تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 61598
امروزه برای رهایی از اقتصاد تک بعدی، بسیاری از کارشناسان توجه به گردشگری را برگ برنده توسعه پایدار و رشد اقتصادی قلمداد می کنند، چرا که ایران از ظرفیت های بالقوه بسیاری در حوزه گردشگری برخوردار است، اما بنا به اظهار نظر کارشناسان، وجود جاذبه های گردشگری دریایی می تواند فصل تازه ای برای گسترش این مهم شود.
 بررسی موانع پیش رو گردشگری دریایی
به گزارش زیست آنلاین، گفتنی است امروزه گردشگری دریایی با توجه به ابعاد گسترده دریا و ساحل در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین حوزه مدنظر  دارای ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار می باشد.

متاسفانه امروزه آمار مسافرت دريايی در کشور بسیار کم است ، به گونه ای که بیشتر اقشار مرفه این نوع سفرها را می گزینند، تا جایی که طبق نظر سنجی به عمل آمده بیشتر افرادی  که در مناطق مرکزی، غرب و يا شرق کشور زندگی می‌کنند یا به طور کل  دریا را نمی شناسند و یا اینکه شناخت جزیی در حد قایق، موج و ماهی دارند، با این اوصاف به راحتی می توان این ادعا را داشت که هنوز حوزه گردشگری برای آحاد مردم شناخته نشده است لذا بنا به اعتقاد صاحبنظران، انگیزه سفر دریایی نیز هرگز نتوانسته رشد کند. 

بدیهی است طبق تحقیقات به عمل آمده می توان عوامل متعددی را در ناشناخته ماندن و یا عدم پیشرفت گردشگری دریایی دخیل دانست که عدم وجود فرهنگ‌ سازی  در این راستا را می توان یکی از عوامل مذکور برشمرد، چرا که متاسفانه فرهنگ مسافرت دريايي تنها براي افراد ساحل‌نشين و بومی که در نزديک درياها هستند و بين جزاير تردد می‌کنند، شناخته شده است که این مهم خود آفت بزرگی برای گردشگری دریایی محسوب می شود.

از سوی دیگر عدم وجود قوانین امنیتی  و کنوانسيون‌های  دريايی را می توان از عوامل دیگر ناشناخته ماندن گردشگری دریایی دانست.

زمان بر بودن سفرهای دریایی یکی دیگر از موانع رشد گردشگری دریایی است چرا که به علت طولانی بودن سفرهای دریایی مردم تمایل کمتری به این نوع سفرها دارند، از این رو سفر های هوایی امروزه بیشتر توجه افراد را به خود جلب می کند، به گونه ای که بر اساس آمار موجود تعداد مسافران هوايی، پنج برابر تعداد مسافران دريايی است.

عدم وجود سازمان خاص برای  ساماندهی گردشگری دریایی را می توان از دیگر عوامل عدم توسعه یافتگی این مهم برشمرد، چرا که در حال حاضر  اداره بنادر و کشتیرانی وجود دارد و در بیشتر موارد  تنها کشتی‌ها را با هدف تجارت دریایی روانه می‌سازد و جنبه جا به جایی گردشگری دریایی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. 

آنچه مسلم است در بیان دیگر دلایل عدم توسعه گردشگری دریایی می توان به عوامل دیگری مانند عدم وجود زیر ساخت های لازم، ادغام مفهوم گردشگری دریایی و مسافرت دریایی و همچنین بیگانگی مردم با ظرفیت های دریایی اشاره کرد.

این در حالی است که منتقدان بر این باور هستند که می توان با استفاده از کشتی‌های زيبا و مجلل و شناخت بیشتر مردم با این مهم راهی را به سوی توسعه این نوع گردشگری گشود.  

  https://zistonline.com/vdcivwaq.t1az32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما