زیست محیطی با سخنرانی حل نمی‌شود
آیت الله ابراهیم امینی قبل از ظهر پنج‌شنبه در دیدار اعضای ستاد اجرایی همایش ملی «بحران دریاچه نمک و پدیده گرد غبار» بر لزوم اقدام مسئولان در راستای حفظ محیط زیست تأکید کرد و گفت: مسئولان در این رابطه صحبت زیاد می‌کنند اما متأسفانه اقدام اساسی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته هم پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شد که حتی گاهی آرامش مردم را سلب می‌کرد، افزود: کشورهای همجوار یکی از منشأهای اصلی این گرد و غبارها هستند که در زمان سابق با تفاهم‌هایی که انجام می‌دادند شنیده می‌شد که فضای گردخیز را مالچ پاشی می‌کردند که سبب می‌شد که گرد و خاک منتقل نشود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این همکاری‌ها که می‌تواند از ورود گرد و غبار از کشورهای دیگر به کشورها و شهرهای جنوبی جلوگیری کند امروز به دولت‌ها بستگی دارد، زیان این ریزگردها بسیار فراوان است و سلامتی انسان را تهدید می‌کند و انتظار داریم از مسئولان که در این زمینه به صورت عملیاتی ورود کنند.

وی با اشاره به پدیده خشکسالی و مشکلات آن، تأکید کرد: خشکسالی در سال‌های اخیر سبب شده که دیگر زمین‌های کشاورزی قابل کشاورزی نباشد و تقریباً به بیابان و شوره زار تبدیل شده است که این مسئله به روستاها آسیب‌های بیشتری وارد می‌کند و ما همچنان امیدوار هستیم که فکر اساسی برای حل اینگونه مسائل شود.

آیت الله امینی حفظ پوشش گیاهی را یکی از الزامات جلوگیری از حرکت ریزگردها برشمرد و گفت: وقتی که پوشش گیاهی از بین برود گرد و غبار هم به راحتی منتقل می‌شود، باید در این راستا هم فکر کرد.

وی افزود: برای مشکل کم آبی فقط حرف زدن مشکلی را حل نخواهد کرد و باید اقدام کرد، مشکل دیگر این است که علاوه بر این کم آبی هدر رفت آب نیز بسیار زیاد است و از همان آبی که داریم هم به درستی استفاده نمی‌کنیم، اگر به قنات‌هایی که امروز خشک شده است آب وارد شود در زمستان این آب در قنات ذخیره شده و می‌توان در تابستان آن را مورد استفاده قرار داد.

 وی با تأکید بر اهمیت نوع کشت در استان قم هم تصریح کرد: باید در نوع محصولی که کشت می‌شود هم دقت به عمل بیاید، در انتخاب نوع درختان باید دقت شود، درخت‌هایی کم آباد و مقاوم در مقابل سرما باید انتخاب شوند که هم طبیعت استان حفظ شود و هم از حرکت ریزگرد و گرد و غبار جلوگیری شود.

 

منبع: مهر

https://zistonline.com/vdcbwgb0.rhb50piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما