کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هسته های کوچک شناور، منابع آینده انرژی

29 آذر 1399 ساعت 8:48

زیست آنلاین: یک شرکت دانمارکی قصد دارد برای انتقال انرژی به کشورهای در حال توسعه، کشتی ها را با راکتورهای هسته ای کوچکی مجهز کند.


به گزارش زیست آنلاین، به گفته یک شرکت استارتاپی دانمارکی، قایق های شناور مجهز به راکتورهای پیشرفته هسته ای می توانند تأمین انرژی کشورهای در حال توسعه را از اواسط دهه 2020 آغاز کنند.

Seaborg Technologies معتقد است که تا سال 2025 می تواند برق هسته ای ارزان قیمت را به جایگزینی مناسب، برای سوخت های فسیلی در کشورهای در حال توسعه تبدیل کند.

"مینی هسته های" (mini-nukes) دریایی این شرکت، برای کشورهایی طراحی شده است که فاقد زیرساخت شبکه انرژی برای توسعه پروژه های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس مطلوب هستند و در بسیاری از آنها بجای آن، از نیروگاه های گاز، گازوئیل و زغال سنگ استفاده می شود.

کشتی ها دارای یک یا چند راکتور هسته ای کوچک هستند که می توانند برق تولید کرده و آن را به سرزمین هدف منتقل کنند. اولین کشتی از این نوع، تأمین گرما و برق بندر "پوک" روسیه در دریای سیبری شرقی را در دسامبر 2019 آغاز کرد.

تروئلس چونفلد، مدیر اجرایی Seaborg، گفت که ساخت این راکتور جمع و جور 100 مگاواتی، دو سال به طول می انجامد و برقی که تولید می کند، ارزان تر از استفاده از زغال سنگ برای تامین انرژی است.

Seaborg حدود 20 میلیون یورو از سرمایه گذاران بخش خصوصی جذب و اولین مصوبات قانونی را طی یک پروسه چهار مرحله ای، از اداره حمل و نقل دریایی آمریکایی دریافت کرده است.

بیشتر کشورهای در حال توسعه قادر به راه اندازی انرژی هسته ای نبوده اند، زیرا این امر به یک سیستم نظارتی دقیق و مدیریت شده برای جلوگیری از حوادث هسته ای یا تکثیر موادی که می تواند برای تولید سلاح های هسته ای استفاده شود، نیاز دارد.

شونفلد گفت راکتور پیشرفته با یک سیستم، که باعث می شود ماده رادیواکتیو، یک سنگ جامد درخارج از هسته راکتور تشکیل دهد به گونه ای طراحی شده است که تا حد امکان در بدترین حوادث ممکن هم ایمن باشد. بنابراین نمی تواند بصورت گاز یا مایع مضر و فاجعه بار، در هوا و دریا منتشر شود.

منبع: Guardian


کد مطلب: 83523

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83523/هسته-های-کوچک-شناور-منابع-آینده-انرژی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com