کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش ۱۷ درصدی تولید کربن در اثر بحران کووید ۱۹

31 ارديبهشت 1399 ساعت 17:00

یک گروه بین‌المللی از محققان دریافتند قرنطینه عمومی در واکنش به شیوع کووید ۱۹، میزان تولید کربن روزانه را در جهان ۱۷ درصد کاهش داد، اما این تاثیر پایدار نخواهد بود.


به گزارش زیست آنلاین، بر اساس این تحقیقات در زمان اوج شیوع کووید ۱۹ در ماه آوریل ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با ماه آوریل سال گذشته، میزان تولید کربن روزانه در جهان ۱۷ درصد معادل ۱۷ میلیون تن کاهش یافته است. سیاست‌های دولتی برای قرنطینه عمومی در ۶۹ کشور جهان عامل ۹۷ درصد از کاهش تولید دی اکسید کربن بوده است.

کاهش ۴۳ درصدی کربن تولید شده در اثر حمل و نقل زمینی، نقش مهمی در کاهش کلی تولید کربن در این دوره داشته است. کاهش کربن تولیدی صنایع و نیروگاه‌ها نیز حدود ۴۳ درصد از این ۱۷ میلیون تن را به خود اختصاص داده است.
با وجود این که صنایع هوایی بیشترین آسیب را در اثر شیوع کووید ۱۹ متحمل شدند، تنها به میزان ۱۰ درصد در کاهش کربن نقش داشته‌اند.
افزایش تولید کربن ناشی از قرنطینه شدن مردم در ساختمان‌های مسکونی و فعالیت‌های خانگی در مقایسه با کربن تولید شده در سایر بخش‌ها، قطره‌ای در برابر دریاست.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد محققان با وجود این که قرنطینه عمومی موجب کاهش قابل توجه مصرف انرژی و تولید دی اکسید کربن در جهان شده است، این تغییرات پایدار نخواهد بود؛ چرا که این کاهش حاصل تغییرات بنیادین در ساختار اقتصاد، حمل و نقل یا سیستم انرژی نیست.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Climate Change  منتشر شده است


کد مطلب: 82671

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82671/کاهش-۱۷-درصدی-تولید-کربن-اثر-بحران-کووید-۱۹

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com