کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل مخالفان ممنوعیت واردات پنل های خورشیدی

18 تير 1399 ساعت 11:33

زیست آنلاین: در روزهای اخیر مصوبه ای از سوی وزارت صنعت منتشر شده است که واردات پنل خورشیدی را ممنوع کرده است. بی شک سیاستهای حمایتی هوشمندانه به هنگام و ارزش آفرین از تولیدات داخلی میتواند سبب شکوفائی صنعت تولید پنل خورشیدی داخلی خواهد شد. اما هنگامی که این صنعت به بلوغ کافی نرسیده باشد، حمایتهایی نظیر این مصوبه سبب خواهد شد که نه تنها روند افزایش کیفیت خود را که به سبب رقابت با تولیدات وارداتی به دست آورده بود را کند یا متوقف کند، بلکه با انحصار به وجود آمده دیگر نمیتوان انتظار قیمتهای رقابتی با انواع خارجی را داشت.


 به گزارش زیست آنلاین، بی شک هدف حمایت از تولید داخل، افزایش ارزش آفرینی و کاهش قیمتهای تولید است .اما به نظر میرسد با  این مصوبه امکان دستیابی به این اهداف دشوار است. یکی از فعالین حوزه تجدیدپذیردر مقاله زیر با مقایسه های فنی و اقتصادی دو پنل با کیفیت  خورشیدی داخلی  و خارجی دلایل خود را برای مخالفت با این مصوبه ارائه داده است. بدیهی است که زیست آنلاین آماده است تا نظرات موافقین این مصوبه را به اطلاع مخاطبان خود برساند.    

 

این فعال صنعت انرزی های خورشیدی دلایل مخالفت با ممنوعیت واردات پنل خورشیدی را به شرح زیر عنوان نموده است:

1.وارداتی بودن و ارز بری تولید کنندگان داخلی: تمام تولید کنندگان خود واردکننده تجهیزات و مونتاژ کننده ی پنل هستند فقط یک شرکت مهم داخلی اقدام به تولید فریم پنل در ایران نموده است

 

2.عدم تایید تولیدات داخل توسط  مراجع اعطا استانداردهای بین المللی شرکت های داخلی به بهانه تحریم از دریافت استاندارد بین المللی طفره میروند. شرکت مهم داخلی برای یک مدل پنل خود (TBM-72-320P 3Basbar) برای مدت کوتاهی استاندار TÜV Rheinland دریافت نمود که در عرض 2 ماه به دلایلی که اعلام نشد باطل گردید. کارشناسان معتقدند چند سناریو محتمل برای ابطال گواهی وجود دارد:

عدم رعایت استاندارد و ایرادات گرفته شده در زمان تست پس از دریافت سرتیفیکیت تغییر در ماهیت اصلی پنل مانند سلول به دلیل وارداتی بودن و خرید غیر مستقیم تجهیزات همنامی پنل مذکور با مدل 5 باس بار بدون هیچ گونه کد مشخص برای تشخیص تفاوت سوء استفاده از سرتیفیکیت پنل مذکور و تعمیم آن به همه ی محصولات عدم رعایت برخی تعهدات  

3.تکنولوژی قدیمی  

4.کیفیت پایین و درصد خرابی بالای پنلها در پروژه هایی مشاهده شده است که پنلها در کمتر از 2 سال دچار HOT SPOT  یا نقطه داغ شده اند یکی از دلایل اصلی این مشکل نا همگونی در پنل ها و در پنل های بی کیفیت در خود سلول ها میباشد. در سیتم های خورشیدی تمام پنلهایی که با یکدیگر سری یا موازی میباشند باید حتما با هم همگن باشند. درصورتی که یک پنل همگن نباشد آن پنل یا مصرف کننده میشود یا تولید کننده . در حالت مصرف کننده پنل حجم اضافی ای از توان را دریافت و باعث گرم شدن بیشتر از حد پنل میشود که پس از مدتی با سوختگی نقطه ای خود را نشان میدهد. در روش تولید کننده باقی پنل ها مصرف کننده میشوند و باز موضوع نقطه ی داغ بوجود می آید. این مسئله در مورد سری موازی شدن سلول ها در پنل ها باید رعایت شود. به دلیل تعدد مشکل ذکر شده کارشناسان بر این باورند که در زمان ساخت دسته بندی (SORTING) سلول انجام نمیشود و از آنجا که ممکن است هر نوبت خرید سلول از یک برند متفاوت باشد (هر کارخانه سلول سازی قواعد خاص خود داشته و معمولا ولتاژ و آمپر متفاوتی نسبت به برند های دیگر سلول سازی دارند) بدون فرایند دسته بندی (ُSORTING) در یک پنل ممکن است سلول های متفاوتی نسبت به هم با هم سری و موازی شوند و این مورد حتما باعث خرابی پنل میشود.

 

5.عدم پاسخگویی کارشناسان اذعان داشته اند که همکارانی بوده اند که سیستمشان به مشکل خورده است و شرکت قصور را به نصاب یا حمل کننده نسبت داده است. برای مثال پروژه ای در نزدیکی کارخانه اجرا شده است که بعد چند روز سیستم آن تولید لازم را نداشته و پس از برسی میکروکرک در پنل ها مشاهده شده که تولید داخل آن را به دلیل حمل نا مناسب میدانست در صورتی که فاصله حمل بسیار نزدیک بوده و احتمال این امر بسیار ضعیف میباشد. زیرا پنل ها باید مقاومت بالایی در مقابل تنش داشته باشند که حتی بدیهی ترین موضوع تحمل فشار تنش در کاتالوگ دیده نمیشود.

 

6.قیمت بسیار بالا نسبت به تکنولوژی و ادعای تولید داخلی بودن در صورت شرایط یک سان پنل های شرکت های داخلی به دلیل وارداتی بودن و هزینه های اضافی به دلیل خرید غیر مستقیم تجهیزات بخصوص سلول از پنل های برتر جهان با تکنولوژی روز و راندمان بیشتر گرانتر است این شرایط یکسان یعنی دسترسی اسان به ارز معافیت گمرکی و ارز نیمایی است.

 

7.پنل خورشیدی بخشی از خط تولید برق است چرا باید مجبور به خرید بخشی از خط تولید برق شویم که هیچ اطمینانی به عمر آن نیست  مخصوصا با موارد پیش آمده که در بالا اشاره شده است. هم اکنون ما از منطقه در توسعه ی تجدیدپذیر ها عقب مانده ایم و در صورت ادامه به همین روش دستیابی به  هاب انرژی و صادر کننده برزگ برق منطقه امکان پذیر نخواهد بود حال ممنوعیت واردات نیز به مشکلات اضافه کنیم ؟ برای چه؟ با صادرات برق چندین برابر ارز صرف شده برای واردات بدست خواهد امد. حال به بهانه ی ارز بری تجهیزات ارز آور را ممنوع کنیم ؟

برای فهم بهتر جدولی  با کمک کارشناسان انرژی های تجدید پذیر فعال درعرصه ی انرژی خورشیدی با بزرگترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی ایران بر اساس اطلاعات بدست امده تهیه شده است این جدول مقایسه پنل های یکی از بهترین های حال حاضر دنیا (قابل سفارش برای کشور با وارانتی معتبر میباشد ) با پنل های شرکت مهم داخلی از لحاظ مشخصات و قیمت تمام شده نیروگاه با استفاده از این پنل ها میباشد.

جدول شماره 1

مقایسه یک به یک قوی ترین پنل پلی و مونو کریستال شرکت مهم داخلی با قویترین پنل قابل سفارش با تکنولژی تقریبا مشابه شرکت TRINA SOLAR که معتبر ترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی از نظر بانک های معتبر جهانی (BANKABLE) از نظر موسسه ی BLOOMBERGNEF (به دلیل کیفیت برتر پشتوانه فنی و مالی بسیار قوی) است.





جدول شماره 2

مقایسه احداث نیروگاه با پنل پر فروش شرکت مهم داخلیبا مدل پنل وارداتی معرفی شده در بالا





*مدل انتخابی پیشنهاد شرکت واردکننده ی رسمی با گارانتی و خدمات رسمی و کرایه ی حمل داخلی میباشد. این شرکت اعلام نموده پنل های پلی کریستال به زودی از بازار کنار گذاشته خواهند شد زیرا با افزایش توان پنل های مونو کریستال هزبنه ی تمام شده ی نیروگاه خورشیدی با این پنل ها ارزانتر و تولیدشان بیشتر خواهد بود.

** قیمت سازه بر اساس هر پنل میباشد.

در این مقایسه مشاهده میشود در صورتی که با پنل خارجی و ارز نیمایی (16700) فقط 3 محصول اصلی نیروگاه (پنل-اینورتر-سازه) بررسی شود، اختلاف قیمت دو نیروگاه بسیار کم خواهد بود همچنین باید توجه داشت که قیمت تمام شده پنل شرکت مهم داخلی تحویل درب کارخانه میباشد. علاوه بر آن وارانتی و کیفیت و تکنولوژی به روز تر پنل های شرکت مذکور برتری بسیار محرزی دارد در جدول بعد ما به محاسبه توان نیروگاه طی 20 سال قرارداد خرید تضمینی و درآمد آن بر اساس قیمت حال حاضر (بدون احتساب ضرایب) و وارانتی خطی توان میپردازیم.  باتوجه به عدم ارایه مشخصات توسط شرکت مهم داخلی طبق تجربه سالیانه 0.75% افت لحاظ شده تا در سال 25 به وارانتی مورد اشاره برسیم. شرکت معتبر خارجی  برای پنل پلی برای سال اول 2.5|% و مابقی سالی 0.5% و پنل مونو مورد اشاره سال اول 2% و مابقی سالی 0.45% کاهش توان را اشاره کرده است.

فرض مثال : نصب نیروگاه در محلی با توان تولید 1750 کیلووات ساعت در سال به ازای هر کیلووات نیروگاه نصب شده

جدول شماره 3 – مقایسه دوپنل ایرانی و خارجی با استفاده از اطلاعات موجود





*در جدول شماره 3 به دلیل یکسان بودن شرایط افت توان و وارانتی محاسبات مشترک انجام شده است.

برسی های انجام شده نتایج تقریبی زیر را نیز به همراه داشت:

پنل پلی کریستال خارجی تولید بیش از 7 میلیون کیلووات ساعت بیشتر نسبت به پنل های تولید داخل  دارد پنل مونو کریستال خارجی تولید بیش از  10.5 میلیون کیلووات ساعت بیشتر نسبت به پنل های تولید داخل  دارد با استفاده از پنل های خارجی تعداد کمتری پنل نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه استفاده میشود (بیش از 16% پنل کمتر) با استفاده از پنل های خارجی تعداد کمتری سازه نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه استفاده میشود  ( بیش از 16% سازه کمتر) با استفاده از پنل های خارجی متراژ کابل کمتری نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه استفاده میشود (بیش از 10% کابل کمتر) با استفاده از پنل های خارجی حجم زمین کمتری نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه استفاده میشود. (بیش از ( 5% زمین کمتر) با استفاده از پنل های خارجی حجم فونداسیون کمتری نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه انجام میشود (بیش از 12% فونداسیون کمتر) پنل های خارجی سیستم های الکتریکال و محافظتی کمتری نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه نیاز دارند (بیش از 13% الکتریکال کمتر) پنل های خارجی تعداد کامیون کمتری برای حمل داخلی نسبت به پنل ایرانی با مدل سلول مشابه نیاز دارند (بیش از 48% کمتر) *کارشناسان طبق تجربه بین المللی ، پروژه ها ،اطلاعات موجود و مقاله های موجود نسبت های درصدهای بالا را در مقایسه 2 پنل مونوی ایرانی و خارجی تخمین زده اند.

درصورت محاسبات موارد بالا میبینیم که نیروگاه احداث شده با پنل خارجی به مراتب ارزانتر از نیروگاه خورشیدی با پنل ایرانی تمام شده است.


کد مطلب: 82845

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82845/دلایل-مخالفان-ممنوعیت-واردات-پنل-های-خورشیدی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com