کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان ملل اعلام کرد:

ضایعات مواد غذایی جهان سالانه 1 تریلیون دلار است/ معادل3.3 میلیارد تن CO2

5 فروردين 1399 ساعت 11:39

زیست آنلاین: سازمان ملل ضایعات مواد غذایی جهانی را سالانه 1.3 میلیارد تن معادل تقریباً 1 تریلیون دلار تخمین می زند شامل گندیدن و پلاسیدن در خانه ها یا قفسه های فروشگاه ها می شود و مستقیماً می تواند با "شیوه های حمل و نقل ضعیف و برداشت نامناسب" در ارتباط باشد.


به گزارش زیست آنلاین براساس مطالعه جدیدی که در مجله PLOS One منتشر شده است، یک سوم از کل مواد غذایی موجود برای مصرف انسان، دو برابر بیشتر از آنچه قبلاً تخمین زده می شد، هدر می رود و این در حالی است که مردم کشورهای ثروتمند بیشتر مصرف می کنند.

محققان با بررسی رابطه بین ضایعات مواد غذایی و ثروت دریافتند که بین این دو ارتباط مستقیمی وجود دارد. آنها همچنین دریافتند که مردم در کشورهای فقیرتر با بدست آوردن پول بیشتر، مواد غذایی بیشتری را هدر می دهند.

دراین مطالعه ضایعات مواد غذایی با استفاده از هزینه های مصرف کننده تخمین زده شده و مشخص گردید که در سال 2011 مردم در سطح جهان، به اندازه 727 کالری در روز غذا ، یا 25٪ کالری موجود برای مصرف انسان ، در مقایسه با 526 کالری در روز سال 2005 بیشتر هدر داده اند.

محققان اعلام کردند كه ضایعات مواد غذایی "به سطح کشورها و فقیر و غنی بودن آنها یا مردمشان ندارد بلکه رشد ضایعات با افزایش درآمد ایجاد می شود.

"خاصیت انعطاف پذیری زباله های مواد غذایی" مفهوم جدیدی از این مطالعه است که می گوید در ابتدا ضایعات مواد غذایی به سرعت و با شیبی تند افزایش می یابد و با افزایش ثروت از این سرعت کاسته می شود. در كشورهای فقیر و با درآمد متوسط، وقتی درآمد مصرف كنندگان با سرعت افزایش یافته و به ۶/۷ دلار در روز به ازا هر یک نفر می رسد شروع به هدر دادن مواد غذایی می كنند.

بدون اغراق، كشورهای فقیرتر در هدر دادن مواد غذایی و تولید زباله های عظیم آن با كشورهای توسعه یافته ثروتمندتر در یك مسیر قرار دارند.

"اگر این اقتصادهای در حال رشد مانند کشورهای توسعه یافته در یک مسیر حرکت کنند، به زودی شاهد تحول در الگوی FW (زباله های غذایی) خواهیم بود." این مطالعه از سیاست گذاران کشورهای در حال توسعه خواسته است تا از طریق برنامه های آگاه سازی و آموزش مصرف کنندگان از این مشکل پیشگیری کنند.

کارشناسان اقلیم زباله های غذایی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات پایداری محیط زیست در سراسر جهان شناسایی کرده اند و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد برای از بین بردن نیمی از کل زباله های مواد غذایی تا سال 2030 هدفگذاری کرده است.

این آژانس در وب سایت خود نوشت: "در سطح جهانی، اگر زباله های مواد غذایی را به عنوان یک کشور در نظر بگیریم، این کشور فرضی بعد از چین و ایالات متحده سومین انتشار دهنده بزرگ گاز گلخانه ای در جهان است." " ردپای کربن منابع مورد نیاز برای تولید مواد غذایی این پسماندها، در حدود 3.3 میلیارد تن CO2 می باشد."

سازمان ملل ضایعات مواد غذایی جهانی را سالانه 1.3 میلیارد تن معادل تقریباً 1 تریلیون دلار تخمین می زند شامل گندیدن و پلاسیدن در خانه ها یا قفسه های فروشگاه ها می شود و مستقیماً می تواند با "شیوه های حمل و نقل ضعیف و برداشت نامناسب" در ارتباط باشد.

برنامه توسعه پایدار سازمان ملل به دنبال ترویج مصرف صحیح و تولید مواد غذایی پایدار از طریق "بهره وری انرژی، زیرساخت های پایدار و دسترسی به خدمات اولیه است.

مانند این مطالعه سازمان ملل نیز همیشه روش هایی برای کمک به مقابله با پسماندهای تولیدی از منابع مختلف، از جمله کاهش زباله های شخصی و در صورت امکان انتخاب گزینه پایدار را پیشنهاد می کند.

منبع:.cnn


کد مطلب: 82437

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82437/ضایعات-مواد-غذایی-جهان-سالانه-1-تریلیون-دلار-معادل3-3-میلیارد-تن-co2

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com