تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 28557
در سال های گذشته حضور حیوانات ولگرد به ویژه سگ های خیابانی در بخش های مختلف شهرهای استان به ویژه در حومه ای کلانشهر تبریزمشکلات و مسایل مختلفی از جمله معضلات بهداشتی را برای ساکنان این نواحی ایجاد کرده بود که با آغاز فعالیت سازمان های مردم نهاد مانند پناهگاه پردیس حیوانات تبریز در چند وقت اخیر و جمع آوری این حیوانات بی خانمان از سطح شهر این وضعیت تا حدودی ساماندهی شده است اما با نقطه ایده آل فاصله بیشتری دارد.
پناهگاه پردیس حیوانات تبریز
به گزارش زیست آنلاین از مهر، پناهگاه پردیس حیوانات تبریز از سال ۹۰ به منظور نجات جان حیوانات و توسط بخش خصوصی و با حمایت خیرین در جاده تبریز- صوفیان راه اندازی شده و با همکاری اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، ضمن جلوگیری از کشتار حیوانات خیابانی نسبت به عقیم سازی علمی آنان اقدام می کند و هم اکنون تعداد ۳۰۰ قلاده سگ در این مرکز نگهداری می شود.

برخی از حامیان حیوانات و دامپزشکان آذربایجان شرقی در طول سال های گذشته هزینه های کلانی را برای نجات جان حیوانات پرداخت کرده اند، اما متاسفانه به علت نبود مکان مناسب و بی توجهی مسوولان و متولیان امر این کمک ها در محیط های باز کلانشهر تبریز و حومه صرف شده است.

بر اساس این گزارش، کشتار سگ های ولگرد به صورت معدوم سازی آثار روانی منفی را در افراد می گذارد و خشونت را در جامعه ترویج می دهد.

 




هدف از ایجاد پناهگاه حیوانات عقیم سازی به جای معدوم سازی به روش علمی است

مدیر پناهگاه حیوانات پردیس تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود شش سال است که در زمینه حمایت از حیوانات فعالیت می کنم، اظهار داشت: پناهگاه حیوانات پردیس تبریز حدود دو سال پیش آغاز به فعالیت کرده است.

ژیلا پورایرانی هدف از ایجاد پناهگاه حیوانات را عقیم سازی به جای معدوم سازی به روش انسانی دانست و افزود: با توجه به اینکه در سال های گذشته معدوم سازی توسط شرکت های خدماتی به روش غیر انسانی انجام می شد، این پناهگاه را به منظور عقیم سازی حیوانات به جای معدوم سازی ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه حیوانات نیز مثل انسان ها حق زندگی دارند، اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته معدوم سازی خشونت بار حیوانات غیر قابل تحمل بود.

این فعال حامی حیوانات آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات جدی در پناهگاه حیوانات پردیس تبریز گفت: در این پناهگاه علاوه بر معدوم سازی در زمینه نجات حیوانات زخمی و مراقبت از آنها نیز فعالیت می کنیم.

پور ایرانی از همکاری این پناهگاه با مرکز ۱۳۷شهرداری تبریز خبر داد و افزود: با همکاری مراکز جمع اوری حیوانات شهرداری تبریز، حیوانات زخمی به این پناهگاه منتقل می شوند و دامپزشکان نیز مراقبت های لازم را از آنها می کنندو ما از مردم در خواست می کنیم تا در صورت مشاهده حیوانات زخمی در شهر با تماس با ۱۳۷ تبریز جان حیوانات در حال مرگ را نجات دهند.

پناهگاه حیوانات پردیس تبریز تنها پناهگاه در شمالغرب کشور است

مدیر پناهگاه حیوانات پردیس تبریز با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ قلاده سگ در این پناهگاه غذای پخته می خورند، افزود: این تغذیه ها با امکانات محدود پخته شده و در اختیار حیوانات قرار می گیردو تغذیه حیوانات بدون پختن آن باعث ایجاد انگل در حیوانات می شود.

وی از حمایت برخی از کلینیک های دامپزشکی از سگ های بی صاحب خبر داد و گفت: برخی از کلینیک های دامپزشکی با ارایه خدمات رایگان برای نجات جان حیوانات با این پناهگاه همکاری می کنندو بیش از ۵۰ درصد سگ ها در این پناهگاه به روش علمی عقیم سازی شده اند.

پور ایرانی نبود مکان را از مهم ترین مشکلات پناهگاه حیوانات پردیس عنوان کرد و ادامه داد: مکان موجود توسط یکی از خیران آذربایجان شرقی در اختیار این پناهگاه به صورت موقتی گذاشته شده است و حدود دو ماه دیگر قرار است که این مکان را تخلیه کنیم.

وی از مسوولان و متولیان امر خواست تا مکان مناسبی را برای حمایت از حیوانات سرگردان اختصاص دهند تا بدون داشتن دغدغه مکان به اقدامات اصلی خود بپردازیم.

 



هزینه های درمان حیوانات بی صاحب در هر ماه حدود یکصد میلیون ریال است.

مدیر پناهگاه حیوانات پردیس تبریز با اشاره به هزینه های این پناهگاه گفت: هزینه های درمان حیوانات بی صاحب در هر ماه حدود یکصد میلیون ریال است که این هزینه ها در بخش های جراحی، واکسیناسیون، نظافت و تغذیه حیوانات استفاده می شود.

پور ایرانی خاطرنشان کرد: آذربایجانی های مقیم کشورهای دیگر نیز با ارایه واکسن  رایگان از حیوانات بی صاحب پناهگاه حیوانات پردیس تبریز حمایت می کنند. 

  وی از مسوولان و خیران و مردم خواست تا از تنهاترین پناهگاه حیوانات پردیس شمالغرب کشور حمایت کنند.

عقیم سازی سگ های ولگرد باعث کاهش ۶۰۰ توله در طول یک سال و نیم می شود

سعید کلاهیان یکی از دامپزشکان کلینیک پاستور نیز با بیان اینکه عقیم سازی سگ های ولگرد باعث کاهش ۶۰۰ توله در طول یک سال و نیم می شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه در عقیم سازی حیوانات تولید مثل آنها از بین می رود این امر باعث کاهش به دنیا آمدن توله می شود.

وی واکسینه کردن سگ های ولگرد را بهترین راهکار برای مبارزه با بیماری مشترک انسان و حیوان دانست و افزود: با واکسینه شدن سگ های ولگرد بیماری هاری از بین می رود و بیماری انگل سگ های ولگرد نیز با تجویز داروهای ضد انگلی جلوگیری می شود.

کلاهیان با اشاره به هزینه های درمان و نگهداری سگ های ولگرد در کلینیک افزود: حداقل هزینه جراحی، پانسیون، بستری و نگه داری یک قلاده سگ در کلینیک سه میلیون ریال است.

وی همچنین در ادامه گفت: برخی از کلینیک های تبریز با همکاری با پناهگاه حیوانات پردیس تبریز خدمات رایگانی را برای نجات جان سگ های ولگرد می کنند.

کلاهیان علت ورود سگ ها را به سطح شهر نبود تغذیه عنوان کرد و ادامه داد: سگ های ولگرد با توجه به نبود تغذیه از شهرستان های اطراف به سطح شهر می آیند و آلودگی های زیادی را ایجاد می کنند.

وی بهترین راهکار را ایجاد مکانهایی مناسب برای تغذیه حیوانات در اطراف شهر دانست و گفت: شهرداری برای جلوگیری از ورود سگ های ولگرد به سطح شهر می تواند با استفاده از ضایعات کشتارگاه ها و ایجاد مکان های مناسب از این امر جلوگیری کنند.

کلاهیان خاطرنشان کرد: سگ های موجود در آذربایجان شرقی دارای نژاد خاصی نیستند و به عنوان سگ های ولگرد مطرح هستند.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر دولت هزینه هایی را که برای جمع آوری و معدوم سازی سگ های ولگرد برای عقیم سازی آنها در نظر بگیرد می توان به مرور زمان شاهد کاهش جمعیت نسل سگ های ولگرد در استان باشیم.

 





شهرداری تبریز به کشتار حیوانات در کلانشهر تبریز پایان دهد

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با بیان این مظلب اظهار داشت:بهترین روش برای جلوگیری از معدوم سازی حیوانات عقیم سازی است و شهرداری با زنده گیری سگ های ولگرد به منظور نگهداری و عقیم سازی آنها با پناهگاه حیوانات پردیس تبریز همکاری کند.

وی با اعلام حمایت از پناهگاه حیوانات پردیس تبریز گفت: پناهگاه حیوانات پردیس نشان از عطوفت و طبیعت دوستی مردم تبریز دارد و این باعث افتخار همه ما شهروندان تبریزی است و من در شورای اسلامی کلانشهر تبریز پشتیبان این مرکز و برنامه های آینده آن خواهم بود.

سگ های خیابانی کلانشهر تبریز و حومه به پناهگاه پردیس منتقل می شوند

معاون خدمات شهری و اجرایی منطقه شش تبریز با بیان اینکه سگ های خیابانی تبریز به پناهگاه پردیس منتقل می شوند، اظهار داشت: بر اساس دستور شهردار منطقه شش تبریز و با توجه به وظایف شهرداری در جمع آوری حیوانات ولگرد و رها شده در سطح شهر، از این پس سگ های خیابانی از سطح شهر جمع آوری و به مرکز حیوانات پردیس تحویل داده شوند که به همین منظور از پناهگاه پردیس حیوانات تبریز بازدید و راهکارهای همکاری با این مرکز بررسی شده است.

جواد صدیقی هدف از انتقال سگ های خیابانی تبریز را به منظور رعایت مسایل زیست محیطی و حقوق حیوانات دانست.

وی تصریح کرد: کشتار حیوانات ولگرد علاوه بر مسایل انسانی، پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی به همراه دارد.

صدیقی با اعلام این خبر افزود: حیوانات ولگرد و خیابانی تبریز در این مرکز انگل زدایی و با رعایت اصول بهداشتی، عقیم سازی خواهند شد.

با نجات جان حیوانات و عقیم سازی آنها به جای معدوم سازی به روش علمی و همچنین حمایت مسوولان و خیران از فعالان حامی حیوانات و ایجاد مکان مناسب برای نگهداری سگ های ولگرد می توانیم محیطی امن برای ساکنین شهرها و همچنین حقوق حیوانات را رعایت نمائیم.

https://zistonline.com/vdcgun9x.ak97n4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما