تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۰۵
کد مطلب : 57411
گیاهخواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند مواد شیری که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاهخواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاهخواران در برابر دام‌ها و فراورده‌های دامی متفاوت است. گیاهخواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالف‌اند.
فواید گیاهخواری و تاثیر آن بر محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین رژیم های گیاه خواری می توانند سودمند باشند اما به شرط این که درست و دقیق برنامه ریزی شده باشند. گیاه خواران با یک برنامه ی غذایی مناسب می توانند خطر بیماری هایی چون چاقی، فشار خون بالا، یبوست و سرطان کولون (بخشی از روده ی بزرگ) را کاهش دهند و در صورتی که گیاه خواران برنامه ی ضعیفی داشته باشند خطر بیماری هایی چون پوکی استخوان، نرمی استخوان، کم خونی مربوط به آهن و ویتامین B۱۲ و کندی رشد در کودکان را می توان انتظار داشت.

در طول رژیم، گیاهخواران باید به چه نکته‌هایی توجه کنند؟در طول روز منابع گیاهی مختلف به خصوص آن‌هایی که انرژی بالایی دارند، مصرف کنند، تعداد وعده‌های بیشتری داشته باشند و در میان‌ وعده‌هایشان مغز دانه‌ها و میوه‌های خشک بگنجانند تا کمبود انرژی‌شان جبران شود. یکی از مواردی که در رژیم غذایی سنتی ما وجود دارد و در رژیم گیاهخواری هم باید به آن توجه شود، مکمل کردن دوطرفه غذایی است. مثلاً گروه حبوبات یعنی عدس را با غلاتی مثل برنج مخلوط می‌کنیم و عدس‌پلو با کشمش می‌پزیم. این کار باعث می‌شود کمبود اسیدهای آمینه در پروتئین برنج با اسیدهای آمینه موجود در حبوبات جبران شود و بالعکس.

تاثیرات گیاهخواری در محیط زیست۱- صرفه جویی در سوخت فسیلی ۷۸ کالری سوخت فسیلی برای تولید ۱ کالری پروتئین گوشت گاو و ۳۲ کالری برای ۱ کالری گوشت پرندگان لازم است.ولی فقط ۱ کالری سوخت فسیلی برای ۱ کالری دانه سویا لازم است.با خوردن غذاهای گیاهی به جای غذاهای حیوانی من به حفاظت از منابع غیر قابل بازیافت انرژی کمک میکنم.

۲- صرفه جویی در مصرف آب ۲ تا ۱۵ برابر آب بیشتر برای تولید محصولات حیوانی نسبت به محصولات گیاهی نیاز است. من با گیاهخواری به صرفه جویی در مصرف آب کمک میکنم.

۳- استفاده بهینه از حبوبات ۱۶ پوند دانه سویا و حبوبات برای تولید ۱ پوند گوشت گاو,۳ تا ۶ پوند برای تولید ۱ پوند گوشت بوقلمون ,با خوردن مستقیم غذاهای حبوبات دار من با گیاهخواری ذخیره غذایی را بهینه میسازم و به محیط زیست کمک میکنم.

۴- حفاظت از خاک وقتی حبوبات و دانه ها به طور بهینه مورد استفاده قرار بگیرند خاک سطحی به طور اتومات کارآمد تر و با ارزشتر میشود و ما از منابع کمتر بهره برداری میکنیم تا برای همان تعداد افراد غذا تهیه نماییم.

۵- نجات جنگل ها روزانه جنگل های استوایی در برزیل و سایر مناطق گرمسیری در حال نابود شدن هستند زیرا دامداری ها برای پرورش دام زمین بیشتری نیاز دارند و جنگل ها را نابود میکنند.با حمایت نکردن از صنعت گوشت من بطور مستقیم تقاضا برای غارت گنجینه های غیر قابل جایگزین را کاهش میدهم. از آنجا که جنگل ها ذخایر هوای ما را تصفیه می کند و محتوای منابع گیاهی برای ساخت داروهای جدید است این تخریب غیر قابل جبران است.

۶- زیبایی روانی بخش هایی از جسد حیوانات که در فریزر یا در رستوران ها نگهداری میشود,هرگز نمیتواند از لحاظ حواس پنجگانه انسان به اندازه ی غذاهای گیاهی سالم و بی خطر و شادی بخش روح باشد.فقط عادت می تواند باعث شود که کسی این را درک نکند. تغییر در رژیم غذایی این را خود به خود آشکار می سازد.

 

https://zistonline.com/vdchzknm.23nqzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

واقعا عالی بود مطلب تون