تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۱
کد مطلب : 61135
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه هلال خشکی در کشور در حال شکل‌گیری است، گفت: ورود قوی و دقیق مقام معظم رهبری به مباحث زیست‌ محیطی به جهت وجود همین بحران‌ها بوده است و تذکرات و سیاستهایی که ایشان اشاره کردند نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد .
هلال خشکی در کشور در حال شکل‌گیریست
به گزارش ایسنا، به نقل از زیست آنلاین ،سید محمد مجابی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز محیط بان که با حضور خانواده‌های شهدای محیط‌بان استان هرمزگان و فارس در بندرعباس برگزار شد، گفت: کشور ما علی‌رغم داشتن یک تمدن بزرگ که در جای‌جای آن توجه به محیط‌زیست نمایان است، در بحث محیط‌زیست با بحران و مشکل روبرو است.

وی بابیان اینکه تمامی مراکز استان‌های کشور آلودگی هوا دارد و ۲۳ استان کشور با پدیده گردوغبار مواجه است، افزود: این موارد را نمی‌توان نادیده گرفت درحالی‌که از ۶۰۰ دشت کشور، ۳۰۰ دشت با بحران بی‌آبی مواجه است.

مجابی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی سیاست‌هایی گذاشته می‌شود به‌طور مثال ساخت‌وسازها در حریم رودخانه و جنگل باید تخریب شود اما این اتفاق نمی‌افتد و یا می‌گویند نوع کشاورزی فلان منطقه باید سازگار با آن منطقه باشد اما این کار را رخ نمی‌دهد و این نشان می‌دهد کشور در بالادست و پایین‌دست بافاصله از حرف تا عمل روبرو است و این فاصله باید پر شود زیرا زمان باقیمانده اندک است.

وی با تأکید بر اینکه دیگر چگونه باید زنگ خطر به صدا درآید، افزود: امیدواریم مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه برنامه ششم به این موضوع دقت کنند و این مسئله به‌صورت جدی و حساس جلو برده شود.

مجابی اظهار کرد: در دولت یازدهم یکی از مواردی که موردتوجه قرارگرفته بحث محیط‌زیست است و در برنامه دولت یکی از موضوعات توجه به محیط‌زیست توجه ویژه به محیط‌بانان است، در قانون برنامه پنجم علی‌رغم سختی‌ها در جذب نیروی استخدامیدولت در جهت حمایت از این عزیزان حدود  ۵۰۰ محیط‌بان را استخدام کرد.

معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که شغل محیط‌بانی را جز مشاغل سخت قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مبنای تلاش ما در برنامه ششم بر این است که تمامی حوزه‌های حمایت از طبیعت موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم تعداد محیط‌بانان باید افزایش پیدا کند، در خصوص آموزش‌های تخصصی محیط‌بانان، اظهار کرد: قطعاً آموزش‌های لازم برای محیط‌بانان باید از سر گرفته شود، در دو سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ محیط‌بان را آموزش دادیم ، علاوه بر آن برنامه‌  آموزش‌های تخصصی محیط‌بانان را در خارج از کشور دنبال کردیم.

مجابی افزود: به دنبال افزایش امکانات محیط‌بانان هستیم؛ همچنین در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه برگزار شد، درخواست کردیم با کسانی که متجرئی هستند یعنی جرات می‌کنند به محیط بان شلیک کنند، برخورد قاطع و خارج از نوبت صورت گیرد.

وی ادامه داد: از مسائلی که در این دو سال دنبال کردیم محکومیت‌هایی بود که برای محیط‌بانان ما اتفاق افتاده بود که با حمایت‌هایی که وجود داشت به تعداد زیادی از محیط بانان کمک شد.

معاون سازمان محیط‌زیست کشور در پایان با اشاره به اینکه اکنون در شرایط بحرانی هستیم، بحران محیط‌زیست در داخل کشور و مسئولیت‌های منطقه‌ای و جهانی مربوط به آن وظیفه سنگینی بر دوشمان قرار داده است، گفت: به‌طور مثال بحران گردوغبار که مربوط به کشور ایران نیست و بیش از ۸۰ درصد گردوغبار از سوریه، عراق و عربستان به کشورمان سوق داده‌شده یا آلودگی نفتی خزر که در این زمینه با تأکید مقام معظم رهبری یکی از سیاست‌های سازمان محیط‌زیست، دیپلماسی محیط زیستی است که سازمان این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از خانواده شهدای محیط بان پرویز هرمزی، منوچهر شجاعیان و محمد دهقانی تجلیل به عمل آمد.

https://zistonline.com/vdcftydv.w6dymagiiw.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما