کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمپین محیط زیستی حمایت از زاگرس مهربان طی نامه ایی مطرح کرد

انفعال سازمان محیط زیست در برابر تجهیز کارگاه تونل بهشت آباد پذیرفتنی نیست

8 ارديبهشت 1399 ساعت 9:11

کمپین محیط زیستی حمایت از زاگرس مهربان طی نامه ایی خطاب به سازمان بازرسی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان محیط زیست، رئیس جمهور محترم، رئیس محترم قوه قضائیه، نسبت به اقدامات رفع تکلیف گرایانه در پروژه های سد سازی و انتقال اب کارون انتقاد و خواهان واکنش عملی سازمان محیط زیست در توقف پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی شد.


به گزارش زیست آنلاین، در این نامه سرگشاده آمده است، اهمال در برخورد قضائی با مجریان پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی؛ توسط سازمان محیط زیست معنایی جز مشارکت این سازمان در فرایند اجرای پروژه های مخرب طبیعت  زیر پوشش جلوگیری از تضیع بیت المال ندارد

متن کامل این نامه به این شرح است: در این روزهای سختی که جامعه جهانی و مردم ایران در مصاف با ویروس کرونا تجربه می کنند، به عنوان عضوی کوچک از دلدادگان به خاک، آب و اقلیم ایران نکته ای را به استحضار می رساند و امید است مورد عنایت واقع شود.

یکی از دلایل و زمینه های احساس ظلم در کشور ما به نوع عملکرد بروکراسی سیاسی و قضائی ما مرتبط است، بروکراسی که مردم را در مورد تصمیماتش آگاه نمی کند و نه عملکرد مسئولین به حد مطلوب اثر گذاری دارد و نه مردم می توانند درک کند مبنای تصمیمات چیست؟

 این در حالی است که رقابت سیاسی جریانهای موجود در بدنه اداری کشور مانع از فهم بهتر مسائل می شود.

در حوزه پروژه های سد سازی و انتقال آب، یکی از ترفندها این بوده است که مقامات محیط زیستی با عملکردی منفعلانه و متاثر از فشارهای سیاسی؛ اقتصادی؛ اجتماعی قومیتی در فلات مرکزی به جای رفتار قاطع در برابر تخریب محیط زیست، به نامه نگاری فرمایشی روی می آورند و در نتیجه پروژه های متخلفانه بدون مانعی جدی ادامه پیدا می کنند.

عدم واکنش سریع مقامات محیط زیست برای توقف این پروژه ها باعث می شود که پروژه از نظر فنی به جایی برسد که توقف آن به معنای بی اثر کردن هزینه های انجام شده است و در نتیجه با همین حربه موافقت های غیر اصولی با ادامه پروژه به دست می آید چرا که مسئولین پروژه استدلال می کنند جلوگیری از ادامه پروژه؛ تضییع بیت المال است. این سیاست قدیمی «راه بنداز و جابنداز» که نوعی قلدری عمرانی در کشور است در حالی صورت می گیرد که مردم می بینند در خصوص تخلفات ساختمانی مردم عادی، کوچکترین رحمی در مقامات نیست و گاها انتشار فیلم تخریب اضافه بنا یا تخلفات ساختمانی مردم سبب احساس تنهایی مردم و بی پشتوانگی آنها می شود.

مردم در این هنگام می پرسند چگونه وقتی فردی با بودجه خودش ملکی را می سازد و این ساخت و ساز با یکی از انبوه قواعد و قوانین حوزه ساخت و ساز مغایر است سریعا سرو کله «نکیر و منکر های اداری» پیدا می شود اما در برابر پروژه هایی متخلفانه ایی که مستقیما مردم، محیط زیست و  کشور را به دامن بحران می اندازد با این استدلال که بیت المال آسیب می بیند مسامحه می شود؟

این رفتارها سبب می شود احساس ظلم و بی قدرتی بر مردم فائق شود و هنگامی که گزارش های مسئولین به مردم داده می شود حتی اگر خالصانه و درست باشد نیز باور آن سخت باشد.

فعالین کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان جز نیکی برای این مرز و بوم نمی خواهند و «جز یاد آوری هیچ تسلطی بر امور ندارند» این فقره ظلم ها به کشور  فقط به یک جریان سیاسی و یا به اکنون کشور ضربه نمی زند بلکه امتداد این رفتارهای متخلفانه؛ مجموعه تلاش های یک ملت برای استقلال کشور، خودکفایی و توسعه را زیر سوال می برد.

فراموش نکنیم که همه این تظلم خواهی ها در زمان سد گتوند نیز انجام شد و گوش کسی شنوا نبود تا این که این فاجعه محیط زیستی روی داد. از آن جنابان تقاضامندیم بدون در نظر گرفتن بازی های سیاسی به پروژه های فاقد مجوز زیست محیطی سد سازی و انتقال اب نظیر کوهرنگ سه؛ خرسان؛ بهشت اباد؛ سبزکوه و ... ورود کنند و  نام نیک را برای خود به ارمغان آورند.


کد مطلب: 82569

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82569/انفعال-سازمان-محیط-زیست-برابر-تجهیز-کارگاه-تونل-بهشت-آباد-پذیرفتنی-نیست

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com