تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : 52483
داروهای گیاهی تاریخچه ای در فرهنگ های قدیمی که شامل مصریان، سرخپوستان امریکا و چینی ها دارد که شامل استفاده از گیاهان برای درمان بیماری ها و افزایش سلامت عمومی افراد است
تاثیرات گیاهان دارویی بر سلامتی انسان
به گزارش زیست آنلاین برخی از گیاهان ترکیبات قوی دارند و باید با همان دقتی که داروهای شیمیایی را مصرف می کنید مصرف شوند. در حقیقت بسیاری از داروها بر پایه ترکیبات مجموعه موادی که در گیاهان است می باشند. برای مثال، داروهای قلبی از گل انگشتانه به وجود می آیند.  در سال های اخیر، علاقه به طب گیاهی سر به فلک کشیده است و باعث افزایش علاقه علم به استفاده از گیاهان شده است.

از گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود:اضطرابآرتروزافسردگیفشار خون بالااختلالات هورمونی،مانند دردهای قبل از قاعدگیبی خوابیمیگرناسهال گردش خون ضعیفمشکلات پوستی مانند اگزمابیشتر بخوانید: راه‌اندازی کارخانه‌های گیاهان دارویی

درمان بیماری ها با داروهای گیاهی

درمان بیماری ها با گیاهان داروییهدف داروهای گیاهی بازگرداندن بدن به ماهیت طبیعی اش است، پس خود آن میتواند آغازگر درمان شود. گیاهان مختلف عملکردهای مختلفی برسیستم های مختلف بدن دارند. پس از مطالعه برخی از این گیاهان این نتیجه حاصل شده که آنها تاثیرگذار و مفید هستند.

سرخارگل :باعث افزایش سیستم ایمنی می شود و به بدن کمک می کند تا با عفونت ها بجنگد. از این گیاه در درمان بیماری های مزمن مثل جوش، تب و تب خال استفاده می شود.  سرخارگل در حال بررسی و مطالعه است که آیا می شود از آن برای درمان سرطان و ایدز استفاده شود

دانگ گویی :در بیماری های زنانه مانند درد های پیش از دوران قاعدگی، علائم یائسگی، و درد دوران قاعدگی استفاده می شود

سیر :در کاهش ریسک بیماری های قلبی استفاده می شود که میزان چربی خون و کلسترول را کاهش می دهد. خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی سیر بدین معناست که میتواند دردرمان سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت های تنفسی دیگر استفاده شود.

زنجبیل :مطالعات نشان داده زنجبیل در درمان حالت تهوع و بیماری های حرکتی مفید است.

جینکو بیلوبا :معمولا برای درمان چرخش ضعیف خون در بدن و صدای زنگ مانندی که در گوش می پیچد استفاده می شود. برخی مطالعات نشان داده جینکو بیلوبا در درمان اختلالات عصبی مانند از دست دادن حافظه و آلزایمر موثر است

جینسنگ :عموما برای درمان احساس ضعف و ضعیفی ناشی پس بهبود از بیماری استفاده می شود. همچنین برای کاهش فشار خون و میزان کلسترول استفاده می شود گرچه استفاده بیش از حد آن باعث افزایش فشار خون می شود. برخی مطالعات نشان داده جینسنگ همچنین می تواند باعث افزایش ایمنی، پیشرفت عملکردهای ذهنی و افزایش سرعت درمان در بدن شود.

بیشتر بخوانید: اروپا مقصد اصلی صادرات گیاهان دارویی ایران

علف چای :که به اسم جان وردت شناخته شده است. انبوهی از مطالعات نشان داده علف چای در کم کردن بیماری های افسردگی غیرمزمن موثراست. این گیاه همچنین برای اضطراب و بی خوابی مفید است. امروزه محققان بر خاصیت ضد ویروسی علف چای و تاثیر آن بر بیماری ایدز تمرکز کرده اند. به توصیه یافته های اخیر این گیاه می تواند با تعدادی از داروهای نسخه ای مانند قرص های ضد بارداری متقابلا اثر دارند. خودتان بیماری تان را تشخیص ندهید. بسیار مهم است که انسان ها خودشان وضعیت سلامتی خود را تشخیص ندهند. استفاده از هر گونه دارو ( گیاهی یا غیر از آن ) باید زیر نظر فرد معالج مصرف شود.

 

بیماری با داروی گیاهی درمان می شوند

توجهات ویژه :

هرگز خوردن داروهای تجویز شده تان را بدون اطلاع پزشکتان قطع نکنید. همیشه به پزشکتان بگویید که قرار است برای بیماری تان خوردن داروی گیاهی را آغاز کنید و همیشه به پزشک طبی تان بگویید که چه داروهایی مصرف می کنید.

آیا داروهای گیاهی عوارض دارند؟ناصر صابری، با اشاره به اینکه داروسازی در ایران سابقه طولانی دارد ولی متاسفانه بسیاری از کتاب‌ها و مدارک در حمله مغول‌ها از بین رفت، گفت: البته پس از اسلام و در زمان رازی، ابوعلی سینا و دیگر حکما، پیشرفت‌های زیادی در زمینه داروسازی صورت گرفته است. داروشناسی سنتی و شناخت گیاهان دارویی یک علم مثل فارماکولوژی در طب رایج و از جنبه‌هایی حتی وسیع‌تر از آن است. این متخصص طب سنتی افزود: در طب سنتی آنچه را که وارد بدن می‌شود به پنج دسته تقسیم می‌کنند، یکی غذای مطلق است مثل گندم که وقتی وارد بدن می‌شود بعد از تغییراتی جزو اعضای بدن می‌شود و تغییری در کیفیت بدن (یا مزاج) ایجاد نمی‌کند. ناصری ادامه داد: گروه دوم از نوع دوای مطلق است که فقط اثرات دارویی دارد و کیفیت بدن را تغییر می‌دهد مثل فلفل و زنجبیل. نوع سوم غذا با جنبه دوایی است که بیشتر جنبه غذایی دارد و کمتر مزاج را تغییر می‌دهد مثل شلغم و کدو و عدس. وی در خصوص نوع چهارم، تصریح کرد: نوع چهارم دوای غذایی که بر عکس نوع سوم بیشتر جنبه دوایی دارد مثل سیر و پیاز و نوع پنجم داروهای ذوالخاصیه هستند که با توجه به شکل خاص ترکیبات شیمیایی موجود در آنها، تمایل به عضوی خاص پیدا کرده و اثری خاص را اعمال می‌کنند، مثل روغن گاو و گوسفند و شیر. این متخصص با اشاره به اینکه امروز در همه جای جهان این طور برداشت می‌شود که چون داروها و مواد طبیعی عوارض ندارند می‌توان از آنها به راحتی در درمان بیماری‌ها استفاده کرد و حتی این تفکر وجود دارد که گیاهان دارویی نه تنها عوارضی ندارند بلکه اثرات آنها قوی‌تر و هزینه‌های درمانی  را نیز پایین‌تر می‌آورد، گفت: در حالی که این طور نیست گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی در مصرف نابه‌جا یا طولانی مدت می‌توانند عوارض جانبی در فرد ایجاد کنند.

وی افزود: برای رسیدن به تندرستی آنچه که مهم است و باید بیشتر مد نظر قرار گیرد سبک زندگی درست است نه مصرف گیاهان دارویی و این همان بحث پیشگیری است که با رعایت شش اصل مهم قابل رسیدن است. این شش اصل همان است که در طب سنتی به نام سته ضروریه نامیده می‌شود و شامل تغذیه درست، آب و هوای سالم، رعایت خواب و بیداری، ورزش و استراحت به موقع، شرایط روحی روانی مناسب و پاکسازی بدن است.

پاکسازی بدن با گیاهان دارویی

ناصری خاطر نشان کرد: یک گیاه بسته به منطقه مورد کشت، نوع خاک و نوع آب و هوا می‌تواند اثرات کاملا متفاوتی داشته باشد به فرض سیری که در جنوب کشور و در آب و هوای گرم و خشک کشت می‌شود با سیری که در شمال و در آب و هوای مرطوب کشت داده می‌شود. اثرات دارویی متفاوتی دارند، لذا در یک فرد، یکی می‌تواند درمانی و آن دیگری ایجاد عارضه کند. یا مثلا آلوئه‌ورا که این روزها مورد مصرف فراوانی قرار گرفته، می‌تواند در مصارف بالا، دردهای شکمی، سقط جنین و کولیت روده ایجاد کند و یا شیرین بیان‌که در مشکلات گوارش مصرف بالایی دارد در استفاده نابه جا و زیاد باعث افزایش فشارخون و اختلال ریتم قلب شود، به همین دلیل توصیه ما این است که مردم برای درمان، چه شیمیایی و چه گیاهی با پزشک مشورت کنند.

وی در پاسخ به سئوال به نظر شما هر کسی می‌تواند در هر شرایطی از گیاهان دارویی استفاده کند، خاطرنشان کرد: برخی گیاهان دوای مطلق هستند و برخی غذای مطلق و البته انواع دیگر، اگر از نوع غذای مطلق باشند مصرف آنها مشکلی ندارد البته به قاعده و به جا. ولی اگر دوای مطلق باشد و شخص بیماری نداشته باشد مصرف آن می‌تواند عوارض جانبی و بعضا غیر قابل جبران ایجاد کند.

ناصری ادامه داد: مصرف داروهای گیاهی و یا گیاهان  دارویی تابع ۱۰ چیز است که در طب سنتی به آن اجناس عشره می‌گویند شامل نوع مرض، علت ایجاد مرض، قدرت مرض، مزاج فرد، سن، عادات فرد، منطقه، فصل، وضعیت آب و هوا در آن فصل و هیبت شخص است. البته این موارد در درمان طب رایج نیز به جز چند مورد رعایت می‌شود. پس نمی‌توان در هر شرایطی اقدام به مصرف گیاهان دارویی کرد.

 

https://zistonline.com/vdcbfabs.rhb5wpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پس امکانش هست که اگر ما از چنین دارویی هایی برای مصارف غذایی استفاده کنیم برامون مشکل ساز بشه ؟ مثلا داروهایی مثل سیر ؟