تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : 57221
بدلیل اینکه واژه طب مکمل و سنتی امروزه بیش از سایر واژه ها برای توصیف شاخه های طبی غیر از طب رایج بکار می رود و از طرفی بسیاری از مردم با این سوال مهم مواجه می شوند که آیا استفاده از طب های سنتی و مکمل اصولا کاری عقلانی، منطقی و درست است یا نه؛
به گزارش زیست آنلاین، طب سنتی از شیوه‌های قدیمی‌ درمانی در جوامع بشری می باشد كه خیلی پیش‌تر از طب مدرن و جدید مورد استفاده ملت ها بوده و رشد و نمو خود را مدیون سنت، فرهنگ و آداب و رسوم ملل مختلف است. اگر چه طب مدرن نیز به طور بسیار گسترده‌ای رشد و نمو داشته اما طب سنتی هنوز در بسیاری از كشورها جایگاه خود را حفظ كرده است.

جایگاه طب سنتی در جهان۷۷ درصد مردم آلمان، ۷۵ درصد جمعیت فرانسه، ۷۰ درصد جامعة کانادا، ۴۸ درصد در استرالیا، ۴۲ درصد در آمریکا و ۳۱ درصد جمعیت بلژیک حداقل یک بار در سال ازخدمات طب مکمل استفاده می‌کنند. در ایران مطالعه‌ای که در شهر اصفهان انجام شده نشان می‌دهد که طی ۵ سال، ۵/۶۲ درصد مردم حداقل یک بار از طب مکمل و گیاهان دارویی بهره برده‌اند.

در انگلستان درصد قابل توجهی از بیماران خاص (سرطان، دیابت، ایدز، قلبی عروقی، روانی) و سالمندان در حال استفاده از طب سنتی و مکمل می باشند. میزان استفادة مردم آمریکا از طب مکمل بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، به یک و نیم برابر افزایش یافته است؛ این در حالیست که این میزان در مورد مراجعه به پزشکان عمومی در محدودة زمانی مذکور، تغییری نکرده است. بیشترین علت مراجعه مردم آمریکا به طب سنتی و مکمل، کمردردها و مشکلات اسکلتی عضلانی بوده است.

سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع‌زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.بر اساس نظر گیاه‌شناسان و پ‍‍ژوهشگران، تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ای حداقل دو برابر قاره اروپاست.

اهمیت طب سنتی

جایگاه طب سنتی در ایرانآشنایی و اعتماد مردم به طب سنتی از قدیم در فرهنگ ایران‌ زمین مشهود بوده است. در پی مطالعه روند این شیوه با نگاهی عمیق، پایه‌های این باور و اعتماد به تدریج متزلزل شد. متأسفانه سوء استفاده از طب سنتی و طب مکمل در کشور توسط افرادی بی‌تعهد این باور عمیق را تحت الشعاع خود قرار داد و نگاه مردم را دگرگون ساخت؛ تغییری که چندان مطلوب نبود و اینک با آسیب‌های عمیق آن روبه‌رو شده‌ایم. 

مردم ایران به صورت سنتی علاقه‌مند به مصرف گیاهان دارویی و درمان‌های طبیعی هستند و شاید همین عامل باعث شده طب ایرانی و طب سوزنی، توسعه علمی و منطقی خوبی در این کشور داشته باشد. به جرات می‌توان گفت ایران توسعه‌ یافته‌ترین کشور منطقه غرب آسیا در زمینه طب‌ های سنتی و مکمل است.

طب سنتی و گیاهان داروییتحقیقات نشان داده است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌‌ای و آرایشی ـ بهداشتی هستند. به علاوه ۱۷۲۸ گونه از این گیاهان به‌عنوان گیاهان بومی۱ ایران هستند. منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و به‌عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.


حجـم تجـارت جهانی گیاهان دارویـی از ۶۰ میلیارد دلار در سـال ۱۹۹۶ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود ۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، طب سنتی در ابعاد مختلف تحت حمایت دولت قرار گرفته و سهم خوبی از تأمین سلامت مردم را در سیستم سلامت کشور به‌عهده گرفته است.

اهمیت و ضرورت طب سنتی

اهمیت طب سنتیاز اهميت هاي طب سنتی مي توان به عدم بروز عوارض جانبي در صورت مصرف زير نظر کارشناس طب سنتي ، مقرون به صرفه تر بودن هزينه ها در مقايسه با دارو هاي شيميايي و عموما استفاده از روش هاي ساده و قابل اجرا اشاره کرد. 
با توجه به ويژگي های برشمرده شده براي علم طب سنتي در سال هاي اخير عليرغم پيشرفت هاي چشمگير علم طب مدرن، طب سنتي هنوز در ميان عموم مردم جايگاه و اعتبار خود را حفظ کرده و بسياري از مردم تمايل دارند براي درمان بيماري های خود به متخصصان طب سنتی مراجعه کرد و با استفاده از روش های درمانی و تکنيک های طب سنتی براي درمان خود اقدام نمايند. از اين رو در سال های اخير رشته طب سنتی به صورت آکادميک در ليست معتبرترين و پرکاربردترين رشته های دانشگاهی قرار گرفته است . 

مزایای طب سنتیخصوصیات ذاتی طب سنتیاز دیر باز طب سنتی روش خود درمانی مردم بوده است و لذا برایشان به سادگی قابل پذیرش خواهد بود. طب سنتی جزئی از فرهنگ مردم بوده و در حل بعضی مسائل فرهنگ سلامت نقش مهمی دارد. معرف ، توسعه و ترویج  طب سنتی احترام به فرهنگ و میراث مردم در سراسر جهان است» 

ویژگی کل نگر بودن طب سنتیطب سنتی بر این نکته تأکید دارد که سلامتی و بیماری نتیجه عدم تعادل و توازن انسان در کل سیستمی است که او را احاطه می نماید. به عبارت دیگر  در علاج بیماری ها به جای آنکه مستقیماً نشانه های بیماری را نشانه بگیرند باید تعادل و توازن در قدرت خود درمانی انسان برقرار شود »

قابل اجرا بودن طب سنتیاز نقطه نظر اجرایی مهمترین دلیل قانع کننده برای توسعه بنیادی طب سنتی این است که اگر بخواهیم از روش های قابل قبول ، امن و دارای توجیه اقتصادی استفاده شود طب سنتی یکی از مهمترین راه ها برای رسیدن به پوشش بهداشتی برای همه جهانیان است» 

https://zistonline.com/vdcgqx9n.ak9ux4prra.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما