کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاربرد ابزارهای اقتصادی برای اصلاح تخصیص آب در اروپا (قسمت پنجم)

ترجمه و تخلیص:محمد ابراهیم رئیسی

24 تير 1399 ساعت 12:13

زیست آنلاین: ذخایر آب زیرزمینی در صورت عدم وجود تمهیدات مالی ، بیمه ای در برابر خشکسالی است. بیمه محصولات زراعی ممکن است به خودی خود ابزاری اقتصادی برای مدیریت آب نباشد ، اما می تواند نقش مهمی در نشان یابی عوامل مشوق اضافه برداشت از سفره های آبی در دوران خشک باشد.


بیمه

ذخایر آب زیرزمینی در صورت عدم وجود تمهیدات مالی ، بیمه ای در برابر خشکسالی است. این مورد در بسیاری از اراضی کشاورزی حوضه های واقع در منطقه مدیترانه دیده میشود. در این اراضی، کمبود آب در طول دوره های خشکسالی (تا حدی) از طریق اضافه برداشتهای (غیرقانونی) از منابع آب زیرزمینی پوشش داده میشود. (گومز و بلانکو2014 ) . اگرچه بیمه محصولات زراعی ممکن است به خودی خود ابزاری اقتصادی برای مدیریت آب نباشد ، اما می تواند نقش مهمی در نشان یابی  عوامل مشوق اضافه برداشت  از سفره های آبی در دوران خشک باشد. اتحادیه اروپا طرح های کلاسیک بیمه کشاورزی را اجرا کرده است این بیمه ها، به جز در یونان و قبرس که توسط بخش دولتی اجرا میشوند،در قالب  بیمه های تجاری  ومعمولmاً توسط بیمه گذاران خصوصی ارائه می شوند (بیلزا و همکاران ، 2008). پوشش بیمه خشکسالی در اروپا به طور سنتی محدود بوده است. تا همین اواخر ، طرح های بیمه ای در اسپانیا ، ایتالیا ، فرانسه و اتریش فقط جبران خسارات ناشی از خشکسالی در کشاورزی دیم را به عهده می گرفتند. در حال حاضر صندوق های سرمایه گذاری مشترک، زیان  های درآمدی (به جای عملکرد)بیمه گذاران راپوشش می دهد و پوشش بیمه پوشش خشکسالی شامل اراضی آبی نیز می گردد. منابع این صندوق ها از سال 2014 توسط  یارانه های صندوق کشاورزی اروپا برای توسعه روستایی CAP تامین شده است.

صندوق تا 65٪ خسارت وارده را جبران می کند به شرط آنکه (1)خسارت کمتر از 70٪ درآمد پیش بینی شده باشد و (2) افت درآمد بیشتر از 30٪ از میانگین درآمد سه ساله یا پنج ساله بنگاه بعد از حذف بالاترین و کمترین درآمد سالانه در این دوره باشد (EU، 2013c). در عین حال، مبالغ موجود در این صندوقها، برای مشارکتهای مالی اتحادیه اروپا در خصوص هزینه های اداری راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مشترک جدید و کمک های مالی به حق بیمه، بیمه محصولات زراعی در برابرخطرات مختلف (از جمله حوادث نامساعد آب و هوایی یا شیوع یک بیماری یا آلودگی به آفات یا یک حادثه زیست محیطی که بیش از 30٪ از میانگین تولید سالانه یک کشاورز را در یک دوره سه ساله از بین ببرد) مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپانیا و ایتالیا اقدامات لازم را برای بیمه کردن اراضی آبی در برابر خسارات خشکسالی انجام داده اند. در اسپانیا ، یک برنامه بیمه گسترده و به شدت یارانه ای ، کشاورزان را در برابر  خطرات مهم طبیعی ، مانند تگرگ ، یخ زدگی و سیل پوشش می دهد (آنتون . کیمورا، 2011). این برنامه بیمه توسط یارانه های پرداختی وزارت کشاورزی و (در میزان کمتری) توسط دولتهای منطقه ای بسته به نوع کالا و شرایط قرارداد  پشتیبانی می شود و 45 درصد هزینه های این بیمه از طریق یارانه تامین می شود (مئوویسن و همکاران  2003).

در مقابل ، ایتالیا پیشگام توسعه و حمایت از صندوق های سرمایه گذاری مشترک در اروپا است:فرمان 102/2004 (Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italia، 2004) و قانون 388/2000 (Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italia، 2000) سبب تشکیل این صندوق ها در ایتالیا شد.


کد مطلب: 82867

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82867/کاربرد-ابزارهای-اقتصادی-اصلاح-تخصیص-آب-اروپا-قسمت-پنجم

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com